"Bring in more adventure in the face of adversity" - en kvalitativ studie om hur fitness influencers använder mental- och fysisk ohälsa för att stärka sina varumärkesidentiteter.
(2024) SOCK10 20241Sociology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna studie var att undersöka hur fitness influencers på plattformen Instagram använder sig av erfarenheter kring mental- och fysisk ohälsa för att skildra sig själva som autentiska individer. Dessa motgångar antogs leda till upprättandet av emotionella band med deras följare, och därmed ett stärkande av influencernas varumärkesidentiteter. Tidigare forskning visar att autenticitet spelar en betydande roll för att skapa en utmärkande varumärkesidentitet online (Peerce, 2015). På plattformen Instagram betyder det att de högt socialt uppsatta influencerna försöker förmedla en känsla av relaterbarhet, intimitet och tillgänglighet till sina följare (Cotter, 2019). Goffmans (2009) dramaturgiska perspektiv och Hochschilds (2012)... (More)
- Syftet med denna studie var att undersöka hur fitness influencers på plattformen Instagram använder sig av erfarenheter kring mental- och fysisk ohälsa för att skildra sig själva som autentiska individer. Dessa motgångar antogs leda till upprättandet av emotionella band med deras följare, och därmed ett stärkande av influencernas varumärkesidentiteter. Tidigare forskning visar att autenticitet spelar en betydande roll för att skapa en utmärkande varumärkesidentitet online (Peerce, 2015). På plattformen Instagram betyder det att de högt socialt uppsatta influencerna försöker förmedla en känsla av relaterbarhet, intimitet och tillgänglighet till sina följare (Cotter, 2019). Goffmans (2009) dramaturgiska perspektiv och Hochschilds (2012) teori kring emotional labor har i denna studie använts som teoretiskt ramverk, för att genom passiv observation analysera fyra stycken fitness influencers profiler på Instagram. Mot dessa teoretiska bakgrunder har denna studie funnit att fitness influencers motgångar i livet verkar påverka följarnas uppfattning om influencerna, följaktligen att både emotionella band upprättas samt att influencernas varumärkesidentiteter ger intrycket av att stärkas. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9159380
- author
- Boman, Marielle LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK10 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 9159380
- date added to LUP
- 2024-06-12 14:45:43
- date last changed
- 2024-06-12 14:45:43
@misc{9159380, abstract = {{Syftet med denna studie var att undersöka hur fitness influencers på plattformen Instagram använder sig av erfarenheter kring mental- och fysisk ohälsa för att skildra sig själva som autentiska individer. Dessa motgångar antogs leda till upprättandet av emotionella band med deras följare, och därmed ett stärkande av influencernas varumärkesidentiteter. Tidigare forskning visar att autenticitet spelar en betydande roll för att skapa en utmärkande varumärkesidentitet online (Peerce, 2015). På plattformen Instagram betyder det att de högt socialt uppsatta influencerna försöker förmedla en känsla av relaterbarhet, intimitet och tillgänglighet till sina följare (Cotter, 2019). Goffmans (2009) dramaturgiska perspektiv och Hochschilds (2012) teori kring emotional labor har i denna studie använts som teoretiskt ramverk, för att genom passiv observation analysera fyra stycken fitness influencers profiler på Instagram. Mot dessa teoretiska bakgrunder har denna studie funnit att fitness influencers motgångar i livet verkar påverka följarnas uppfattning om influencerna, följaktligen att både emotionella band upprättas samt att influencernas varumärkesidentiteter ger intrycket av att stärkas.}}, author = {{Boman, Marielle}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Bring in more adventure in the face of adversity" - en kvalitativ studie om hur fitness influencers använder mental- och fysisk ohälsa för att stärka sina varumärkesidentiteter.}}, year = {{2024}}, }