Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Anmälningsskyldigheten i UDI-lagen - Om anmälningsskyldighetens ändamålsenlighet i förhållande till lagens syfte

Fredzell, Mauritz Olof Georg LU (2024) LAGF03 20241
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
Frågan om utländska direktinvesteringar och främmande staters inflytande i Sveriges känsliga angelägenheter är en som aktualiserats mycket på senare år, inte minst på grund av det alltmer ansträngda omvärldsläget. Den första december 2023 antogs UDI-lagen, som ger möjlighet att granska investeringar i svensk skyddsvärd verksamhet, och eventuellt förbjuda dem, om de anses kunna vara potentiellt skadliga.
Lagstiftningen är starkt politiskt präglad och balanserar två känsliga intressen, nämligen intresset av ett öppet investeringsklimat och intresset av att skydda känsliga verksamheter mot skadliga investeringar. UDI-lagen är mycket omfattande och drabbar många investerare och investeringsobjekt. En central aspekt av lagen är den... (More)
Frågan om utländska direktinvesteringar och främmande staters inflytande i Sveriges känsliga angelägenheter är en som aktualiserats mycket på senare år, inte minst på grund av det alltmer ansträngda omvärldsläget. Den första december 2023 antogs UDI-lagen, som ger möjlighet att granska investeringar i svensk skyddsvärd verksamhet, och eventuellt förbjuda dem, om de anses kunna vara potentiellt skadliga.
Lagstiftningen är starkt politiskt präglad och balanserar två känsliga intressen, nämligen intresset av ett öppet investeringsklimat och intresset av att skydda känsliga verksamheter mot skadliga investeringar. UDI-lagen är mycket omfattande och drabbar många investerare och investeringsobjekt. En central aspekt av lagen är den obligatoriska anmälningsskyldighet som tillfaller investerare. Denna anmälningsskyldighet är vad uppsatsen granskar, och utreder huruvida den är ändamålsenlig. I uppsatsen avhandlas UDI-lagens funktionssätt, bakgrund, syfte och, i närmare detalj, anmälningsskyldigheten. Anmälningsskyldigheten granskas utifrån fem aspekter, nämligen verksamhetsomfånget, ordningen om tröskelvärden, inkråmsöverlåtelser, upplysningsplikten och omfånget av investerare anmälningsskyldigheten tillfaller.
Uppsatsen bygger på den rättsdogmatiska metoden, och materialet består till stor del propositionen och lagen i sig, eftersom mängden litteratur på området är mycket begränsad.
Analysen landar i en tveeggad slutsats om att anmälningsplikten är ändamålsenligt utformad i vissa avseenden, men att i andra avseenden är den strängare utformad än vad lagens syfte kan motivera. På vissa ställen landar analysen dessutom i att det inte går att dra några slutsatser på det resultat som uppsatsen kommit till. (Less)
Abstract
The issue of foreign direct investments and the influence of foreign states in Sweden's sensitive affairs has been brought to the forefront in recent years, not least due to the increasingly strained global situation. On De-cember 1 2023, the Foreign Direct Investment Act (UDI-lagen) was adopt-ed, allowing for the audit of investments in Swedish companies preforming sensitive activities and the potential prohibition of those deemed harmful.
The legislation is heavily politically influenced and balances two sensitive interests: the interest in maintaining an open investment climate and the interest in protecting companies preforming sensetive activites from harm-ful investments. The Foreign Direct Investment Act is extensive and im-pacts... (More)
The issue of foreign direct investments and the influence of foreign states in Sweden's sensitive affairs has been brought to the forefront in recent years, not least due to the increasingly strained global situation. On De-cember 1 2023, the Foreign Direct Investment Act (UDI-lagen) was adopt-ed, allowing for the audit of investments in Swedish companies preforming sensitive activities and the potential prohibition of those deemed harmful.
The legislation is heavily politically influenced and balances two sensitive interests: the interest in maintaining an open investment climate and the interest in protecting companies preforming sensetive activites from harm-ful investments. The Foreign Direct Investment Act is extensive and im-pacts many actors. A central aspect of the law is the mandatory notification requirement imposed on investors. This notification requirement is what the thesis examines, investigating whether its construction is appropriate in regard to the purpose of the law. The thesis discusses the functionality, background, and purpose of the Foreign Direct Investment Act, and, in more detail, the notification requirement. The notification requirement is examined from five aspects: the scope of activities, the order of threshold values, asset transfers, the duty of disclosure, and the scope of investors subject to the notification requirement.
The thesis is based on the legal dogmatic method, and the material consists largely of the government bill and the law itself, as the amount of literature on the subject is very limited at this moment.
The analysis comes to the two-edged conclusion that the notification re-quirement is appropriate in some respects but in other respects is more strict than what the law's purpose can justify. In some places, the analysis also concludes that no definitive conclusions can be drawn based on the results the thesis has reached. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Fredzell, Mauritz Olof Georg LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
EU-rätt, Konkurrensrätt, Utländska direktinvesteringar, UDI-lagen, UDI, FDI
language
Swedish
id
9152451
date added to LUP
2024-06-26 11:47:57
date last changed
2024-06-26 11:47:57
@misc{9152451,
  abstract     = {{The issue of foreign direct investments and the influence of foreign states in Sweden's sensitive affairs has been brought to the forefront in recent years, not least due to the increasingly strained global situation. On De-cember 1 2023, the Foreign Direct Investment Act (UDI-lagen) was adopt-ed, allowing for the audit of investments in Swedish companies preforming sensitive activities and the potential prohibition of those deemed harmful.
The legislation is heavily politically influenced and balances two sensitive interests: the interest in maintaining an open investment climate and the interest in protecting companies preforming sensetive activites from harm-ful investments. The Foreign Direct Investment Act is extensive and im-pacts many actors. A central aspect of the law is the mandatory notification requirement imposed on investors. This notification requirement is what the thesis examines, investigating whether its construction is appropriate in regard to the purpose of the law. The thesis discusses the functionality, background, and purpose of the Foreign Direct Investment Act, and, in more detail, the notification requirement. The notification requirement is examined from five aspects: the scope of activities, the order of threshold values, asset transfers, the duty of disclosure, and the scope of investors subject to the notification requirement.
The thesis is based on the legal dogmatic method, and the material consists largely of the government bill and the law itself, as the amount of literature on the subject is very limited at this moment.
The analysis comes to the two-edged conclusion that the notification re-quirement is appropriate in some respects but in other respects is more strict than what the law's purpose can justify. In some places, the analysis also concludes that no definitive conclusions can be drawn based on the results the thesis has reached.}},
  author       = {{Fredzell, Mauritz Olof Georg}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Anmälningsskyldigheten i UDI-lagen - Om anmälningsskyldighetens ändamålsenlighet i förhållande till lagens syfte}},
  year         = {{2024}},
}