Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

Hansson, Johanna LU (2023) HARH13 20222
Department of Business Law
Abstract (Swedish)
Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. Det handlar alltså om två olika marknadsföringsstrategier; femvertising eller femwashing.
Utifrån marknadsföringslagen måste all marknadsföring ska ske utifrån god marknadsföringssed. Det innebär att marknadsföring ska följa de normer som finns i branschen för att skydda konsumenter och andra näringsidkare. Marknadsföring får inte heller vilseleda konsumenterna och därmed påverka eller sannolikt påverka dess... (More)
Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. Det handlar alltså om två olika marknadsföringsstrategier; femvertising eller femwashing.
Utifrån marknadsföringslagen måste all marknadsföring ska ske utifrån god marknadsföringssed. Det innebär att marknadsföring ska följa de normer som finns i branschen för att skydda konsumenter och andra näringsidkare. Marknadsföring får inte heller vilseleda konsumenterna och därmed påverka eller sannolikt påverka dess affärsbeslut. Syftet blir därmed att utreda och analysera när femwashing skulle kunna betraktas som vilseledande marknadsföring enligt 5§ och 10§ marknadsföringslagen. Således blir frågeställningarna för att uppfylla syftet:
• Vad innebär femvertising och femwashing?
• När kan femvertising och femwashing betraktas som marknadsföring enligt
marknadsföringslagen?
• När kan femwashing betraktas som vilseledande marknadsföring enligt 5 och 10§ marknadsföringslagen?
Utifrån det stora tolkningsutrymme som ges i 5§ och 10§ går det att dra slutsatsen och argumentera för att de även kan rymma situationer där femwashing använts. Särskilt då avgöranden utifrån 5§ och 10§ ges av genomsnittskonsumentens uppfattning via transaktionstestet. (Less)
Abstract
Through the popularization of feminism, a shift has taken place in the marketing aimed at women, mainly regarding the portrayal of women in advertising. In addition, many companies today want to present themselves as feminists, either because they are, or because they want to take advantage of its positive consequences. It is thus about two different marketing strategies: femvertising or femwashing.
Based on the Marketing Act, all marketing must be based on good marketing practice. This means that marketing must follow the standards that exist in the industry to protect consumers and other traders. Marketing must also not mislead consumers and thus influence or be likely to influence its business decisions. The aim is thus to investigate... (More)
Through the popularization of feminism, a shift has taken place in the marketing aimed at women, mainly regarding the portrayal of women in advertising. In addition, many companies today want to present themselves as feminists, either because they are, or because they want to take advantage of its positive consequences. It is thus about two different marketing strategies: femvertising or femwashing.
Based on the Marketing Act, all marketing must be based on good marketing practice. This means that marketing must follow the standards that exist in the industry to protect consumers and other traders. Marketing must also not mislead consumers and thus influence or be likely to influence its business decisions. The aim is thus to investigate and analyze when femwashing could be considered misleading marketing according to Section 5 and Section 10 of the Marketing Act. Thus, the questions to fulfill the purpose are:
• What does femvertising and femwashing mean?
• When can femvertising and femwashing be considered marketing according
to the Marketing Act?
• When can femwashing be considered misleading marketing according to
Sections 5 and 10 of the Marketing Act?
Based on the large scope for interpretation given in §5 and §10, it is possible to draw the conclusion and argue that they can also accommodate situations where femwashing has been used. Especially when decisions based on § 5 and § 10 are given by the perception of the average consumer via the transaction test. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hansson, Johanna LU
supervisor
organization
course
HARH13 20222
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Femwashing, Femvertising, Marknadsföringslagen, otillbörlig marknadsföring, vilseledande marknadsföring
language
Swedish
id
9107968
date added to LUP
2023-01-24 14:49:45
date last changed
2023-01-25 13:56:39
@misc{9107968,
  abstract     = {{Through the popularization of feminism, a shift has taken place in the marketing aimed at women, mainly regarding the portrayal of women in advertising. In addition, many companies today want to present themselves as feminists, either because they are, or because they want to take advantage of its positive consequences. It is thus about two different marketing strategies: femvertising or femwashing.
Based on the Marketing Act, all marketing must be based on good marketing practice. This means that marketing must follow the standards that exist in the industry to protect consumers and other traders. Marketing must also not mislead consumers and thus influence or be likely to influence its business decisions. The aim is thus to investigate and analyze when femwashing could be considered misleading marketing according to Section 5 and Section 10 of the Marketing Act. Thus, the questions to fulfill the purpose are:
• What does femvertising and femwashing mean?
• When can femvertising and femwashing be considered marketing according
to the Marketing Act?
• When can femwashing be considered misleading marketing according to
Sections 5 and 10 of the Marketing Act?
Based on the large scope for interpretation given in §5 and §10, it is possible to draw the conclusion and argue that they can also accommodate situations where femwashing has been used. Especially when decisions based on § 5 and § 10 are given by the perception of the average consumer via the transaction test.}},
  author       = {{Hansson, Johanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?}},
  year         = {{2023}},
}