“Det handlar om att göra det bästa för barnet” - En intervjustudie om rektorers skildringar av skolans brottsförebyggande arbete i samverkan med polis och socialtjänst
(2023) SOCK10 20231Sociology
- Abstract (Swedish)
- Skolan har en universell brottsförebyggande funktion genom förmedlandet av kunskap och respekt för demokratiska värderingar, som formar eleverna till ansvarskännande medborgare. Elever som går i skolan är enligt forskning mindre benägna att begå brott. Därför har skolan tillsammans med polis och socialtjänst i uppdrag att få elever att delta i utbildning och förhindra dem från att utveckla kriminella beteenden. Samverkan mellan skola, polis och socialtjänst har utvecklats under flera år, emellertid fortsätter den grova ungdomsbrottsligheten att öka medan allt yngre rekryteras in i kriminella nätverk. Det tyder på brister i myndighetssamverkan och det brottsförebyggande arbetet. Studiens syfte är således att öka förståelsen för vad som... (More)
- Skolan har en universell brottsförebyggande funktion genom förmedlandet av kunskap och respekt för demokratiska värderingar, som formar eleverna till ansvarskännande medborgare. Elever som går i skolan är enligt forskning mindre benägna att begå brott. Därför har skolan tillsammans med polis och socialtjänst i uppdrag att få elever att delta i utbildning och förhindra dem från att utveckla kriminella beteenden. Samverkan mellan skola, polis och socialtjänst har utvecklats under flera år, emellertid fortsätter den grova ungdomsbrottsligheten att öka medan allt yngre rekryteras in i kriminella nätverk. Det tyder på brister i myndighetssamverkan och det brottsförebyggande arbetet. Studiens syfte är således att öka förståelsen för vad som hämmar och främjar myndighetssamverkan, samt det brottsförebyggande arbetets innebörd i skolan och de utmaningar som tillkommer. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med rektorer i Sverige, vilka tematiserades och lade grund för analysen. Empirin analyserades utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av socialisationsmodellen, stämplingsprocessen och sociala band. Resultatet visar inledningsvis att resurser, tydlighet i ansvarsfördelning och sekretess påverkar hur effektiv den brottsförebyggande samverkan är. Vidare visar resultatet att skolan främst är brottsförebyggande per fostran, kunskapsförmedling och relationsskapande med eleven, vilket kräver att eleven är närvarande i skolan. Avslutningsvis visar resultatet att rektorerna oftast vidtar indikerade brottspreventiva åtgärder, men att det finns ett behov av försiktighet för att undvika stämpling av eleven. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9119999
- author
- Hofvander, Rebecca LU and Hultman, Filippa LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK10 20231
- year
- 2023
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- samverkan, skola, brottsprevention, socialisationsmodellen, stämplingsprocessen, sociala band
- language
- Swedish
- id
- 9119999
- date added to LUP
- 2023-06-09 16:40:53
- date last changed
- 2023-06-09 16:40:53
@misc{9119999, abstract = {{Skolan har en universell brottsförebyggande funktion genom förmedlandet av kunskap och respekt för demokratiska värderingar, som formar eleverna till ansvarskännande medborgare. Elever som går i skolan är enligt forskning mindre benägna att begå brott. Därför har skolan tillsammans med polis och socialtjänst i uppdrag att få elever att delta i utbildning och förhindra dem från att utveckla kriminella beteenden. Samverkan mellan skola, polis och socialtjänst har utvecklats under flera år, emellertid fortsätter den grova ungdomsbrottsligheten att öka medan allt yngre rekryteras in i kriminella nätverk. Det tyder på brister i myndighetssamverkan och det brottsförebyggande arbetet. Studiens syfte är således att öka förståelsen för vad som hämmar och främjar myndighetssamverkan, samt det brottsförebyggande arbetets innebörd i skolan och de utmaningar som tillkommer. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med rektorer i Sverige, vilka tematiserades och lade grund för analysen. Empirin analyserades utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av socialisationsmodellen, stämplingsprocessen och sociala band. Resultatet visar inledningsvis att resurser, tydlighet i ansvarsfördelning och sekretess påverkar hur effektiv den brottsförebyggande samverkan är. Vidare visar resultatet att skolan främst är brottsförebyggande per fostran, kunskapsförmedling och relationsskapande med eleven, vilket kräver att eleven är närvarande i skolan. Avslutningsvis visar resultatet att rektorerna oftast vidtar indikerade brottspreventiva åtgärder, men att det finns ett behov av försiktighet för att undvika stämpling av eleven.}}, author = {{Hofvander, Rebecca and Hultman, Filippa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{“Det handlar om att göra det bästa för barnet” - En intervjustudie om rektorers skildringar av skolans brottsförebyggande arbete i samverkan med polis och socialtjänst}}, year = {{2023}}, }