Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system
(2023) SYSK16 20231Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares
val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner
att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget
intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är
emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda
systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets
förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten.
Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och
kunskap verkar vara... (More) - En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares
val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner
att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget
intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är
emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda
systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets
förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten.
Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och
kunskap verkar vara mindre påverkade av andra faktorer.
Studien understryker behovet av system som kan stödja lärare med olika bakgrunder och
behov. Studien betonar också att det är viktigt att adressera den breda bristen på intresse och
kunskap om programmeringsundervisning för att höja den allmänna undervisningsnivån. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9123061
- author
- Christensson, Lisa LU and Öster, Emma LU
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20231
- year
- 2023
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- digitala undervisningsverkyg, digitala lärspel, mellanstadielärare, programmering, lärplattformar
- language
- Swedish
- id
- 9123061
- date added to LUP
- 2023-06-12 13:29:36
- date last changed
- 2023-06-12 13:29:36
@misc{9123061, abstract = {{En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten. Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och kunskap verkar vara mindre påverkade av andra faktorer. Studien understryker behovet av system som kan stödja lärare med olika bakgrunder och behov. Studien betonar också att det är viktigt att adressera den breda bristen på intresse och kunskap om programmeringsundervisning för att höja den allmänna undervisningsnivån.}}, author = {{Christensson, Lisa and Öster, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system}}, year = {{2023}}, }