Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin
(2022) DSKM22 20222Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt
Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta
hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. I samband med
Covid -19 pandemin fick gymnasieskolor övergå till distansundervisning efter att restriktioner
från Folkhälsomyndigheten införts med syfte om att minska smittspridningen. Under
pandemin har både rapporter och studier påvisat att ungdomars psykiska ohälsa påverkats.
Skolsköterskans praktiska arbete har också visat sig påverkas av förändrade arbetssätt under
covid-19 pandemi. Studier om skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa
under covid-10 pandemin är... (More) - Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt
Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta
hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. I samband med
Covid -19 pandemin fick gymnasieskolor övergå till distansundervisning efter att restriktioner
från Folkhälsomyndigheten införts med syfte om att minska smittspridningen. Under
pandemin har både rapporter och studier påvisat att ungdomars psykiska ohälsa påverkats.
Skolsköterskans praktiska arbete har också visat sig påverkas av förändrade arbetssätt under
covid-19 pandemi. Studier om skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa
under covid-10 pandemin är begränsad. Syftet med denna studie var att beskriva
skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid
-19 pandemin. En kvalitativ metod användes. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med
elva skolsköterskor från kommunala och privata gymnasieskolor. En kvalitativ
innehållsanalys tillämpades som analysmetod. Tre kategorier framkom i resultatet: Mötet med
eleven, Upplevda konsekvenser för elevens psykiska hälsa och Att finna nya arbetssätt.
Resultatet visar att skolsköterskan har både positiva och negativa erfarenheter av att arbeta
med psykisk ohälsa hos ungdomar under covid -19 pandemin. Skolsköterskornas förändrade
arbetssätt med psykisk hälsa visade sig vara utmanande med bland annat uteblivna
spontanbesök men samtidigt berikades arbetet av nya digitala möjligheter och lärdomar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9102791
- author
- Landgren Juszczyk, Johanna LU and Wennerberg, Alexandra LU
- supervisor
- organization
- course
- DSKM22 20222
- year
- 2022
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Psykisk ohälsa, Skolsköterska, Gymnasieelever, Distansundervisning, Covid-19 pandemin
- language
- Swedish
- id
- 9102791
- date added to LUP
- 2022-11-07 10:20:08
- date last changed
- 2022-11-07 10:20:08
@misc{9102791, abstract = {{Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. I samband med Covid -19 pandemin fick gymnasieskolor övergå till distansundervisning efter att restriktioner från Folkhälsomyndigheten införts med syfte om att minska smittspridningen. Under pandemin har både rapporter och studier påvisat att ungdomars psykiska ohälsa påverkats. Skolsköterskans praktiska arbete har också visat sig påverkas av förändrade arbetssätt under covid-19 pandemi. Studier om skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa under covid-10 pandemin är begränsad. Syftet med denna studie var att beskriva skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin. En kvalitativ metod användes. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med elva skolsköterskor från kommunala och privata gymnasieskolor. En kvalitativ innehållsanalys tillämpades som analysmetod. Tre kategorier framkom i resultatet: Mötet med eleven, Upplevda konsekvenser för elevens psykiska hälsa och Att finna nya arbetssätt. Resultatet visar att skolsköterskan har både positiva och negativa erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar under covid -19 pandemin. Skolsköterskornas förändrade arbetssätt med psykisk hälsa visade sig vara utmanande med bland annat uteblivna spontanbesök men samtidigt berikades arbetet av nya digitala möjligheter och lärdomar.}}, author = {{Landgren Juszczyk, Johanna and Wennerberg, Alexandra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin}}, year = {{2022}}, }