Framtiden för lärande: En undersökning av ChatGPTs effekter på studenters inlärning och kritiska tänkande
(2023) In Framtiden för lärande: En undersökning av ChatGPTs effekter på studenters inlärning och kritiska tänkande SYSK16 20231Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ChatGPT kan användas inom utbildningssektorn för att främja inlärning och kritiskt tänkande bland universitetsstudenter. Studien är baserad på akademisk litteratur som rör inlärning, AI inom utbildning samt kritiskt tänkande. Den empiriska datainsamlingen består av en kvalitativ metod i form av fyra intervjuer varav respondenterna studerar på olika nivåer inom varierande program på Ekonomihögskolan, Lunds Universitet. Datainsamlingen består även av en kvantitativ metod i form av en enkätstudie som delats till de olika programmen. Resultatet visade att respondenterna från båda metoderna ser en stor användningspotential för ChatGPT när det kommer till att generera inspiration samt... (More)
- Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ChatGPT kan användas inom utbildningssektorn för att främja inlärning och kritiskt tänkande bland universitetsstudenter. Studien är baserad på akademisk litteratur som rör inlärning, AI inom utbildning samt kritiskt tänkande. Den empiriska datainsamlingen består av en kvalitativ metod i form av fyra intervjuer varav respondenterna studerar på olika nivåer inom varierande program på Ekonomihögskolan, Lunds Universitet. Datainsamlingen består även av en kvantitativ metod i form av en enkätstudie som delats till de olika programmen. Resultatet visade att respondenterna från båda metoderna ser en stor användningspotential för ChatGPT när det kommer till att generera inspiration samt förklaringar av komplexa begrepp. Däremot är många studenter kritiska till textgenereringen då det framkommit att verktyget inte är helt tillförlitligt och att de därmed bör vara källkritisk till verktyget. Slutligen bör ChatGPT användas som ett komplement till de traditionella inlärningsmetoderna och inte som ett substitut. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9119269
- author
- Wallén, Hanna LU and Riggers, Frida
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20231
- year
- 2023
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- ChatGPT, inlärning, kritiskt tänkande, användning, utmaningar
- publication/series
- Framtiden för lärande: En undersökning av ChatGPTs effekter på studenters inlärning och kritiska tänkande
- language
- Swedish
- id
- 9119269
- date added to LUP
- 2023-06-09 11:08:18
- date last changed
- 2023-06-09 11:08:18
@misc{9119269, abstract = {{Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ChatGPT kan användas inom utbildningssektorn för att främja inlärning och kritiskt tänkande bland universitetsstudenter. Studien är baserad på akademisk litteratur som rör inlärning, AI inom utbildning samt kritiskt tänkande. Den empiriska datainsamlingen består av en kvalitativ metod i form av fyra intervjuer varav respondenterna studerar på olika nivåer inom varierande program på Ekonomihögskolan, Lunds Universitet. Datainsamlingen består även av en kvantitativ metod i form av en enkätstudie som delats till de olika programmen. Resultatet visade att respondenterna från båda metoderna ser en stor användningspotential för ChatGPT när det kommer till att generera inspiration samt förklaringar av komplexa begrepp. Däremot är många studenter kritiska till textgenereringen då det framkommit att verktyget inte är helt tillförlitligt och att de därmed bör vara källkritisk till verktyget. Slutligen bör ChatGPT användas som ett komplement till de traditionella inlärningsmetoderna och inte som ett substitut.}}, author = {{Wallén, Hanna and Riggers, Frida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{Framtiden för lärande: En undersökning av ChatGPTs effekter på studenters inlärning och kritiska tänkande}}, title = {{Framtiden för lärande: En undersökning av ChatGPTs effekter på studenters inlärning och kritiska tänkande}}, year = {{2023}}, }