Designen hjälper dialogen: En kvalitativ studie om vikten av att bygga en robust AI i stället för att utbilda användare av chatbotar
(2022) SYSK16 20221Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Teknologins framgång och utvecklingen av AI har lett till ett större intresse av enklare implementationer av AI, så som textbaserade konversationella agenter eller chatbotar. Trots den lovande tekniska grunden och det växande intresset verkar det finnas en negativ inställning till chatbotar, vilket är utgången för detta arbete. Genom att intervjua personer som arbetar med utvecklingen av chatbotar för verksamheter i Sverige har det identifierats en huvudproblematik som påverkar uppfattningen negativt. Detta verkar vara att det finns många chatbotar med begränsad kapacitet till konversationshantering som ger användare en generellt negativ uppfattning av chatbotar som koncept. De mest lönsamma chatbotarna som ger bäst användarupplevelse och... (More)
- Teknologins framgång och utvecklingen av AI har lett till ett större intresse av enklare implementationer av AI, så som textbaserade konversationella agenter eller chatbotar. Trots den lovande tekniska grunden och det växande intresset verkar det finnas en negativ inställning till chatbotar, vilket är utgången för detta arbete. Genom att intervjua personer som arbetar med utvecklingen av chatbotar för verksamheter i Sverige har det identifierats en huvudproblematik som påverkar uppfattningen negativt. Detta verkar vara att det finns många chatbotar med begränsad kapacitet till konversationshantering som ger användare en generellt negativ uppfattning av chatbotar som koncept. De mest lönsamma chatbotarna som ger bäst användarupplevelse och därmed har potentialen att påverka uppfattningen av chatbotar positivt verkar kräva en stor investering och engagemang från verksamheten och en avancerad teknisk förmåga hos specialister i området. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9092147
- author
- Dahlberg, Thea LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- The Design Helps the Dialogue: A Qualitative Study About the Importance of Building a Robust AI Instead of Educating Users of Chatbots
- course
- SYSK16 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Konversationella agenter, chatbot, användarupplevelse, investering, konversationell AI
- report number
- INF22-27
- language
- Swedish
- id
- 9092147
- date added to LUP
- 2022-09-07 16:00:36
- date last changed
- 2022-09-07 16:00:36
@misc{9092147, abstract = {{Teknologins framgång och utvecklingen av AI har lett till ett större intresse av enklare implementationer av AI, så som textbaserade konversationella agenter eller chatbotar. Trots den lovande tekniska grunden och det växande intresset verkar det finnas en negativ inställning till chatbotar, vilket är utgången för detta arbete. Genom att intervjua personer som arbetar med utvecklingen av chatbotar för verksamheter i Sverige har det identifierats en huvudproblematik som påverkar uppfattningen negativt. Detta verkar vara att det finns många chatbotar med begränsad kapacitet till konversationshantering som ger användare en generellt negativ uppfattning av chatbotar som koncept. De mest lönsamma chatbotarna som ger bäst användarupplevelse och därmed har potentialen att påverka uppfattningen av chatbotar positivt verkar kräva en stor investering och engagemang från verksamheten och en avancerad teknisk förmåga hos specialister i området.}}, author = {{Dahlberg, Thea}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Designen hjälper dialogen: En kvalitativ studie om vikten av att bygga en robust AI i stället för att utbilda användare av chatbotar}}, year = {{2022}}, }