Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hur kan vi öka andelen produktreparationer? - En utvärdering av ekonomiska styrmedel

Andersson, Emil LU (2024) MVEM31 20241
Centre for Environmental and Climate Science (CEC)
Abstract
To meet climate objectives our society needs to be more resource efficient, and a circular economy is part of the solution. Maintaining and repairing products to prolong their lifetime is usually better than replacing the product. In Sweden there are existing economic policies such as value added tax and tax reductions that incentivize the consumer towards prolonging the life of their products, but they are understudied. There are also alternative policies, (1) a proposed hyberdeduction or (2) policies in use in other European countries, namely, repair funds and subsidies. This thesis analyses the effect of Swedish policies to support repairs, and actors views on the need for additional polices, in the bicycle, smartphone and white goods... (More)
To meet climate objectives our society needs to be more resource efficient, and a circular economy is part of the solution. Maintaining and repairing products to prolong their lifetime is usually better than replacing the product. In Sweden there are existing economic policies such as value added tax and tax reductions that incentivize the consumer towards prolonging the life of their products, but they are understudied. There are also alternative policies, (1) a proposed hyberdeduction or (2) policies in use in other European countries, namely, repair funds and subsidies. This thesis analyses the effect of Swedish policies to support repairs, and actors views on the need for additional polices, in the bicycle, smartphone and white goods markets. The semi-structured interviews with the repairers show that the number of repairs varies between the product groups, and that consumers might repair their product without using one of the policies. The proposed hyberdeduction is seen as an effective policy and it is recommended that it is implemented in Sweden. The willingness to scale up differs between the repair sectors, and to secure a circular future where products are repaired the sectors need to become more attractive to work in. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Dagens slit och slängsamhälle är inte hållbar, och en övergång till en mer cirkulär ekonomi där produkter bland annat, underhålls och repareras för att produkter ska ha en hög kvalité och värde en längre tid är nödvändig. I de flesta fall är det bättre att reparera en produkt än att ersätta den, då det krävs mindre råmaterial, genererar mindre växthusgasutsläpp samt har mindre påverkan på ekosystem. I Sverige finns styrmedel som mervärdesskatten (momsen) och rutavdraget för att ge konsumenter incitament att underhålla och/eller reparera sina produkter. Det saknas dock studier på hur väl dessa fungerar, samtidigt som det finns andra styrmedel som reparationsfonder och subventioner, i andra europeiska länder.

Studien har genom intervjuer... (More)
Dagens slit och slängsamhälle är inte hållbar, och en övergång till en mer cirkulär ekonomi där produkter bland annat, underhålls och repareras för att produkter ska ha en hög kvalité och värde en längre tid är nödvändig. I de flesta fall är det bättre att reparera en produkt än att ersätta den, då det krävs mindre råmaterial, genererar mindre växthusgasutsläpp samt har mindre påverkan på ekosystem. I Sverige finns styrmedel som mervärdesskatten (momsen) och rutavdraget för att ge konsumenter incitament att underhålla och/eller reparera sina produkter. Det saknas dock studier på hur väl dessa fungerar, samtidigt som det finns andra styrmedel som reparationsfonder och subventioner, i andra europeiska länder.

Studien har genom intervjuer med cykel, mobil och vitvarureparatörer i Malmö, Göteborg och Stockholm undersökt (1) statusen på reparationsmarknaderna, (2) hur momsen och rutavdraget fungerar i praktiken samt vad reparatörernas åsikter är om de olika styrmedlen och slutligen, (3) vad som behövs för att göra branscherna mer attraktiva att jobba inom samt om de vill skala upp sin verksamhet. Studiens resultat visar att antalet reparationer av cyklar och vitvaror har ökat de senaste fem åren, medan andelen av mobilreparationer har minskat. Momsen ger alla konsumenter billigare cykelreparationer per automatik, medan rutavdraget används av de flesta konsumenter. Däremot, så täcks inte mobiltelefoner i praktiken av rutavdraget, då de flesta reparationer görs utanför konsumentens hem, vilket kan vara en anledning till att reparationsantalet gått ner. En annan anledning kan vara att fler barriärer för reparation finns för denna produkt. Flera cykelreparatörer anser att momsen inte ger konsumenter incitament att underhålla och/eller reparera sin cykel, medan vitvarureparatörerna tycker rutavdraget är ett bra styrmedel. Många reparatörer hade svårigheter med att uttala sig om reparationsfonder och subventioner, medan det för alla branscher var högt stöd för hyberavdraget. En slutsats är därför att hyberavdraget bör implementeras. Flera cykelreparatörer, och vissa mobilreparatörer, vill inte skala upp sin verksamhet. För att branscherna ska bli mer attraktiva att jobba inom behövs en högre status, lön och utbildning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Andersson, Emil LU
supervisor
organization
alternative title
How can we increase product repairs? - An evaluation of economic policies
course
MVEM31 20241
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Circular economy, repair, policy, Sweden, EU
language
Swedish
id
9163311
date added to LUP
2024-06-17 11:25:14
date last changed
2024-06-17 11:25:14
@misc{9163311,
  abstract     = {{To meet climate objectives our society needs to be more resource efficient, and a circular economy is part of the solution. Maintaining and repairing products to prolong their lifetime is usually better than replacing the product. In Sweden there are existing economic policies such as value added tax and tax reductions that incentivize the consumer towards prolonging the life of their products, but they are understudied. There are also alternative policies, (1) a proposed hyberdeduction or (2) policies in use in other European countries, namely, repair funds and subsidies. This thesis analyses the effect of Swedish policies to support repairs, and actors views on the need for additional polices, in the bicycle, smartphone and white goods markets. The semi-structured interviews with the repairers show that the number of repairs varies between the product groups, and that consumers might repair their product without using one of the policies. The proposed hyberdeduction is seen as an effective policy and it is recommended that it is implemented in Sweden. The willingness to scale up differs between the repair sectors, and to secure a circular future where products are repaired the sectors need to become more attractive to work in.}},
  author       = {{Andersson, Emil}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hur kan vi öka andelen produktreparationer? - En utvärdering av ekonomiska styrmedel}},
  year         = {{2024}},
}