Digitala strategier för starkare lösenord : En studie om interaktiva verktyg och e-lärandes påverkan på lösenordsstyrka
(2024) SYSK16 20241Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Denna kandidatuppsats fokuserar på påverkan som E-lärande och lösenordsstyrkemätare (LSM) har för att förbättra lösenordsstyrkan bland universitetsstudenter. Syftet med studien är att utforska hur dessa verktyg separat och i kombination påverkar användares lösenordsstyrka. Studien använder en kvasi-experimentell metod för att analysera hur dessa olika interventioner, i form av E-lärande och LSM, påverkar lösenordsstyrkan hos deltagarna samt deras uppfattningar kring dem. Data samlades in från studenter som deltog i olika moduler och deras lösenordsstyrka analyserades sedan före och efter interventionerna i form av ett pretest-posttest experiment. Resultatet visar att implementering av LSM och E-lärande separat, ökade lösenordsstyrkan med... (More)
- Denna kandidatuppsats fokuserar på påverkan som E-lärande och lösenordsstyrkemätare (LSM) har för att förbättra lösenordsstyrkan bland universitetsstudenter. Syftet med studien är att utforska hur dessa verktyg separat och i kombination påverkar användares lösenordsstyrka. Studien använder en kvasi-experimentell metod för att analysera hur dessa olika interventioner, i form av E-lärande och LSM, påverkar lösenordsstyrkan hos deltagarna samt deras uppfattningar kring dem. Data samlades in från studenter som deltog i olika moduler och deras lösenordsstyrka analyserades sedan före och efter interventionerna i form av ett pretest-posttest experiment. Resultatet visar att implementering av LSM och E-lärande separat, ökade lösenordsstyrkan med 12,9% respektive 44,1%, medan en kombinerad interventionsansats ledde till en ökning på 53,1%. Resultatet indikerar att en kombination av LSM och E-lärande har en tendens att vara mer effektiv för att öka lösenordsstyrka i skapandeprocessen, än interventionerna separat. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9161320
- author
- Gunn, Milton LU and Stipesevic, Jacob
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- E-lärande, interaktiva verktyg, cybersäkerhet, lösenord, lösenordsstyrka, lösenordsstyrkemätare (LSM)
- language
- Swedish
- id
- 9161320
- date added to LUP
- 2024-06-11 12:13:24
- date last changed
- 2024-06-11 12:13:24
@misc{9161320, abstract = {{Denna kandidatuppsats fokuserar på påverkan som E-lärande och lösenordsstyrkemätare (LSM) har för att förbättra lösenordsstyrkan bland universitetsstudenter. Syftet med studien är att utforska hur dessa verktyg separat och i kombination påverkar användares lösenordsstyrka. Studien använder en kvasi-experimentell metod för att analysera hur dessa olika interventioner, i form av E-lärande och LSM, påverkar lösenordsstyrkan hos deltagarna samt deras uppfattningar kring dem. Data samlades in från studenter som deltog i olika moduler och deras lösenordsstyrka analyserades sedan före och efter interventionerna i form av ett pretest-posttest experiment. Resultatet visar att implementering av LSM och E-lärande separat, ökade lösenordsstyrkan med 12,9% respektive 44,1%, medan en kombinerad interventionsansats ledde till en ökning på 53,1%. Resultatet indikerar att en kombination av LSM och E-lärande har en tendens att vara mer effektiv för att öka lösenordsstyrka i skapandeprocessen, än interventionerna separat.}}, author = {{Gunn, Milton and Stipesevic, Jacob}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Digitala strategier för starkare lösenord : En studie om interaktiva verktyg och e-lärandes påverkan på lösenordsstyrka}}, year = {{2024}}, }