Sjuksköterskors emotionella arbete. En kvalitativ studie om hur sjuksköterskor upplever känslor i ar-betet och hur de hanterar dem
(2024) SOCK10 20241Sociology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med studien är att ur ett sociologiskt perspektiv förstå hur sjuksköterskor upp-lever känslor i arbetet och hur de hanterar dem. Genom att analysera hur dessa erfa-renheter formar sjuksköterskors uppfattningar om känslor i sin arbetsmiljö, försöker studien ge en övergripande förståelse för de utmaningar och möjligheter som är för-knippade med yrket. Det empiriska materialet består av framställningar från sex kva-litativa intervjuer med sjuksköterskor med minst två års yrkeserfarenhet. Empirin har analyserats tematiskt utifrån två teorier: emotionellt arbete och det dramaturgiska perspektivet. Resultatet i studien visar att sjuksköterskorna upplever sitt arbete som känslomässigt krävande men att dem drivs av en passion och engagemang... (More)
- Syftet med studien är att ur ett sociologiskt perspektiv förstå hur sjuksköterskor upp-lever känslor i arbetet och hur de hanterar dem. Genom att analysera hur dessa erfa-renheter formar sjuksköterskors uppfattningar om känslor i sin arbetsmiljö, försöker studien ge en övergripande förståelse för de utmaningar och möjligheter som är för-knippade med yrket. Det empiriska materialet består av framställningar från sex kva-litativa intervjuer med sjuksköterskor med minst två års yrkeserfarenhet. Empirin har analyserats tematiskt utifrån två teorier: emotionellt arbete och det dramaturgiska perspektivet. Resultatet i studien visar att sjuksköterskorna upplever sitt arbete som känslomässigt krävande men att dem drivs av en passion och engagemang för yrket. Vidare tycks samtliga informanter använda sig av olika emotionshanteringar som lyfts i uppsatsen. Emotionshanteringar har använts på olika sätt för att hantera käns-lor i det patientnära arbetet. Genom ett ytligt agerande beskriver informanterna hur de anpassar sina yttre känslor för att möta förväntningar. Vidare uppgav några vik-ten av att kanalisera sina egna känslor som i sin tur stärkte deras förmåga att möta patientens behov och upprätthålla en empatisk attityd. Samtliga hade drivkraften att lyckas presentera ett professionellt uppträdande genom att upprätthålla ett avstånd från sina personliga känslor. Tydligt för intervjupersonerna var att lagarbete och känslomässigt stöd från kollegor var avgörande för deras välbefinnande och arbets-prestation (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9158484
- author
- Petersson, Elisabeth LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK10 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Sjuksköterskor, emotionellt arbete, upplevelser, emotionshantering, utmattning, Hochschild och Goffman
- language
- Swedish
- id
- 9158484
- date added to LUP
- 2024-06-05 11:29:23
- date last changed
- 2024-06-05 11:29:23
@misc{9158484, abstract = {{Syftet med studien är att ur ett sociologiskt perspektiv förstå hur sjuksköterskor upp-lever känslor i arbetet och hur de hanterar dem. Genom att analysera hur dessa erfa-renheter formar sjuksköterskors uppfattningar om känslor i sin arbetsmiljö, försöker studien ge en övergripande förståelse för de utmaningar och möjligheter som är för-knippade med yrket. Det empiriska materialet består av framställningar från sex kva-litativa intervjuer med sjuksköterskor med minst två års yrkeserfarenhet. Empirin har analyserats tematiskt utifrån två teorier: emotionellt arbete och det dramaturgiska perspektivet. Resultatet i studien visar att sjuksköterskorna upplever sitt arbete som känslomässigt krävande men att dem drivs av en passion och engagemang för yrket. Vidare tycks samtliga informanter använda sig av olika emotionshanteringar som lyfts i uppsatsen. Emotionshanteringar har använts på olika sätt för att hantera käns-lor i det patientnära arbetet. Genom ett ytligt agerande beskriver informanterna hur de anpassar sina yttre känslor för att möta förväntningar. Vidare uppgav några vik-ten av att kanalisera sina egna känslor som i sin tur stärkte deras förmåga att möta patientens behov och upprätthålla en empatisk attityd. Samtliga hade drivkraften att lyckas presentera ett professionellt uppträdande genom att upprätthålla ett avstånd från sina personliga känslor. Tydligt för intervjupersonerna var att lagarbete och känslomässigt stöd från kollegor var avgörande för deras välbefinnande och arbets-prestation}}, author = {{Petersson, Elisabeth}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sjuksköterskors emotionella arbete. En kvalitativ studie om hur sjuksköterskor upplever känslor i ar-betet och hur de hanterar dem}}, year = {{2024}}, }