Om vikingar för barn
(2022) SVEK63 20221Swedish
- Abstract (Swedish)
- I denna uppsats analyserar jag den interpersonella metafunktionen i tre faktaböcker för barn som handlar om vikingar. Uppsatsens syfte är att med hjälp av multimodal analys av omtal och tilltal samt kommunikativa handlingar undersöka vilka möjligheter till identifikation och interaktion som erbjuds böckernas läsare. Analysen undersöker huruvida böckernas framställning av sitt innehåll präglas av närhet eller distans. Böckerna som utgör materialet för analys är Vikingar av Torsten Bengtsson från 2011, Vikingar av Mats Vänehem från 2015 och Riktiga vikingar! av Bengt-Erik Engholm från 2017. Böckerna är från tre olika förlag och använder olika berättartekniker för att framställa sitt innehåll. Resultatet av analysen visar att alla tre... (More)
- I denna uppsats analyserar jag den interpersonella metafunktionen i tre faktaböcker för barn som handlar om vikingar. Uppsatsens syfte är att med hjälp av multimodal analys av omtal och tilltal samt kommunikativa handlingar undersöka vilka möjligheter till identifikation och interaktion som erbjuds böckernas läsare. Analysen undersöker huruvida böckernas framställning av sitt innehåll präglas av närhet eller distans. Böckerna som utgör materialet för analys är Vikingar av Torsten Bengtsson från 2011, Vikingar av Mats Vänehem från 2015 och Riktiga vikingar! av Bengt-Erik Engholm från 2017. Böckerna är från tre olika förlag och använder olika berättartekniker för att framställa sitt innehåll. Resultatet av analysen visar att alla tre böckerna besitter kvaliteter som erbjuder läsaren möjlighet till identifikation och interaktion men i olika hög grad. Engholms och Bengtssons böcker präglas huvudsakligen av närhet medan Vänehems präglas mer av distans. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9096675
- author
- Andersson Stridh, Janina LU
- supervisor
-
- Lisa Holm LU
- organization
- alternative title
- En undersökning om närhet och distans i tre faktaböcker om historia för barn
- course
- SVEK63 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- faktaböcker, barnlitteratur, närhet, distans, interpersonalitet, historia, vikingar, omtal, tilltal
- language
- Swedish
- id
- 9096675
- date added to LUP
- 2022-08-11 12:01:23
- date last changed
- 2022-08-11 12:01:23
@misc{9096675, abstract = {{I denna uppsats analyserar jag den interpersonella metafunktionen i tre faktaböcker för barn som handlar om vikingar. Uppsatsens syfte är att med hjälp av multimodal analys av omtal och tilltal samt kommunikativa handlingar undersöka vilka möjligheter till identifikation och interaktion som erbjuds böckernas läsare. Analysen undersöker huruvida böckernas framställning av sitt innehåll präglas av närhet eller distans. Böckerna som utgör materialet för analys är Vikingar av Torsten Bengtsson från 2011, Vikingar av Mats Vänehem från 2015 och Riktiga vikingar! av Bengt-Erik Engholm från 2017. Böckerna är från tre olika förlag och använder olika berättartekniker för att framställa sitt innehåll. Resultatet av analysen visar att alla tre böckerna besitter kvaliteter som erbjuder läsaren möjlighet till identifikation och interaktion men i olika hög grad. Engholms och Bengtssons böcker präglas huvudsakligen av närhet medan Vänehems präglas mer av distans.}}, author = {{Andersson Stridh, Janina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Om vikingar för barn}}, year = {{2022}}, }