“Eller får vi typ visa brösten” :en kvalitativ studie om genusstrukturer i SVT:s ungdomsserier 2018-2024.
(2024) STVK04 20241Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- I denna studie undersöks hur genusuttryck och genusnormer representeras i fyra valda public-service-producerade ungdomsserier: Bror, Klassen, Kär och Strula under tidsperioden 2018-2024. Frågeställningarna lyder: Hur representeras olika genusuttryck i SVTs ungdomsserier? Finns det några generella mönster och hur presenteras de?
Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys av både auditivt och visuellt material, med syftet att förstå vilka genusnormer och genusuttryck som är mest framträdande. För att undersöka detta användes delar av Judith Butlers och Raewyn Connells genusteori samt Stuart Halls representationsteori- och stereotypiseringsteori. Vidare identifierades ett antal mönster som förekom genomgående i... (More) - I denna studie undersöks hur genusuttryck och genusnormer representeras i fyra valda public-service-producerade ungdomsserier: Bror, Klassen, Kär och Strula under tidsperioden 2018-2024. Frågeställningarna lyder: Hur representeras olika genusuttryck i SVTs ungdomsserier? Finns det några generella mönster och hur presenteras de?
Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys av både auditivt och visuellt material, med syftet att förstå vilka genusnormer och genusuttryck som är mest framträdande. För att undersöka detta användes delar av Judith Butlers och Raewyn Connells genusteori samt Stuart Halls representationsteori- och stereotypiseringsteori. Vidare identifierades ett antal mönster som förekom genomgående i serierna. Resultatet visar att genusstrukturer och stereotyper har stor inverkan på seriernas porträttering och representation av ungdomars liv och identiteter. Vardagliga situationer porträtteras i samtliga serier och genusstrukturerna syns i stor utsträckning. Sju generella mönster uppmärksammades, fyra som inte ifrågasatte rådande genusstrukturer och fungerar som en form av reproduktion av dem. De övriga tre uppfattades som avvikande från rådande genusstrukturer och kan tänkas ha en genusbrytande och inkluderande funktion. Stereotypisering har varit central för representation av olika former av genusuttryck. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9153060
- author
- Lundgren, Hanna LU and Jarl, Matilda
- supervisor
-
- Ian Manners LU
- organization
- course
- STVK04 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Public-service, Representation, Genus, Genusnormer, Genusstrukturer, Stereotypisering, Hegemonisk maskulinitet, Ungdomsserier.
- language
- Swedish
- id
- 9153060
- date added to LUP
- 2024-07-18 11:18:47
- date last changed
- 2024-07-18 11:18:47
@misc{9153060, abstract = {{I denna studie undersöks hur genusuttryck och genusnormer representeras i fyra valda public-service-producerade ungdomsserier: Bror, Klassen, Kär och Strula under tidsperioden 2018-2024. Frågeställningarna lyder: Hur representeras olika genusuttryck i SVTs ungdomsserier? Finns det några generella mönster och hur presenteras de? Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys av både auditivt och visuellt material, med syftet att förstå vilka genusnormer och genusuttryck som är mest framträdande. För att undersöka detta användes delar av Judith Butlers och Raewyn Connells genusteori samt Stuart Halls representationsteori- och stereotypiseringsteori. Vidare identifierades ett antal mönster som förekom genomgående i serierna. Resultatet visar att genusstrukturer och stereotyper har stor inverkan på seriernas porträttering och representation av ungdomars liv och identiteter. Vardagliga situationer porträtteras i samtliga serier och genusstrukturerna syns i stor utsträckning. Sju generella mönster uppmärksammades, fyra som inte ifrågasatte rådande genusstrukturer och fungerar som en form av reproduktion av dem. De övriga tre uppfattades som avvikande från rådande genusstrukturer och kan tänkas ha en genusbrytande och inkluderande funktion. Stereotypisering har varit central för representation av olika former av genusuttryck.}}, author = {{Lundgren, Hanna and Jarl, Matilda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{“Eller får vi typ visa brösten” :en kvalitativ studie om genusstrukturer i SVT:s ungdomsserier 2018-2024.}}, year = {{2024}}, }