Skapa värde med AI: En studie om viktiga faktorer för små och medelstora organisationer att skapa värde med AI
(2022) SYSK16 20221Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Utvecklingen av AI-teknologier har gått snabbt de senaste åren och intresset för AI har ökat enormt. Trots detta är det få svenska företag som implementerat AI i sin verksamheten och än mindre små och medelstora företag. I den här studien har vi tagit fram ett antal strategiska, organisatoriska och tekniska faktorer som är viktiga för att små och medelstora företag ska kunna skapa värde med hjälp av AI för sin organisation. På grund av begränsade resurser står små och medelstora företag inför utmaningar som inte lösas på samma sätt som stora företag. Vår datainsamling har gjorts genom att undersöka tidigare forskning på ämnet och vi har se- dan genomfört en kvalitativ undersökning genom intervjuer för att samla in empirisk data. Resultatet... (More)
- Utvecklingen av AI-teknologier har gått snabbt de senaste åren och intresset för AI har ökat enormt. Trots detta är det få svenska företag som implementerat AI i sin verksamheten och än mindre små och medelstora företag. I den här studien har vi tagit fram ett antal strategiska, organisatoriska och tekniska faktorer som är viktiga för att små och medelstora företag ska kunna skapa värde med hjälp av AI för sin organisation. På grund av begränsade resurser står små och medelstora företag inför utmaningar som inte lösas på samma sätt som stora företag. Vår datainsamling har gjorts genom att undersöka tidigare forskning på ämnet och vi har se- dan genomfört en kvalitativ undersökning genom intervjuer för att samla in empirisk data. Resultatet visar att det finns ett flertal faktorer som små och medelstora organisationer kan ta till sig för att främja värdeskapande med hjälp av AI. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9100282
- author
- Abedi, Daniel LU and Olbin, Wilhelm
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Artificiell Intelligens, AI, Data, Strategi, Kompetens, Värde, Organisation
- report number
- INF22-75
- language
- Swedish
- id
- 9100282
- date added to LUP
- 2022-09-23 08:48:01
- date last changed
- 2022-09-23 08:48:01
@misc{9100282, abstract = {{Utvecklingen av AI-teknologier har gått snabbt de senaste åren och intresset för AI har ökat enormt. Trots detta är det få svenska företag som implementerat AI i sin verksamheten och än mindre små och medelstora företag. I den här studien har vi tagit fram ett antal strategiska, organisatoriska och tekniska faktorer som är viktiga för att små och medelstora företag ska kunna skapa värde med hjälp av AI för sin organisation. På grund av begränsade resurser står små och medelstora företag inför utmaningar som inte lösas på samma sätt som stora företag. Vår datainsamling har gjorts genom att undersöka tidigare forskning på ämnet och vi har se- dan genomfört en kvalitativ undersökning genom intervjuer för att samla in empirisk data. Resultatet visar att det finns ett flertal faktorer som små och medelstora organisationer kan ta till sig för att främja värdeskapande med hjälp av AI.}}, author = {{Abedi, Daniel and Olbin, Wilhelm}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Skapa värde med AI: En studie om viktiga faktorer för små och medelstora organisationer att skapa värde med AI}}, year = {{2022}}, }