Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

MAR-drömmen administrativa sanktioner - En undersökning av administrativa sanktioners ändamålsenlighet vid marknadsmanipulationer

Gedda, Elinor LU (2022) LAGF03 20222
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
Under 2022 hade värdepappersinstitutet Avanza över 1.7 miljoner kunder, och ökade antalet kunde med 100 000 det året. För att försäkra sig om att alla aktörer som handlar med finansiella instrument vill fortsätta handla på marknaden, krävs det att de har förtroende för marknaden. För att aktörerna ska ha förtroende för marknaden är det viktigt alla har tillgång till korrekt information så att de inte blir vilseledda i sina beslut. Förtroendet upprätthålls bland annat genom förbudet mot marknadsmanipulation.
Förbudet mot markandsmanipulation innehåller två objektiva rekvisit och ett subjektivt. De objektiva rekvisiten är desinformation och att desinformationen ska påverka priset, efterfrågan eller tillgången på värdepappren.... (More)
Under 2022 hade värdepappersinstitutet Avanza över 1.7 miljoner kunder, och ökade antalet kunde med 100 000 det året. För att försäkra sig om att alla aktörer som handlar med finansiella instrument vill fortsätta handla på marknaden, krävs det att de har förtroende för marknaden. För att aktörerna ska ha förtroende för marknaden är det viktigt alla har tillgång till korrekt information så att de inte blir vilseledda i sina beslut. Förtroendet upprätthålls bland annat genom förbudet mot marknadsmanipulation.
Förbudet mot markandsmanipulation innehåller två objektiva rekvisit och ett subjektivt. De objektiva rekvisiten är desinformation och att desinformationen ska påverka priset, efterfrågan eller tillgången på värdepappren. Desinformationen kan vara verbal eller icke-verbal. Det subjektiva rekvisitet är endast aktuellt vid verbal manipulation.
Finansinspektionen är den myndighet som ansvarar för tillsynen av aktörernas agerande på marknaden och ska ingripa mot aktörer som begår överträdelser genom förelägganden om administrativa sanktioner.
Uppsatsen syftar till att utreda om de administrativa sanktionerna uppfyller målställningen om att vara effektiva, avskräckande och proportionerliga. Svårigheten är att lagstiftaren inte ger någon vägledning avseende vad dessa begrepp betyder i praktiken. Effektiviteten ska genomsyra hela sanktionsprocessen och avseende målen proportionalitet och avskräckande avgörs dem i enskilda fall vid bestämmandet av sanktionsavgifterna. Det finns oklarheter vid bestämmandet av sanktionsavgifterna på grund av det stora tolkningsutrymmet. Utredningen kommer fram till att mycket talar för att det nuvarande sanktionssystemet är effektivt, avskräckande och möjligtvis proportionerligt men systemet är inte felfritt. (Less)
Abstract
In 2022, the securities institute Avanza had over 1.7 million customers, which was an increase by over 100,000 customers that year. To ensure that all actors who trade with financial instruments want to continue to trade, it is crucial that they have confidence in the market. For the parties to have confidence in the market, it is important that everyone have access to correct information so that they are not misled in their decision making. Trust is maintained, among other things, through the prohibition of market manipulation.
The prohibition of market manipulation contains two objective requirements and one subjective. The objective requirements are misinformation and that the misinformation should affect the price, demand or... (More)
In 2022, the securities institute Avanza had over 1.7 million customers, which was an increase by over 100,000 customers that year. To ensure that all actors who trade with financial instruments want to continue to trade, it is crucial that they have confidence in the market. For the parties to have confidence in the market, it is important that everyone have access to correct information so that they are not misled in their decision making. Trust is maintained, among other things, through the prohibition of market manipulation.
The prohibition of market manipulation contains two objective requirements and one subjective. The objective requirements are misinformation and that the misinformation should affect the price, demand or availability of the securities. Misinformation can be verbal or non-verbal. The subjective requirement is only relevant in the case of verbal manipulation.
The Swedish Financial Supervisory Authority is responsible for supervising the actions of actors on the market and must intervene against actors who commit violations by ordering administrative sanctions.
This essay aims to investigate whether the administrative sanctions meet the objective of being effective, dissuasive, and proportionate. The difficulty is that the legislator does not provide any guidance regarding what these terms mean in practice. Efficiency must permeate the entire sanctioning process, and regarding the goals of proportionality and deterrence, they are determined in individual cases when determining the sanctioning fees. There are ambiguities when determining the penalty fees due to the large scope for interpretation. The investigation concludes that there is much to suggest that the current sanctioning system is effective, dissuasive, and possibly proportionate, although the system is not flawless. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Gedda, Elinor LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20222
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
bankrätt (en. banking law), finansrätt (en. fiscal law) Marknadsmissbruk, marknadsmanipulation, administrativa sanktioner
language
Swedish
id
9105681
date added to LUP
2023-10-16 08:40:50
date last changed
2023-10-16 08:40:50
@misc{9105681,
  abstract     = {{In 2022, the securities institute Avanza had over 1.7 million customers, which was an increase by over 100,000 customers that year. To ensure that all actors who trade with financial instruments want to continue to trade, it is crucial that they have confidence in the market. For the parties to have confidence in the market, it is important that everyone have access to correct information so that they are not misled in their decision making. Trust is maintained, among other things, through the prohibition of market manipulation.
The prohibition of market manipulation contains two objective requirements and one subjective. The objective requirements are misinformation and that the misinformation should affect the price, demand or availability of the securities. Misinformation can be verbal or non-verbal. The subjective requirement is only relevant in the case of verbal manipulation.
The Swedish Financial Supervisory Authority is responsible for supervising the actions of actors on the market and must intervene against actors who commit violations by ordering administrative sanctions.
This essay aims to investigate whether the administrative sanctions meet the objective of being effective, dissuasive, and proportionate. The difficulty is that the legislator does not provide any guidance regarding what these terms mean in practice. Efficiency must permeate the entire sanctioning process, and regarding the goals of proportionality and deterrence, they are determined in individual cases when determining the sanctioning fees. There are ambiguities when determining the penalty fees due to the large scope for interpretation. The investigation concludes that there is much to suggest that the current sanctioning system is effective, dissuasive, and possibly proportionate, although the system is not flawless.}},
  author       = {{Gedda, Elinor}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{MAR-drömmen administrativa sanktioner - En undersökning av administrativa sanktioners ändamålsenlighet vid marknadsmanipulationer}},
  year         = {{2022}},
}