Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den felfria talangen? : En nätnografisk studie om identitets- och normskapande på LinkedIn

Hargedal Öringe, Lina LU (2022) DIKK60 20221
Division of ALM and Digital Cultures
Abstract (Swedish)
Denna avhandling är resultatet av en kvalitativ studie som undersöker identitetsskapande och upprätthållande av sociala normer på sociala medieplattformen LinkedIn. Metodvalet för att genomföra detta var den kvalitativa och etnografiska undersökningsmetoden nätnografi. En digital frågelista konstruerades på enkätplattformen Survio, med öppna frågor och besvarades av respondenter som i någon mån är aktiva användare på LinkedIn. Därefter utfördes semistrukturerade intervjuer med ett urval ur grupptillhörigheten. Resultatet i rapporten visar att LinkedIn-användare i måttlig till hög grad delar med sig av gynnsam information om sig själva och sin yrkesidentitet. Användarna delar inte eller i liten grad med sig av personliga eller privata... (More)
Denna avhandling är resultatet av en kvalitativ studie som undersöker identitetsskapande och upprätthållande av sociala normer på sociala medieplattformen LinkedIn. Metodvalet för att genomföra detta var den kvalitativa och etnografiska undersökningsmetoden nätnografi. En digital frågelista konstruerades på enkätplattformen Survio, med öppna frågor och besvarades av respondenter som i någon mån är aktiva användare på LinkedIn. Därefter utfördes semistrukturerade intervjuer med ett urval ur grupptillhörigheten. Resultatet i rapporten visar att LinkedIn-användare i måttlig till hög grad delar med sig av gynnsam information om sig själva och sin yrkesidentitet. Användarna delar inte eller i liten grad med sig av personliga eller privata angelägenheter. De sociala normer som skapas och upprätthålls genom valet av delad information på användarnas LinkedIn-profil handlar om att anpassa sin profilinformation att den framhäver det ideala jaget och en till synes felfri yrkesidentitet. Dessa upprätthålls genom känslan av tillhörighet, gemenskap eller utanförskap. (Less)
Popular Abstract
The purpose of this thesis is to provide an overview of how identity and social norms are created and maintained through online social media. To limit the scope of the analysis, only the social media platform LinkedIn and its social landscape have been used in this study. The method used to answer the purpose was the netnography ethnographic research method, conducted with open-ended questions in a questionnaire on the Survio platform and semistructured interviews. Findings of this report show that LinkedIn users share favorable information about themselves. Furthermore, little or no personal information was disclosed. In addition, it was found that social norms are created by the feeling of affiliation, community, or alienation.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hargedal Öringe, Lina LU
supervisor
organization
course
DIKK60 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Sociala medier, LinkedIn, identitet, sociala normer Social media, identity, social norms
language
Swedish
id
9100093
date added to LUP
2022-09-15 15:55:29
date last changed
2022-09-15 15:55:29
@misc{9100093,
  abstract     = {{Denna avhandling är resultatet av en kvalitativ studie som undersöker identitetsskapande och upprätthållande av sociala normer på sociala medieplattformen LinkedIn. Metodvalet för att genomföra detta var den kvalitativa och etnografiska undersökningsmetoden nätnografi. En digital frågelista konstruerades på enkätplattformen Survio, med öppna frågor och besvarades av respondenter som i någon mån är aktiva användare på LinkedIn. Därefter utfördes semistrukturerade intervjuer med ett urval ur grupptillhörigheten. Resultatet i rapporten visar att LinkedIn-användare i måttlig till hög grad delar med sig av gynnsam information om sig själva och sin yrkesidentitet. Användarna delar inte eller i liten grad med sig av personliga eller privata angelägenheter. De sociala normer som skapas och upprätthålls genom valet av delad information på användarnas LinkedIn-profil handlar om att anpassa sin profilinformation att den framhäver det ideala jaget och en till synes felfri yrkesidentitet. Dessa upprätthålls genom känslan av tillhörighet, gemenskap eller utanförskap.}},
  author       = {{Hargedal Öringe, Lina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Den felfria talangen? : En nätnografisk studie om identitets- och normskapande på LinkedIn}},
  year         = {{2022}},
}