Skolsköterskans erfarenheter av att stödja barn och unga med psykisk ohälsa i grundskolan
(2024) DSKM22 20242Department of Health Sciences
Faculty of Medicine
- Abstract (Swedish)
- Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar runt om i världen och anses vara ett folkhälsoproblem. Identifiering av tidiga tecken på psykisk ohälsa hos barn och unga förebygger fortsatta problem i vuxenlivet. Skolsköterskan har en viktig roll i det hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbetet och möter dagligen barn och unga i sitt arbete. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att stödja barn och unga med psykisk ohälsa i grundskolan. Studien genomfördes med hjälp av en empirisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Totalt deltog tio stycken skolsköterskor på grundskolor i södra Sverige. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera datamaterialet. I resultatet... (More)
- Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar runt om i världen och anses vara ett folkhälsoproblem. Identifiering av tidiga tecken på psykisk ohälsa hos barn och unga förebygger fortsatta problem i vuxenlivet. Skolsköterskan har en viktig roll i det hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbetet och möter dagligen barn och unga i sitt arbete. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att stödja barn och unga med psykisk ohälsa i grundskolan. Studien genomfördes med hjälp av en empirisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Totalt deltog tio stycken skolsköterskor på grundskolor i södra Sverige. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera datamaterialet. I resultatet sammanställdes två kategorier; Komplexiteten i att hantera psykisk ohälsa i grundskolan samt Tecken på psykisk ohälsa och åtgärder. Skolsköterskorna beskrev brist på resurser, svårigheter med att bedriva teamarbete samt emotionella utmaningar som de ställs inför i sitt arbete. Vidare ansåg skolsköterskorna att identifiering av symtom och beteende, synliggörande av bidragande faktorer till psykisk ohälsa samt hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete var av stor vikt. Samverkan med barn- och ungdomspsykiatrin fungerade inte optimalt och skolsköterskorna saknade stöd i sitt arbete. Skolsköterskorna ansåg sig vara i behov av grundläggande- samt fortlöpande utbildning inom ämnet för att kunna stödja barn och unga med psykisk ohälsa. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9177461
- author
- Khalili, Sahera LU ; Lindberg, Henriette LU and Wadskog, Maja LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- School nurse´s experience of supporting children and adolescents with mental health issues in primary school. An empirical study
- course
- DSKM22 20242
- year
- 2024
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Skolsköterskor, psykisk ohälsa, erfarenheter, kompetens, stödja, barn och unga.
- language
- Swedish
- id
- 9177461
- date added to LUP
- 2024-11-07 09:44:07
- date last changed
- 2024-11-07 09:44:07
@misc{9177461, abstract = {{Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar runt om i världen och anses vara ett folkhälsoproblem. Identifiering av tidiga tecken på psykisk ohälsa hos barn och unga förebygger fortsatta problem i vuxenlivet. Skolsköterskan har en viktig roll i det hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbetet och möter dagligen barn och unga i sitt arbete. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att stödja barn och unga med psykisk ohälsa i grundskolan. Studien genomfördes med hjälp av en empirisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Totalt deltog tio stycken skolsköterskor på grundskolor i södra Sverige. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera datamaterialet. I resultatet sammanställdes två kategorier; Komplexiteten i att hantera psykisk ohälsa i grundskolan samt Tecken på psykisk ohälsa och åtgärder. Skolsköterskorna beskrev brist på resurser, svårigheter med att bedriva teamarbete samt emotionella utmaningar som de ställs inför i sitt arbete. Vidare ansåg skolsköterskorna att identifiering av symtom och beteende, synliggörande av bidragande faktorer till psykisk ohälsa samt hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete var av stor vikt. Samverkan med barn- och ungdomspsykiatrin fungerade inte optimalt och skolsköterskorna saknade stöd i sitt arbete. Skolsköterskorna ansåg sig vara i behov av grundläggande- samt fortlöpande utbildning inom ämnet för att kunna stödja barn och unga med psykisk ohälsa.}}, author = {{Khalili, Sahera and Lindberg, Henriette and Wadskog, Maja}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Skolsköterskans erfarenheter av att stödja barn och unga med psykisk ohälsa i grundskolan}}, year = {{2024}}, }