Snögubben vaknar till liv
(2024) MUUM04 20241Malmö Academy of Music
- Abstract
- Title: The snowman comes to life
This lecture recital problematizes and explores my approach in Rusty Magees musical opera “Flurry
tale”. The lecture recital primarily problematizes challenges for the classically trained singers
performing roles outside of the opera genre. By the help of sources such as conducted interviews and
historical recordings I present vocal approaches to performing in varying genres. I describe the
difficulties which I met regarding vocal technique, the choreography and approach to singing with
vocal amplification. References are scarce since the piece has never been officially performed on a
big stage. I have therefore through interviews and the only recording available reached my
conclusions the... (More) - Title: The snowman comes to life
This lecture recital problematizes and explores my approach in Rusty Magees musical opera “Flurry
tale”. The lecture recital primarily problematizes challenges for the classically trained singers
performing roles outside of the opera genre. By the help of sources such as conducted interviews and
historical recordings I present vocal approaches to performing in varying genres. I describe the
difficulties which I met regarding vocal technique, the choreography and approach to singing with
vocal amplification. References are scarce since the piece has never been officially performed on a
big stage. I have therefore through interviews and the only recording available reached my
conclusions the best way of approaching the role which will be demonstrated in the lecture recital.
Finally, I will demonstrate the result with a videoclip of me performing the aria at the opera. As a result,
I created a reference through the creative experience of what’s the best approach for me when it
comes to performing music from other vocal genres. I will keep this reference in mind when potentially
performing similar roles in the future. My conclusion is that one should not stray too far away from
one’s classical training and posture since it could create bad muscle habits, which could have
consequences when performing as a singer in acoustic performing arts.
Keywords: Genre, mixing, vocal technique, Snowman, challenges (Less) - Abstract (Swedish)
- Sammanfattning
Titel: Snögubben vaknar till liv
Arbetet problematiserar och belyser mitt arbetssätt inför min gestaltning som ”Snögubben” (Snowman)
i Rusty Magees musikalopera ”Vinteryra” (Flurry tale). Arbetet problematiserar framför allt den
klassiska sångarens utmaning i att gestalta roller inom andra genrers än opera. Med hjälp av källor i
form av egna intervjuer och inspelade historiska exempel visar jag hur olika operasångare har tacklat
den genreöverskridande utmaningen. Referenserna är begränsade i och med att verket aldrig har
spelats på stor scen. Därav har jag med hjälp av intervjuerna, och den enda inspelning som finns
dragit slutsatser kring hur man gestaltar rollen på bästa sätt. Jag konstaterar vilka... (More) - Sammanfattning
Titel: Snögubben vaknar till liv
Arbetet problematiserar och belyser mitt arbetssätt inför min gestaltning som ”Snögubben” (Snowman)
i Rusty Magees musikalopera ”Vinteryra” (Flurry tale). Arbetet problematiserar framför allt den
klassiska sångarens utmaning i att gestalta roller inom andra genrers än opera. Med hjälp av källor i
form av egna intervjuer och inspelade historiska exempel visar jag hur olika operasångare har tacklat
den genreöverskridande utmaningen. Referenserna är begränsade i och med att verket aldrig har
spelats på stor scen. Därav har jag med hjälp av intervjuerna, och den enda inspelning som finns
dragit slutsatser kring hur man gestaltar rollen på bästa sätt. Jag konstaterar vilka svårigheter jag har
fått möta vad det gäller sångtekniska utmaningar, koreografi och förhållningssätt till ljudteknisk
förstärkning. Slutligen visar jag det färdiga resultatet genom ett filmklipp från operan där jag sjunger
Snögubbens aria. Som resultat skapade jag genom erfarenheten en ny referens för hur jag på bästa
sätt tacklar genreöverskridande roller som jag kommer att ta med mig in i framtiden ifall jag blir castad
i liknande produktioner. Min slutsats är att sångare inte bör kompromissa för mycket med sin klassiska
teknik och hållning i sångrepertoar från andra genrer ifall man i huvudsak skall arbeta med opera, då
det kan sätta nya vanor i muskelminnet som kan ha konsekvenser sångarens möjligheter inom den
helakustiska sångkonsten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9170523
- author
- Lindegård, Magnus LU
- supervisor
-
- Sara Wilén LU
- organization
- alternative title
- Hur jag som operasångare tacklade de genretekniska utmaningarna I operamusikalen “vinteryra”
- course
- MUUM04 20241
- year
- 2024
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Genre, överskridning, vokalteknik, Snögubben, utmaningar
- language
- Swedish
- additional info
- Reflekterande del, 8 hp, av självständigt arbete (examensarbete), 30 hp,
för uppnående av konstnärlig masterexamen i musikdramatik, sång. - id
- 9170523
- date added to LUP
- 2024-07-31 12:10:43
- date last changed
- 2024-07-31 12:10:43
@misc{9170523, abstract = {{Title: The snowman comes to life This lecture recital problematizes and explores my approach in Rusty Magees musical opera “Flurry tale”. The lecture recital primarily problematizes challenges for the classically trained singers performing roles outside of the opera genre. By the help of sources such as conducted interviews and historical recordings I present vocal approaches to performing in varying genres. I describe the difficulties which I met regarding vocal technique, the choreography and approach to singing with vocal amplification. References are scarce since the piece has never been officially performed on a big stage. I have therefore through interviews and the only recording available reached my conclusions the best way of approaching the role which will be demonstrated in the lecture recital. Finally, I will demonstrate the result with a videoclip of me performing the aria at the opera. As a result, I created a reference through the creative experience of what’s the best approach for me when it comes to performing music from other vocal genres. I will keep this reference in mind when potentially performing similar roles in the future. My conclusion is that one should not stray too far away from one’s classical training and posture since it could create bad muscle habits, which could have consequences when performing as a singer in acoustic performing arts. Keywords: Genre, mixing, vocal technique, Snowman, challenges}}, author = {{Lindegård, Magnus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Snögubben vaknar till liv}}, year = {{2024}}, }