I gränslandet mellan hopp och frustration - En kvalitativ intervjustudie om hur skolpersonal upplever arbetet med problematisk skolfrånvaro
(2024) SOCK10 20241Sociology
- Abstract (Swedish)
- Skolan har en brottsförebyggande funktion. Genom att forma normer och värderingar hos elever kan skolan motverka beteenden och uppfattningar relaterade till brott och kriminalitet. Skolan kan även uppmärksamma och förhindra normbrytande beteenden som kan innebära en ökad risk för avvikelser senare i livet. För att skolan ska kunna ha en brottspreventiv verkan är det dock avgörande att eleverna närvarar i skolan. Det finns indikationer på att arbetet med att förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro i svenska skolor fungerar bristfälligt, och eftersom skolans personal har ett stort ansvar i detta arbete anses det relevant att belysa deras erfarenheter och synpunkter. Syftet med studien är att undersöka hur skolpersonal på grundskolor... (More)
- Skolan har en brottsförebyggande funktion. Genom att forma normer och värderingar hos elever kan skolan motverka beteenden och uppfattningar relaterade till brott och kriminalitet. Skolan kan även uppmärksamma och förhindra normbrytande beteenden som kan innebära en ökad risk för avvikelser senare i livet. För att skolan ska kunna ha en brottspreventiv verkan är det dock avgörande att eleverna närvarar i skolan. Det finns indikationer på att arbetet med att förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro i svenska skolor fungerar bristfälligt, och eftersom skolans personal har ett stort ansvar i detta arbete anses det relevant att belysa deras erfarenheter och synpunkter. Syftet med studien är att undersöka hur skolpersonal på grundskolor i Lunds kommun upplever arbetet med problematisk skolfrånvaro. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts med yrkesverksamma skolkuratorer och lärare i Lunds kommun, och det empiriska materialet har sammanställts och analyserats genom tematisk analys. Rollteori, sociala band och socialisation har använts som teoretiska utgångspunkter i analysen. Uppfattningar om roller och ansvar, både inom skolan och mellan olika samhällsaktörer, framhävs som en begränsning i arbetet med problematisk skolfrånvaro. Skolpersonalen anser dessutom att arbetet med skolfrånvaro har ett större fostrande syfte och att starka relationer mellan skolpersonal och elever är avgörande för att skolan framgångsrikt ska kunna förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro. Enligt skolpersonalen kan vårdnadshavare och sociala medier ha en negativ inverkan på skolans förmåga att främja närvaro och motverka frånvaro. Avslutningsvis presenteras förslag och rekommendationer kring hur skolornas arbete för att förebygga problematisk skolfrånvaro kan förbättras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9164039
- author
- Herdinius, Magda LU and le Grand, Alva
- supervisor
- organization
- course
- SOCK10 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Problematisk skolfrånvaro, skolpersonal, sociala roller, sociala band, socialisation
- language
- Swedish
- id
- 9164039
- date added to LUP
- 2024-06-27 09:38:33
- date last changed
- 2024-06-27 09:38:33
@misc{9164039, abstract = {{Skolan har en brottsförebyggande funktion. Genom att forma normer och värderingar hos elever kan skolan motverka beteenden och uppfattningar relaterade till brott och kriminalitet. Skolan kan även uppmärksamma och förhindra normbrytande beteenden som kan innebära en ökad risk för avvikelser senare i livet. För att skolan ska kunna ha en brottspreventiv verkan är det dock avgörande att eleverna närvarar i skolan. Det finns indikationer på att arbetet med att förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro i svenska skolor fungerar bristfälligt, och eftersom skolans personal har ett stort ansvar i detta arbete anses det relevant att belysa deras erfarenheter och synpunkter. Syftet med studien är att undersöka hur skolpersonal på grundskolor i Lunds kommun upplever arbetet med problematisk skolfrånvaro. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts med yrkesverksamma skolkuratorer och lärare i Lunds kommun, och det empiriska materialet har sammanställts och analyserats genom tematisk analys. Rollteori, sociala band och socialisation har använts som teoretiska utgångspunkter i analysen. Uppfattningar om roller och ansvar, både inom skolan och mellan olika samhällsaktörer, framhävs som en begränsning i arbetet med problematisk skolfrånvaro. Skolpersonalen anser dessutom att arbetet med skolfrånvaro har ett större fostrande syfte och att starka relationer mellan skolpersonal och elever är avgörande för att skolan framgångsrikt ska kunna förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro. Enligt skolpersonalen kan vårdnadshavare och sociala medier ha en negativ inverkan på skolans förmåga att främja närvaro och motverka frånvaro. Avslutningsvis presenteras förslag och rekommendationer kring hur skolornas arbete för att förebygga problematisk skolfrånvaro kan förbättras.}}, author = {{Herdinius, Magda and le Grand, Alva}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{I gränslandet mellan hopp och frustration - En kvalitativ intervjustudie om hur skolpersonal upplever arbetet med problematisk skolfrånvaro}}, year = {{2024}}, }