Från klick till köp: En kvalitativ studie om digitala betalningslösningars användarupplevelse och dess inverkan på ungas köpbeteenden
(2024) SYSK16 20241Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Denna studie undersöker hur digitala betalningslösningars design och användarupplevelse påverkar unga konsumenters beteenden och beslutsfattande vid onlineköp. Genom att integrera teoretiska ramverk från Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) med andra faktorer från Service Quality (SQ) samt Human Computer-Interaction (HCI) undersöker studien hur dessa modeller kan tillämpas på digitala betalningsplattformar för att förstå konsumentbeteende. Med fokus på Klarnas digitala betalningslösningar, utforskar studien genom semistrukturerade intervjuer hur tjänsten möter behoven hos användare i åldersgruppen 18-30 år. Buy Now Pay Later är en funktion som är särskilt uppskattad, i synnerhet genom Klarnas “Köp Nu, Betala... (More)
- Denna studie undersöker hur digitala betalningslösningars design och användarupplevelse påverkar unga konsumenters beteenden och beslutsfattande vid onlineköp. Genom att integrera teoretiska ramverk från Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) med andra faktorer från Service Quality (SQ) samt Human Computer-Interaction (HCI) undersöker studien hur dessa modeller kan tillämpas på digitala betalningsplattformar för att förstå konsumentbeteende. Med fokus på Klarnas digitala betalningslösningar, utforskar studien genom semistrukturerade intervjuer hur tjänsten möter behoven hos användare i åldersgruppen 18-30 år. Buy Now Pay Later är en funktion som är särskilt uppskattad, i synnerhet genom Klarnas “Köp Nu, Betala Senare”. Resultaten visar vidare att exemplet Klarnas intuitiva och användarvänliga gränssnitt signifikant minskar kognitiv belastning, vilket uppmuntrar till ökad användning och kan leda till mer konsumtion. Användarna uttrycker en stark förtroendefaktor för Klarna, vilket underlättar en vanemässig användning av tjänsten. Studien bidrar med insikter om den centrala rollen som användarcentrerad design spelar för konsumenters betalningspreferenser och lojalitet mot digitala betalningsplattformar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9155682
- author
- Norén, Ella LU and Nilsson, Ebba LU
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- användaracceptans, köpbeteende, HCI, digitala betalningslösningar
- language
- Swedish
- id
- 9155682
- date added to LUP
- 2024-06-10 10:50:18
- date last changed
- 2024-06-10 10:50:18
@misc{9155682, abstract = {{Denna studie undersöker hur digitala betalningslösningars design och användarupplevelse påverkar unga konsumenters beteenden och beslutsfattande vid onlineköp. Genom att integrera teoretiska ramverk från Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) med andra faktorer från Service Quality (SQ) samt Human Computer-Interaction (HCI) undersöker studien hur dessa modeller kan tillämpas på digitala betalningsplattformar för att förstå konsumentbeteende. Med fokus på Klarnas digitala betalningslösningar, utforskar studien genom semistrukturerade intervjuer hur tjänsten möter behoven hos användare i åldersgruppen 18-30 år. Buy Now Pay Later är en funktion som är särskilt uppskattad, i synnerhet genom Klarnas “Köp Nu, Betala Senare”. Resultaten visar vidare att exemplet Klarnas intuitiva och användarvänliga gränssnitt signifikant minskar kognitiv belastning, vilket uppmuntrar till ökad användning och kan leda till mer konsumtion. Användarna uttrycker en stark förtroendefaktor för Klarna, vilket underlättar en vanemässig användning av tjänsten. Studien bidrar med insikter om den centrala rollen som användarcentrerad design spelar för konsumenters betalningspreferenser och lojalitet mot digitala betalningsplattformar.}}, author = {{Norén, Ella and Nilsson, Ebba}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Från klick till köp: En kvalitativ studie om digitala betalningslösningars användarupplevelse och dess inverkan på ungas köpbeteenden}}, year = {{2024}}, }