Förtroende i fritt fall
(2024) SKOK11 20241Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Förtroende i fritt fall
En kvalitativ innehållsanalys om kriskommunikation inom nöjesparksbranschen
Studien har som syfte att undersöka hur nöjesparker kommunicerar i kriser som uppstår på grund av allvarliga olyckor. Forskningsfrågorna är centrerade kring en specifik nöjespark för att omfånget av studien ska vara hanterbart. Genom forskningsfrågorna undersöks nöjesparkens arbetet med riskkkommunikation innan krisen bröt ut, vilken typ av kris parken hamnade i och vilka krisresponsstrategier som använts. Slutligen undersöks nöjesparkens rykteshantering efter krisen. Studien utgör en fallstudie som utgår från ett hermeneutiskt, socialkonstruktionistiskt perspektiv och studerar en nöjesparks digitala kriskommunikation genom en kvalitativ... (More) - Förtroende i fritt fall
En kvalitativ innehållsanalys om kriskommunikation inom nöjesparksbranschen
Studien har som syfte att undersöka hur nöjesparker kommunicerar i kriser som uppstår på grund av allvarliga olyckor. Forskningsfrågorna är centrerade kring en specifik nöjespark för att omfånget av studien ska vara hanterbart. Genom forskningsfrågorna undersöks nöjesparkens arbetet med riskkkommunikation innan krisen bröt ut, vilken typ av kris parken hamnade i och vilka krisresponsstrategier som använts. Slutligen undersöks nöjesparkens rykteshantering efter krisen. Studien utgör en fallstudie som utgår från ett hermeneutiskt, socialkonstruktionistiskt perspektiv och studerar en nöjesparks digitala kriskommunikation genom en kvalitativ innehållsanalys. Teorierna tillsammans med tidigare forskning utgör ett ramverk bestående av risk- och kriskommunikationsteorier som lägger grund för analysen. Sammantaget visar analysen att fallorganisationen hamnade i en kris med högt organisatoriskt krisansvar och använde sig i majoritet av återuppbyggbara krisresponsstrategier. Krisen skedde trots att organisationen hade en väl fungerande riskkommunikation. Vidare diskuterar studien möjligheten för nöjesparken att återuppbygga sitt rykte. I diskussionen presenteras även hur den studerade fallorganisationen, samt övriga nöjesparksverksamheter, kan studera krisen för att dra lärdomar kring sin säkerhet och krishantering. (Less) - Popular Abstract
- Trust in free fall
A qualitative content analysis on crisis communication in the amusement park industry
The study aims to investigate how amusement parks communicate during crises arising from serious accidents. The research questions are centered around a specific amusement park to keep the scope of the study manageable. Through the research questions, the study examines the amusement park's pre-crisis risk communication efforts, the type of crisis the park faced, and the crisis response strategies employed. Finally, the study explores the amusement park's reputation management post-crisis. Conducted as a case study from a hermeneutic, social constructionist perspective, the study examines an amusement park's digital crisis... (More) - Trust in free fall
A qualitative content analysis on crisis communication in the amusement park industry
The study aims to investigate how amusement parks communicate during crises arising from serious accidents. The research questions are centered around a specific amusement park to keep the scope of the study manageable. Through the research questions, the study examines the amusement park's pre-crisis risk communication efforts, the type of crisis the park faced, and the crisis response strategies employed. Finally, the study explores the amusement park's reputation management post-crisis. Conducted as a case study from a hermeneutic, social constructionist perspective, the study examines an amusement park's digital crisis communication through qualitative content analysis. Theoretical frameworks, along with previous research, provide a foundation for analysis, consisting of risk and crisis communication theories. Overall, the analysis indicates that the case organization faced a crisis with high organizational crisis responsibility and predominantly utilized recoverable crisis response strategies. Despite having effective pre-crisis risk communication, the crisis still occurred. Furthermore, the study discusses the possibility of the amusement park rebuilding its reputation. The discussion also presents how the case organization, as well as other amusement park organizations, can study the crisis to further learn lessons regarding safety and crisis management. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9156959
- author
- Andersson, Mathilda LU and Faro, Filippa
- supervisor
- organization
- course
- SKOK11 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Strategisk kommunikation, nöjesparker, riskkommunikation, kriskommunikation, Situational Crisis Communication Theory, The High- Reliability Organisation Theory, Rykteshantering
- language
- Swedish
- id
- 9156959
- date added to LUP
- 2024-06-28 11:34:40
- date last changed
- 2024-06-28 11:34:40
@misc{9156959, abstract = {{Förtroende i fritt fall En kvalitativ innehållsanalys om kriskommunikation inom nöjesparksbranschen Studien har som syfte att undersöka hur nöjesparker kommunicerar i kriser som uppstår på grund av allvarliga olyckor. Forskningsfrågorna är centrerade kring en specifik nöjespark för att omfånget av studien ska vara hanterbart. Genom forskningsfrågorna undersöks nöjesparkens arbetet med riskkkommunikation innan krisen bröt ut, vilken typ av kris parken hamnade i och vilka krisresponsstrategier som använts. Slutligen undersöks nöjesparkens rykteshantering efter krisen. Studien utgör en fallstudie som utgår från ett hermeneutiskt, socialkonstruktionistiskt perspektiv och studerar en nöjesparks digitala kriskommunikation genom en kvalitativ innehållsanalys. Teorierna tillsammans med tidigare forskning utgör ett ramverk bestående av risk- och kriskommunikationsteorier som lägger grund för analysen. Sammantaget visar analysen att fallorganisationen hamnade i en kris med högt organisatoriskt krisansvar och använde sig i majoritet av återuppbyggbara krisresponsstrategier. Krisen skedde trots att organisationen hade en väl fungerande riskkommunikation. Vidare diskuterar studien möjligheten för nöjesparken att återuppbygga sitt rykte. I diskussionen presenteras även hur den studerade fallorganisationen, samt övriga nöjesparksverksamheter, kan studera krisen för att dra lärdomar kring sin säkerhet och krishantering.}}, author = {{Andersson, Mathilda and Faro, Filippa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Förtroende i fritt fall}}, year = {{2024}}, }