Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?

Cronquist, Frida LU and Sebbelov, Ina LU (2023) LOGM82 20231
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. Syftet med studien var att undersöka vilken påverkan ordklass, om bedömningen fokuserar på innehåll eller form, och socioekonomisk status (SES) har på orddefinitionsförmågan hos elever i årskurs 2 avseende abstrakta ord. Mycket av den tidigare forskningen har fokuserat på konkreta ord, inte lika mycket finns tillgängligt om abstrakta substantiv och verb samt skillnader mellan dem.
Metod: Deltagarna bestod av 118 barn i årskurs 2 från två kommuner med olika SES. Deltagarnas medelålder var 8;2 år. Deltagarna gav orddefinitioner på tre abstrakta substantiv och tre abstrakta verb.... (More)
Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. Syftet med studien var att undersöka vilken påverkan ordklass, om bedömningen fokuserar på innehåll eller form, och socioekonomisk status (SES) har på orddefinitionsförmågan hos elever i årskurs 2 avseende abstrakta ord. Mycket av den tidigare forskningen har fokuserat på konkreta ord, inte lika mycket finns tillgängligt om abstrakta substantiv och verb samt skillnader mellan dem.
Metod: Deltagarna bestod av 118 barn i årskurs 2 från två kommuner med olika SES. Deltagarnas medelålder var 8;2 år. Deltagarna gav orddefinitioner på tre abstrakta substantiv och tre abstrakta verb. Definitionerna bedömdes sedan utifrån innehåll och form enligt bedömningsmallar för respektive ordklass.
Resultat: Verb fick högre poäng än substantiv. Form fick högre poäng än innehåll. Deltagarna i kommunen med hög SES fick högre poäng än i kommunen med låg SES. Innehåll och form korrelerade inom respektive ordklass och innehåll för substantiv korrelerade med innehåll för verb, sambanden var signifikanta och positiva. Form för substantiv korrelerade inte med form för verb.
Slutsatser: Ordklass, bedömningsgrund och SES påverkade poängen som åttaåringars orddefinitioner av abstrakta substantiv och verb fick. Studiens resultat ökar förståelsen av orddefinitionsförmågan och kan även leda till mer kunskap om ordförrådsdjupet. Bedömningsmetoden används här för första gången på abstrakta substantiv och verb på svenska och den tycks vara användbar för ändamålet. (Less)
Popular Abstract
Aim: The ability to define words is a metalinguistic ability which begins to form around the age of seven. In a definition a word is described with other words. The aim of this study was to explore the effects word class, content and form aspects of the definitions, and socioeconomic status (SES) have on the ability to define words for students in grade 2, regarding abstract words. Most previous research focused on concrete words. Less is known about abstract nouns and verbs and the differences between them.
Method: The participants included 118 children in grade 2 with mean age 8;2 years, from two municipalities with different socioeconomic characteristics. The participants were asked to provide definitions of three abstract nouns and... (More)
Aim: The ability to define words is a metalinguistic ability which begins to form around the age of seven. In a definition a word is described with other words. The aim of this study was to explore the effects word class, content and form aspects of the definitions, and socioeconomic status (SES) have on the ability to define words for students in grade 2, regarding abstract words. Most previous research focused on concrete words. Less is known about abstract nouns and verbs and the differences between them.
Method: The participants included 118 children in grade 2 with mean age 8;2 years, from two municipalities with different socioeconomic characteristics. The participants were asked to provide definitions of three abstract nouns and three abstract verbs. All definitions were scored for content and form separately.
Results: Verb definitions received higher scores than noun definitions. Form received higher scores than content. The participants in the municipality with high SES received higher scores than the one with low SES. Significant and positive correlations were found for content scores and form scores in both parts of speech, and for noun content and verb content. Noun form did not correlate with verb form.
Conclusions: Word class, content and form aspects of the definitions and SES influenced the scores of 8-year-olds’ definitions of abstract nouns and verbs. Our results increase the understanding of the ability to define words and can also lead to more knowledge about vocabulary depth. This scoring system is here used on abstract nouns and verbs in Swedish for the first time and seems suitable for the purpose. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Cronquist, Frida LU and Sebbelov, Ina LU
supervisor
organization
course
LOGM82 20231
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
orddefinitioner, abstrakta substantiv och verb, innehåll och form, socioekonomisk status
language
Swedish
id
9126863
date added to LUP
2023-06-19 09:34:21
date last changed
2023-06-19 09:34:21
@misc{9126863,
  abstract     = {{Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. Syftet med studien var att undersöka vilken påverkan ordklass, om bedömningen fokuserar på innehåll eller form, och socioekonomisk status (SES) har på orddefinitionsförmågan hos elever i årskurs 2 avseende abstrakta ord. Mycket av den tidigare forskningen har fokuserat på konkreta ord, inte lika mycket finns tillgängligt om abstrakta substantiv och verb samt skillnader mellan dem. 
Metod: Deltagarna bestod av 118 barn i årskurs 2 från två kommuner med olika SES. Deltagarnas medelålder var 8;2 år. Deltagarna gav orddefinitioner på tre abstrakta substantiv och tre abstrakta verb. Definitionerna bedömdes sedan utifrån innehåll och form enligt bedömningsmallar för respektive ordklass. 
Resultat: Verb fick högre poäng än substantiv. Form fick högre poäng än innehåll. Deltagarna i kommunen med hög SES fick högre poäng än i kommunen med låg SES. Innehåll och form korrelerade inom respektive ordklass och innehåll för substantiv korrelerade med innehåll för verb, sambanden var signifikanta och positiva. Form för substantiv korrelerade inte med form för verb. 
Slutsatser: Ordklass, bedömningsgrund och SES påverkade poängen som åttaåringars orddefinitioner av abstrakta substantiv och verb fick. Studiens resultat ökar förståelsen av orddefinitionsförmågan och kan även leda till mer kunskap om ordförrådsdjupet. Bedömningsmetoden används här för första gången på abstrakta substantiv och verb på svenska och den tycks vara användbar för ändamålet.}},
  author       = {{Cronquist, Frida and Sebbelov, Ina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?}},
  year         = {{2023}},
}