Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system

Christensson, Lisa LU and Öster, Emma LU (2023) SYSK16 20231
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares
val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner
att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget
intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är
emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda
systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets
förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten.
Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och
kunskap verkar vara... (More)
En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares
val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner
att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget
intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är
emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda
systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets
förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten.
Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och
kunskap verkar vara mindre påverkade av andra faktorer.
Studien understryker behovet av system som kan stödja lärare med olika bakgrunder och
behov. Studien betonar också att det är viktigt att adressera den breda bristen på intresse och
kunskap om programmeringsundervisning för att höja den allmänna undervisningsnivån. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Christensson, Lisa LU and Öster, Emma LU
supervisor
organization
course
SYSK16 20231
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
digitala undervisningsverkyg, digitala lärspel, mellanstadielärare, programmering, lärplattformar
language
Swedish
id
9123061
date added to LUP
2023-06-12 13:29:36
date last changed
2023-06-12 13:29:36
@misc{9123061,
  abstract     = {{En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares
val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner
att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget
intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är
emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda
systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets
förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten.
Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och
kunskap verkar vara mindre påverkade av andra faktorer.
Studien understryker behovet av system som kan stödja lärare med olika bakgrunder och
behov. Studien betonar också att det är viktigt att adressera den breda bristen på intresse och
kunskap om programmeringsundervisning för att höja den allmänna undervisningsnivån.}},
  author       = {{Christensson, Lisa and Öster, Emma}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system}},
  year         = {{2023}},
}