Läsningens spelregler – hur läser lärare en spelmanual?
(2024) SVEK63 20241Swedish
- Abstract (Swedish)
- Pedagogiska spel har blivit ett allt vanligare inslag i grundskolans undervisning. För att eleverna ska få en bra spelupplevelse är det viktigt att läraren förstår spelreglerna fullt ut och därför behöver lärarhandledningar utformas på ett läsvänligt sätt. Denna undersökning syftar till att testa två olika dispositioner för en lärarhandledning till ett läsfrämjande spel för skolklasser. Nio lärare fick läsa en kronologiskt eller tematiskt disponerad
lärarhandledning. Därefter deltog de i individuella sessioner där de svarade på frågor om spelet med hjälp av lärarhandledningen medan tid och läsväg antecknades. Resultaten visar inget samband mellan lärarhandledningens disposition och lärarnas förmåga att hitta rätt i materialet. Däremot... (More) - Pedagogiska spel har blivit ett allt vanligare inslag i grundskolans undervisning. För att eleverna ska få en bra spelupplevelse är det viktigt att läraren förstår spelreglerna fullt ut och därför behöver lärarhandledningar utformas på ett läsvänligt sätt. Denna undersökning syftar till att testa två olika dispositioner för en lärarhandledning till ett läsfrämjande spel för skolklasser. Nio lärare fick läsa en kronologiskt eller tematiskt disponerad
lärarhandledning. Därefter deltog de i individuella sessioner där de svarade på frågor om spelet med hjälp av lärarhandledningen medan tid och läsväg antecknades. Resultaten visar inget samband mellan lärarhandledningens disposition och lärarnas förmåga att hitta rätt i materialet. Däremot var förkunskaper en avgörande faktor; vana spelare hittade rätt information snabbare oavsett textens disposition. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9164552
- author
- Werner, Linda LU
- supervisor
- organization
- course
- SVEK63 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- spelmanual, spelregler, instruerande text, disposition, läsväg, förkunskaper
- language
- Swedish
- id
- 9164552
- date added to LUP
- 2024-06-17 17:28:15
- date last changed
- 2024-06-17 17:28:15
@misc{9164552, abstract = {{Pedagogiska spel har blivit ett allt vanligare inslag i grundskolans undervisning. För att eleverna ska få en bra spelupplevelse är det viktigt att läraren förstår spelreglerna fullt ut och därför behöver lärarhandledningar utformas på ett läsvänligt sätt. Denna undersökning syftar till att testa två olika dispositioner för en lärarhandledning till ett läsfrämjande spel för skolklasser. Nio lärare fick läsa en kronologiskt eller tematiskt disponerad lärarhandledning. Därefter deltog de i individuella sessioner där de svarade på frågor om spelet med hjälp av lärarhandledningen medan tid och läsväg antecknades. Resultaten visar inget samband mellan lärarhandledningens disposition och lärarnas förmåga att hitta rätt i materialet. Däremot var förkunskaper en avgörande faktor; vana spelare hittade rätt information snabbare oavsett textens disposition.}}, author = {{Werner, Linda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Läsningens spelregler – hur läser lärare en spelmanual?}}, year = {{2024}}, }