Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Jämförelse mellan bedömningsinstrumenten Bayley-4 och Nya Reynell

Andersson, Kajsa LU (2024) LOGM82 20241
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Syfte: Studiens syfte var att jämföra bedömningsinstrumentet Bayley-4 med Nya Reynell genom användning på barn i åldern 30–42 månader för att undersöka om de fångar upp samma aspekter av språklig förmåga. Vidare var studiens syfte att undersöka om Bayley-4 kan vara lämpligt att använda på logopedmottagningar.
Metod: Deltagare bestod av fem barn inom åldersspannet. Barnen kom från två olika förskolor i södra Sverige. Deltagarna testades med de svenska versionerna av bedömningsmaterialet Bayley-4 (kommunikation) och Nya Reynell. Datan analyserades i SPSS genom en korrelationsberäkning med Spearmans Rho och en kvalitativ analys gjordes utifrån de resultat och överväganden som kommit upp under testning.
Resultat: För de impressiva... (More)
Syfte: Studiens syfte var att jämföra bedömningsinstrumentet Bayley-4 med Nya Reynell genom användning på barn i åldern 30–42 månader för att undersöka om de fångar upp samma aspekter av språklig förmåga. Vidare var studiens syfte att undersöka om Bayley-4 kan vara lämpligt att använda på logopedmottagningar.
Metod: Deltagare bestod av fem barn inom åldersspannet. Barnen kom från två olika förskolor i södra Sverige. Deltagarna testades med de svenska versionerna av bedömningsmaterialet Bayley-4 (kommunikation) och Nya Reynell. Datan analyserades i SPSS genom en korrelationsberäkning med Spearmans Rho och en kvalitativ analys gjordes utifrån de resultat och överväganden som kommit upp under testning.
Resultat: För de impressiva deltesten fanns en stark korrelation (rho = 0,8, n = 5, p = 0,104) medan de expressiva deltesten uppvisade en betydligt svagare korrelation (rho = 0,1, n = 5, p = 0,873). För testen i helhet var korrelationen svag till måttlig (rho = 0,3, n = 5, p = 0,624).
Slutsatser: Denna studie visar att Nya Reynell och Bayley-4 är samstämmiga gällande de impressiva förmågorna men mindre samstämmiga gällande de expressiva. Det är svårt att dra några säkra slutsatser utifrån resultatet då det endast ingick fem deltagare men vi kan utifrån denna studie se en indikation på att Bayley-4 kan vara ett mer tidseffektivt och mindre krävande bedömningsinstrument än Nya Reynell och ett möjligt alternativ för bedömning på yngre barn som testas på logopedmottagning. (Less)
Popular Abstract
Aim: The purpose of the study was to compare the assessment instrument Bayley-4 and New Reynell Developmental Language Scales to investigate whether they capture the same aspects of language ability and furthermore if Bayley-4 could be suitable for use in Speech–Language Pathology Clinics. The study involved assessing children aged 30- 42 months.
Method: Five children within the age range participated. The study took place in two different preschools in southern Sweden. The participants were assessed with the Swedish versions of the assessment material Bayley-4 (communication) and New Reynell Developmental Language Scales. The data was analyzed in SPSS with Spearman's Rho and a qualitative analysis was made based on the results and... (More)
Aim: The purpose of the study was to compare the assessment instrument Bayley-4 and New Reynell Developmental Language Scales to investigate whether they capture the same aspects of language ability and furthermore if Bayley-4 could be suitable for use in Speech–Language Pathology Clinics. The study involved assessing children aged 30- 42 months.
Method: Five children within the age range participated. The study took place in two different preschools in southern Sweden. The participants were assessed with the Swedish versions of the assessment material Bayley-4 (communication) and New Reynell Developmental Language Scales. The data was analyzed in SPSS with Spearman's Rho and a qualitative analysis was made based on the results and considerations that emerged during the assessment.
Result: For the receptive subtests there was a strong correlation (rho = 0.8, n = 5, p = 0.104), while the expressive subtests showed a weaker correlation (rho = 0.1, n = 5, p = 0.873). For the assessments as a whole, the correlation was weak to moderate (rho = 0.3, n = 5, p = 0.624).
Conclusion: This study indicates that New Reynell Developmental Language Scales and Bayley-4 are consistent regarding the receptive parts but less consistent regarding the expressive abilities. It is difficult to draw any firm conclusions based on the results as only five participants were included. However we do see an indication of Bayley-4 being a more time-efficient assessment instrument than New Reynell and a possible alternative for assessment on younger children who are tested at Speech–Language Pathology Clinics. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Andersson, Kajsa LU
supervisor
organization
course
LOGM82 20241
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Typisk språkutveckling, förskolebarn, Bayley-4, Nya Reynell, Personlighet
language
Swedish
id
9175078
date added to LUP
2024-12-12 16:34:22
date last changed
2024-12-12 16:34:22
@misc{9175078,
  abstract     = {{Syfte: Studiens syfte var att jämföra bedömningsinstrumentet Bayley-4 med Nya Reynell genom användning på barn i åldern 30–42 månader för att undersöka om de fångar upp samma aspekter av språklig förmåga. Vidare var studiens syfte att undersöka om Bayley-4 kan vara lämpligt att använda på logopedmottagningar. 
Metod: Deltagare bestod av fem barn inom åldersspannet. Barnen kom från två olika förskolor i södra Sverige. Deltagarna testades med de svenska versionerna av bedömningsmaterialet Bayley-4 (kommunikation) och Nya Reynell. Datan analyserades i SPSS genom en korrelationsberäkning med Spearmans Rho och en kvalitativ analys gjordes utifrån de resultat och överväganden som kommit upp under testning. 
Resultat: För de impressiva deltesten fanns en stark korrelation (rho = 0,8, n = 5, p = 0,104) medan de expressiva deltesten uppvisade en betydligt svagare korrelation (rho = 0,1, n = 5, p = 0,873). För testen i helhet var korrelationen svag till måttlig (rho = 0,3, n = 5, p = 0,624). 
Slutsatser: Denna studie visar att Nya Reynell och Bayley-4 är samstämmiga gällande de impressiva förmågorna men mindre samstämmiga gällande de expressiva. Det är svårt att dra några säkra slutsatser utifrån resultatet då det endast ingick fem deltagare men vi kan utifrån denna studie se en indikation på att Bayley-4 kan vara ett mer tidseffektivt och mindre krävande bedömningsinstrument än Nya Reynell och ett möjligt alternativ för bedömning på yngre barn som testas på logopedmottagning.}},
  author       = {{Andersson, Kajsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Jämförelse mellan bedömningsinstrumenten Bayley-4 och Nya Reynell}},
  year         = {{2024}},
}