Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Tillåter Lagen om anställningsskydd åldersdiskriminering? - Motiven till förbudet mot åldersdiskriminering och den satta LAS-åldern

Wogén, Anna LU and Ustav Jakobsson, Olivia LU (2023) HARH16 20222
Department of Business Law
Abstract (Swedish)
Idag finns det uppsägningsregler inom arbetsrätten som möjliggör det för arbetsgivaren att särbehandla på grund av ålder vid anställningens upphörande, vilket resulterar i att arbetstagare kan komma att missgynnas på grund av ålder. Samtidigt finns det diskrimineringsregler som ska skydda mot åldersdiskriminering, bland annat inom arbetslivet. Därför undersöker denna uppsats hur uppsägningsreglerna i Lagen om anställningsskydd förhåller sig till Diskrimineringslagens skydd mot åldersdiskriminering samt när det är tillåtet att särbehandla på grund av ålder. Bestämmelserna kring åldersdiskriminering som funnits i Sverige sedan 2009 har införlivats utifrån EU-rättens arbetslivsdirektiv 2000/78/EU. Förbudet mot åldersdiskriminering har till... (More)
Idag finns det uppsägningsregler inom arbetsrätten som möjliggör det för arbetsgivaren att särbehandla på grund av ålder vid anställningens upphörande, vilket resulterar i att arbetstagare kan komma att missgynnas på grund av ålder. Samtidigt finns det diskrimineringsregler som ska skydda mot åldersdiskriminering, bland annat inom arbetslivet. Därför undersöker denna uppsats hur uppsägningsreglerna i Lagen om anställningsskydd förhåller sig till Diskrimineringslagens skydd mot åldersdiskriminering samt när det är tillåtet att särbehandla på grund av ålder. Bestämmelserna kring åldersdiskriminering som funnits i Sverige sedan 2009 har införlivats utifrån EU-rättens arbetslivsdirektiv 2000/78/EU. Förbudet mot åldersdiskriminering har till syfte att skydda arbetstagare från att missgynnas på grund av sin ålder, men samtidigt finns det regler som tillåter undantag från förbudet mot åldersdiskriminering. Tillåtna undantag behöver ha ett berättigat syfte samt att åtgärden för att nå syftet är lämplig och nödvändig. Ett berättigat syfte kan exempelvis vara att försöka uppnå något av de socialpolitiska målen vilket uppsägningsreglerna i Lagen om anställningsskydd har till syfte att göra. Turordningsreglerna har till syfte att värna om äldre arbetstagare och 69-årsregeln strävar efter att öka sysselsättningen bland yngre. Därför är de åldersbestämmelser som finns inom uppsägningsreglerna en sådan särbehandling på grund av ålder som är tillåten och förenlig med Diskrimineringslagen. (Less)
Abstract
Today, there are termination rules in the labor law which enable the employer to take age into account in certain termination situations, which results in workers being disadvantaged due to age. At the same time, there are discrimination rules to protect against age discrimination in the labor market. Therefore, this essay examines how the termination rules in the Employment Protection Act relate to the Discrimination Act’s protection against age discrimination and when it is permitted with differential treatment due to age. The provisions regarding age discrimination have existed in Sweden since 2009 and have been incorporated based on EU’s directive 2000/78/EU. The prohibition against age discrimination aims to protect people in the... (More)
Today, there are termination rules in the labor law which enable the employer to take age into account in certain termination situations, which results in workers being disadvantaged due to age. At the same time, there are discrimination rules to protect against age discrimination in the labor market. Therefore, this essay examines how the termination rules in the Employment Protection Act relate to the Discrimination Act’s protection against age discrimination and when it is permitted with differential treatment due to age. The provisions regarding age discrimination have existed in Sweden since 2009 and have been incorporated based on EU’s directive 2000/78/EU. The prohibition against age discrimination aims to protect people in the labor market from being disadvantaged because of their age, but at the same time there are statutory rules that allow exceptions to the age discrimination ban. For an exception to be allowed it needs to have a legitimate purpose and that the measure is appropriate and necessary. A legitimate purpose can, for example, be to try to achieve one of the social policy goals, which the termination rules in the Employment Protection Act aim to do. The order of the rules of priority aim to protect older workers and the 69-year-old rule aims to increase employment among younger people. Therefore, the age provisions contained in the the termination rules are such differential treatment due to age that is permitted and compatible with the Discrimination Act. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wogén, Anna LU and Ustav Jakobsson, Olivia LU
supervisor
organization
course
HARH16 20222
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Åldersdiskriminering, Berättigat syfte, Anställningsskyddet, Turordningsregler, LAS-åldern, 69-årsregeln, Ålderism, Arbetsrätt
language
Swedish
id
9107523
date added to LUP
2023-01-26 13:29:01
date last changed
2023-01-26 13:29:01
@misc{9107523,
  abstract     = {{Today, there are termination rules in the labor law which enable the employer to take age into account in certain termination situations, which results in workers being disadvantaged due to age. At the same time, there are discrimination rules to protect against age discrimination in the labor market. Therefore, this essay examines how the termination rules in the Employment Protection Act relate to the Discrimination Act’s protection against age discrimination and when it is permitted with differential treatment due to age. The provisions regarding age discrimination have existed in Sweden since 2009 and have been incorporated based on EU’s directive 2000/78/EU. The prohibition against age discrimination aims to protect people in the labor market from being disadvantaged because of their age, but at the same time there are statutory rules that allow exceptions to the age discrimination ban. For an exception to be allowed it needs to have a legitimate purpose and that the measure is appropriate and necessary. A legitimate purpose can, for example, be to try to achieve one of the social policy goals, which the termination rules in the Employment Protection Act aim to do. The order of the rules of priority aim to protect older workers and the 69-year-old rule aims to increase employment among younger people. Therefore, the age provisions contained in the the termination rules are such differential treatment due to age that is permitted and compatible with the Discrimination Act.}},
  author       = {{Wogén, Anna and Ustav Jakobsson, Olivia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Tillåter Lagen om anställningsskydd åldersdiskriminering? - Motiven till förbudet mot åldersdiskriminering och den satta LAS-åldern}},
  year         = {{2023}},
}