Kommunikationsförmåga hos barn med cerebral pares: En registerstudie
(2023) LOGM82 20231Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skattad nivå i Communication Function Classification System (CFCS) förändras mellan tre skattningstillfällen (2018-2020-2022) för barn med cerebral pares i åldrarna 0–18 år. Syftet var även att undersöka hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt.
Metod: Data inhämtades med hjälp av ett registerutdrag ur CPUP som omfattade 9741 datapunkter. I studien analyserades skattningar från 103 individer vid tre skattningstillfällen. Data analyserades i SPSS genom repeated measures analysis of variance (ANOVA) med post-hoc test för att fånga förändringen mellan skattningstillfällena. En hierarkisk multipel regression... (More) - Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skattad nivå i Communication Function Classification System (CFCS) förändras mellan tre skattningstillfällen (2018-2020-2022) för barn med cerebral pares i åldrarna 0–18 år. Syftet var även att undersöka hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt.
Metod: Data inhämtades med hjälp av ett registerutdrag ur CPUP som omfattade 9741 datapunkter. I studien analyserades skattningar från 103 individer vid tre skattningstillfällen. Data analyserades i SPSS genom repeated measures analysis of variance (ANOVA) med post-hoc test för att fånga förändringen mellan skattningstillfällena. En hierarkisk multipel regression tillämpades för att studera hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt.
Resultat: Medelvärdet i CFCS-nivån förändrades från 3,03 vid första skattningstillfället till 2,69 vid tredje skattningstillfället. CFCS-nivån vid skattningstillfälle 3 skiljer sig statistiskt signifikant både från skattningstillfälle 1 och 2. Totalt 19% av variansen i förändringen av CFCS-nivå kunde förklaras av ålder och tal.
Slutsatser: På gruppnivå förändrades skattningarna av CFCS-nivå över tid. Studiens urval representerade alla kommunikationsnivåer. Ålder och tal utgjorde signifikanta förklarande faktorer, men merparten av variansen förblir oförklarad. Framtida forskning rekommenderas för att bättre förstå underliggande faktorer av oförklarad varians. (Less) - Popular Abstract
- Aim: The aim of this study was to investigate how Classification of Communicative Functioning System (CFCS) level changed between three measurements (2018-2020-2022) for children with cerebral palsy aged 0 to 18 years. The aim was also to investigate how the variance in change of CFCS level could be explained by age and use of speech as communication method.
Method: Data were obtained using the Swedish Cerebral Palsy Surveillance Program registry, which included 9741 numbers of data points. The study tracked the development of 103 individuals across three measurements. Data were analyzed in SPSS through repeated measures analysis of variance (ANOVA) with post-hoc test. A hierarchical multiple regression was applied to investigate the... (More) - Aim: The aim of this study was to investigate how Classification of Communicative Functioning System (CFCS) level changed between three measurements (2018-2020-2022) for children with cerebral palsy aged 0 to 18 years. The aim was also to investigate how the variance in change of CFCS level could be explained by age and use of speech as communication method.
Method: Data were obtained using the Swedish Cerebral Palsy Surveillance Program registry, which included 9741 numbers of data points. The study tracked the development of 103 individuals across three measurements. Data were analyzed in SPSS through repeated measures analysis of variance (ANOVA) with post-hoc test. A hierarchical multiple regression was applied to investigate the variance in change of CFCS level that could be explained by age and use of speech as communication method.
Result: The mean value for CFCS level was 3.03 at the first measurement and 2.69 at the third measurement. The CFCS level at the third measurement differed statistical significantly from both measurement 1 and 2. A total of 19% of the variance in change of CFCS level could be explained by age and use of speech as communication method.
Conclusion: On a group level, the valuations of CFCS level changed over time. The study sample represented all communication classifications. Age and use of speech were significant predictors of communicative functioning, but the majority of the variance remains unexplained. Future research is recommended to better understand factors underlying the high levels of unexplained variance. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9122039
- author
- Hurtig, Ellen LU and Gunnarsson Vinqvist, Mathilda LU
- supervisor
- organization
- course
- LOGM82 20231
- year
- 2023
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Cerebral Pares, Communication Function Classification System (CFCS), Kommunikation, Uppföljningsprogram för cerebral pares (CPUP)
- language
- Swedish
- id
- 9122039
- date added to LUP
- 2023-06-19 09:33:34
- date last changed
- 2023-06-19 09:33:34
@misc{9122039, abstract = {{Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skattad nivå i Communication Function Classification System (CFCS) förändras mellan tre skattningstillfällen (2018-2020-2022) för barn med cerebral pares i åldrarna 0–18 år. Syftet var även att undersöka hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt. Metod: Data inhämtades med hjälp av ett registerutdrag ur CPUP som omfattade 9741 datapunkter. I studien analyserades skattningar från 103 individer vid tre skattningstillfällen. Data analyserades i SPSS genom repeated measures analysis of variance (ANOVA) med post-hoc test för att fånga förändringen mellan skattningstillfällena. En hierarkisk multipel regression tillämpades för att studera hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt. Resultat: Medelvärdet i CFCS-nivån förändrades från 3,03 vid första skattningstillfället till 2,69 vid tredje skattningstillfället. CFCS-nivån vid skattningstillfälle 3 skiljer sig statistiskt signifikant både från skattningstillfälle 1 och 2. Totalt 19% av variansen i förändringen av CFCS-nivå kunde förklaras av ålder och tal. Slutsatser: På gruppnivå förändrades skattningarna av CFCS-nivå över tid. Studiens urval representerade alla kommunikationsnivåer. Ålder och tal utgjorde signifikanta förklarande faktorer, men merparten av variansen förblir oförklarad. Framtida forskning rekommenderas för att bättre förstå underliggande faktorer av oförklarad varians.}}, author = {{Hurtig, Ellen and Gunnarsson Vinqvist, Mathilda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kommunikationsförmåga hos barn med cerebral pares: En registerstudie}}, year = {{2023}}, }