Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

"Operationen gick bra men patienten dog"

Green, Lisa LU and Krisch Svärdby, Emmi LU (2024) SKDK11 20241
Department of Strategic Communication
Abstract
As our society becomes increasingly digitised, a growing number of communication platforms emerge, necessitating interaction between individuals and organisations to sustain trust between them. One consequence of digitalisation that has gained more and more attention is the occurrence of cyber attacks, whose increased presence poses serious threats to individuals, organisations and society at large. The aim of our study is to investigate how stakeholders interpret and perceive the company Tietoevry's crisis communication after they suffered a cyberattack in 2024. By using hermeneutic principles and a thematic analysis, stakeholders' interpretations and reactions are decoded on the platform LinkedIn. The analysis is based on hermeneutic... (More)
As our society becomes increasingly digitised, a growing number of communication platforms emerge, necessitating interaction between individuals and organisations to sustain trust between them. One consequence of digitalisation that has gained more and more attention is the occurrence of cyber attacks, whose increased presence poses serious threats to individuals, organisations and society at large. The aim of our study is to investigate how stakeholders interpret and perceive the company Tietoevry's crisis communication after they suffered a cyberattack in 2024. By using hermeneutic principles and a thematic analysis, stakeholders' interpretations and reactions are decoded on the platform LinkedIn. The analysis is based on hermeneutic principles and the theories of Situational Crisis Communication Theory (SCCT) and Protection Motivation Theory (PMT). An abductive approach has been applied to enable a dynamic process in the analysis of empirical data and theory.
The results show that clear and transparent communication is essential to maintain trust between stakeholders and companies. Stakeholder reactions suggest a demand for timely and honest information and for the company to take responsibility and action to prevent future incidents. Our discussion highlights the importance of corporate behaviour and communication during crises, and how poor crisis communication affects the relationship with the organisation's stakeholders. The study contributes to a deeper understanding of the impact of crisis communication on trust and emphasises the importance of integrating stakeholder perspectives when designing communication strategies. (Less)
Abstract (Swedish)
I takt med att samhället digitaliseras ökar även tillgängligheten till olika kommunikationsforum där samspel mellan individer och organisationer är nödvändigt för att bibehålla förtroende mellan parterna. Som resultat av en stigande digital närvaro ökar även organisationers behov att hantera krissituationer i en kommunikativ kontext. En konsekvens av digitaliseringen som uppmärksammats mer och mer är förekomsten av cyberattacker, vars ökade närvaro utgör allvarliga hot mot både individer, organisationer och samhället i stort. Syftet med vår studie är att undersöka hur intressenter tolkar och uppfattar företaget Tietoevrys kriskommunikation efter att de drabbats av en cyberattack 2024. Genom att använda hermeneutiska principer och tematisk... (More)
I takt med att samhället digitaliseras ökar även tillgängligheten till olika kommunikationsforum där samspel mellan individer och organisationer är nödvändigt för att bibehålla förtroende mellan parterna. Som resultat av en stigande digital närvaro ökar även organisationers behov att hantera krissituationer i en kommunikativ kontext. En konsekvens av digitaliseringen som uppmärksammats mer och mer är förekomsten av cyberattacker, vars ökade närvaro utgör allvarliga hot mot både individer, organisationer och samhället i stort. Syftet med vår studie är att undersöka hur intressenter tolkar och uppfattar företaget Tietoevrys kriskommunikation efter att de drabbats av en cyberattack 2024. Genom att använda hermeneutiska principer och tematisk analys avkodas intressenters tolkningar och reaktioner på plattformen LinkedIn. Analysen baseras på hermeneutiska principer och teorierna situationsanpassad kriskommunikation (SCCT) och skyddsmotivationsteorin (PMT). Ett abduktivt tillvägagångssätt har tillämpats för att möjliggöra en dynamisk process i analysen av empiri och teori.
Resultaten visar att en tydlig och transparent kommunikation är väsentligt för att upprätthålla förtroendet mellan intressenter och företag. Intressenternas reaktioner indikerar en efterfrågan på snabb och ärlig information samt att företaget tar ansvar och vidtar åtgärder för att förebygga framtida incidenter. Vår diskussion belyser vikten av företags agerande och kommunikation under kriser, samt hur en undermålig kriskommunikation påverkar relationen med organisationens intressenter. Studien bidrar till en djupare förståelse av kriskommunikationens påverkan på förtroendet och understryker vikten av att integrera intressenternas perspektiv vid utformning av kommunikationsstrategier. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Green, Lisa LU and Krisch Svärdby, Emmi LU
supervisor
organization
alternative title
En kvalitativ hermeneutisk studie om intressenters uppfattning av cyberattacken mot Tietoevry
course
SKDK11 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Cyberattacker, kriskommunikation, intressenter, intressentperspektiv, hermeneutik, SCCT, PMT
language
Swedish
id
9155271
date added to LUP
2024-08-27 10:28:08
date last changed
2024-08-27 10:28:08
@misc{9155271,
  abstract     = {{As our society becomes increasingly digitised, a growing number of communication platforms emerge, necessitating interaction between individuals and organisations to sustain trust between them. One consequence of digitalisation that has gained more and more attention is the occurrence of cyber attacks, whose increased presence poses serious threats to individuals, organisations and society at large. The aim of our study is to investigate how stakeholders interpret and perceive the company Tietoevry's crisis communication after they suffered a cyberattack in 2024. By using hermeneutic principles and a thematic analysis, stakeholders' interpretations and reactions are decoded on the platform LinkedIn. The analysis is based on hermeneutic principles and the theories of Situational Crisis Communication Theory (SCCT) and Protection Motivation Theory (PMT). An abductive approach has been applied to enable a dynamic process in the analysis of empirical data and theory.
The results show that clear and transparent communication is essential to maintain trust between stakeholders and companies. Stakeholder reactions suggest a demand for timely and honest information and for the company to take responsibility and action to prevent future incidents. Our discussion highlights the importance of corporate behaviour and communication during crises, and how poor crisis communication affects the relationship with the organisation's stakeholders. The study contributes to a deeper understanding of the impact of crisis communication on trust and emphasises the importance of integrating stakeholder perspectives when designing communication strategies.}},
  author       = {{Green, Lisa and Krisch Svärdby, Emmi}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{"Operationen gick bra men patienten dog"}},
  year         = {{2024}},
}