Den skotska identiteten - Nu till rabatterat pris
(2024) SOCK10 20241Sociology
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen har i syfte att belysa skotska lokalbefolkningars upplevelser av kommodifiering i deras närområde till följd av screen tourism, med särskilt fokus på hur detta påverkar deras kulturella identitet. Studien undersöker huruvida kommodifiering och kommersialisering upplevs ha en effekt på autenticiteten av kulturella symboler och ting som blivit varor för
turistkonsumtion. Undersökningen genomfördes med kvalitativ metod, genom en
observationsstudie och intervjuer med fyra olika individer med erfarenheter av kulturell kommodifiering i deras lokala område. Intervjuerna genomfördes med en semi-strukturerad metod, för att möjliggöra för mer frihet i samtalen. Uppsatsens teoretiska ramverk bygger på tre teorier för att kunna reflektera... (More) - Uppsatsen har i syfte att belysa skotska lokalbefolkningars upplevelser av kommodifiering i deras närområde till följd av screen tourism, med särskilt fokus på hur detta påverkar deras kulturella identitet. Studien undersöker huruvida kommodifiering och kommersialisering upplevs ha en effekt på autenticiteten av kulturella symboler och ting som blivit varor för
turistkonsumtion. Undersökningen genomfördes med kvalitativ metod, genom en
observationsstudie och intervjuer med fyra olika individer med erfarenheter av kulturell kommodifiering i deras lokala område. Intervjuerna genomfördes med en semi-strukturerad metod, för att möjliggöra för mer frihet i samtalen. Uppsatsens teoretiska ramverk bygger på tre teorier för att kunna reflektera kring de teman som studien belyser. Dessa är Giddens struktureringsteori, etnosymbolism baserat på Leiths skotska neo-nationalistiska perspektiv,
och Buntens teori för självkommodifiering. Dessa teorier bedömdes relevanta för att besvara frågeställningen i relation till identitetsskapande och självkommodifiering, samt förstå fenomenet utifrån det nationella perspektivet. Resultaten och analysen visar på att kommodifieringen av skotsk kultur är omfattande, men saknar makten att på ett avgörande sätt förändra den skotska identiteten för lokalbefolkningen. Skotsk identitet upplevs därmed
så konkret och djupt rotat hos individerna att kommodifieringen inte kan påverka dess autenticitet, och det görs en tydlig skillnad mellan den egna identiteten och personan som kommersialiseras till turister. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9166265
- author
- MacRae, Louise LU
- supervisor
-
- Magnus Ring LU
- organization
- course
- SOCK10 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- självkommodifiering, identitetsskapande, screen tourism, kulturell identitet
- language
- Swedish
- id
- 9166265
- date added to LUP
- 2024-06-20 07:52:09
- date last changed
- 2024-06-20 07:52:09
@misc{9166265, abstract = {{Uppsatsen har i syfte att belysa skotska lokalbefolkningars upplevelser av kommodifiering i deras närområde till följd av screen tourism, med särskilt fokus på hur detta påverkar deras kulturella identitet. Studien undersöker huruvida kommodifiering och kommersialisering upplevs ha en effekt på autenticiteten av kulturella symboler och ting som blivit varor för turistkonsumtion. Undersökningen genomfördes med kvalitativ metod, genom en observationsstudie och intervjuer med fyra olika individer med erfarenheter av kulturell kommodifiering i deras lokala område. Intervjuerna genomfördes med en semi-strukturerad metod, för att möjliggöra för mer frihet i samtalen. Uppsatsens teoretiska ramverk bygger på tre teorier för att kunna reflektera kring de teman som studien belyser. Dessa är Giddens struktureringsteori, etnosymbolism baserat på Leiths skotska neo-nationalistiska perspektiv, och Buntens teori för självkommodifiering. Dessa teorier bedömdes relevanta för att besvara frågeställningen i relation till identitetsskapande och självkommodifiering, samt förstå fenomenet utifrån det nationella perspektivet. Resultaten och analysen visar på att kommodifieringen av skotsk kultur är omfattande, men saknar makten att på ett avgörande sätt förändra den skotska identiteten för lokalbefolkningen. Skotsk identitet upplevs därmed så konkret och djupt rotat hos individerna att kommodifieringen inte kan påverka dess autenticitet, och det görs en tydlig skillnad mellan den egna identiteten och personan som kommersialiseras till turister.}}, author = {{MacRae, Louise}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den skotska identiteten - Nu till rabatterat pris}}, year = {{2024}}, }