Gamification och dess inverkan på anställdas engagemang
(2024) SYSK16 20241Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Det blir idag alltmer vanligt att stöta på gamification och spelelement i den digitala arbetsmiljön. Tidigare forskning har undersökt gamification inom organisationer, men brister i att undersöka hur användningen av dessa spelelement påverkar anställdas engagemang. Denna studie syftar till att bidra till den begränsade kunskapen kring hur spelelement inom digitala ar-betsplattformar påverkar anställdas engagemang. En kvalitativ datainsamlingsmetod har an-vänts i form av intervjuer. Resultaten visar att gamification kan påverka anställdas engagemang både positivt och negativt, där studien visar att det är viktigt att erkänna att alla användare är olika och uppfattar spelelement på olika sätt. Spelelementens effektivitet kan variera beroende... (More)
- Det blir idag alltmer vanligt att stöta på gamification och spelelement i den digitala arbetsmiljön. Tidigare forskning har undersökt gamification inom organisationer, men brister i att undersöka hur användningen av dessa spelelement påverkar anställdas engagemang. Denna studie syftar till att bidra till den begränsade kunskapen kring hur spelelement inom digitala ar-betsplattformar påverkar anställdas engagemang. En kvalitativ datainsamlingsmetod har an-vänts i form av intervjuer. Resultaten visar att gamification kan påverka anställdas engagemang både positivt och negativt, där studien visar att det är viktigt att erkänna att alla användare är olika och uppfattar spelelement på olika sätt. Spelelementens effektivitet kan variera beroende på den anställdes preferenser och inställning. Studien visar att ledningen inom organisationer har ett stort ansvar vid användningen av spelelement inom digitala arbetsplattformar. Slutligen så uppmärksammas även riskerna vid felanvändning av spelelement, som kan leda till motsatt effekt och påverka anställda och deras engagemang negativt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9155666
- author
- Alvinger, Axel LU and Yorke, Lukas
- supervisor
-
- Paul Pierce LU
- organization
- course
- SYSK16 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 9155666
- date added to LUP
- 2024-06-10 09:43:47
- date last changed
- 2024-06-10 09:43:47
@misc{9155666, abstract = {{Det blir idag alltmer vanligt att stöta på gamification och spelelement i den digitala arbetsmiljön. Tidigare forskning har undersökt gamification inom organisationer, men brister i att undersöka hur användningen av dessa spelelement påverkar anställdas engagemang. Denna studie syftar till att bidra till den begränsade kunskapen kring hur spelelement inom digitala ar-betsplattformar påverkar anställdas engagemang. En kvalitativ datainsamlingsmetod har an-vänts i form av intervjuer. Resultaten visar att gamification kan påverka anställdas engagemang både positivt och negativt, där studien visar att det är viktigt att erkänna att alla användare är olika och uppfattar spelelement på olika sätt. Spelelementens effektivitet kan variera beroende på den anställdes preferenser och inställning. Studien visar att ledningen inom organisationer har ett stort ansvar vid användningen av spelelement inom digitala arbetsplattformar. Slutligen så uppmärksammas även riskerna vid felanvändning av spelelement, som kan leda till motsatt effekt och påverka anställda och deras engagemang negativt.}}, author = {{Alvinger, Axel and Yorke, Lukas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Gamification och dess inverkan på anställdas engagemang}}, year = {{2024}}, }