Aktivitetsbaserade interventioner för att öka aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism
(2025) ATPK62 20242Department of Health Sciences
Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Hos vuxna personer med autism kan den sociala delaktigheten vara bristfällig. Många söker sig inte till vidareutbildning och har ofta svårt att skaffa eller behålla ett arbete. Detta skapar en risk att hamna i socialt utanförskap.
Syfte: att undersöka vilka aktivitetsbaserade interventioner som finns och dess påverkan på aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism.
Metod: En allmän litteraturstudie som inkluderar 12 artiklar, kvantitativa, kvalitativa och mixade metoder. Induktiv analys användes där resultaten kodades och likheter och skillnader analyserades. Resultat: Analysen genererade två huvudkategorier; ökad delaktighet och engagemang i samhället och förbättrade färdigheter, samt sex subkategorier;... (More) - Bakgrund: Hos vuxna personer med autism kan den sociala delaktigheten vara bristfällig. Många söker sig inte till vidareutbildning och har ofta svårt att skaffa eller behålla ett arbete. Detta skapar en risk att hamna i socialt utanförskap.
Syfte: att undersöka vilka aktivitetsbaserade interventioner som finns och dess påverkan på aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism.
Metod: En allmän litteraturstudie som inkluderar 12 artiklar, kvantitativa, kvalitativa och mixade metoder. Induktiv analys användes där resultaten kodades och likheter och skillnader analyserades. Resultat: Analysen genererade två huvudkategorier; ökad delaktighet och engagemang i samhället och förbättrade färdigheter, samt sex subkategorier; sociala aspekter, arbete och studier samt vardagsaktiviteter och meningsfulla aktiviteter. Resultatet visade en ökad delaktighet hos deltagarna inom samtliga kategorier. Deltagarna visade även förbättrade färdigheter inom föregående kategorier. Exempel på förbättrade färdigheter var framförallt kommunikationsförmåga samt förmåga att organisera och strukturera.
Slutsats: Studiens fynd tydliggör att interventioner som använde mentorskap, interaktion med andra med autism och färdighetsträning i rollspel effektivt kan stödja vuxna med autism i svårigheter de upplever i vardagen. (Less) - Popular Abstract
- Background: Social participation is often deficient for adults with autism. Many do not seek further education and often find it difficult to get or keep a job. This creates a risk of social exclusion.
Aim: to investigate which occupation-based interventions exist and their impact on occupational engagement and social participation in adults with autism.
Method: A general literature study including 12 articles, quantitative, qualitative and mixed methods. Inductive analysis was used where the results were coded and similarities and differences were analyzed.
Results: The analysis generated two main categories; increased participation and engagement in society and improved skills, as well as six sub-categories; social aspects, work and... (More) - Background: Social participation is often deficient for adults with autism. Many do not seek further education and often find it difficult to get or keep a job. This creates a risk of social exclusion.
Aim: to investigate which occupation-based interventions exist and their impact on occupational engagement and social participation in adults with autism.
Method: A general literature study including 12 articles, quantitative, qualitative and mixed methods. Inductive analysis was used where the results were coded and similarities and differences were analyzed.
Results: The analysis generated two main categories; increased participation and engagement in society and improved skills, as well as six sub-categories; social aspects, work and studies as well as everyday activities and meaningful activities. The result showed an increased participation among the
participants in all categories. Participants also showed improved skills in the previous categories. The most improved skills were communication skills, and the ability to organize and structure.
Conclusion: The study's findings clarify that interventions using mentoring, interaction with others with autism and role-playing skills training can effectively support adults with autism in difficulties they experience in everyday life. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9184888
- author
- Schill, Emelie LU and Santesson, Filippa LU
- supervisor
- organization
- course
- ATPK62 20242
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Aktivitetsengagemang, autism, intervention, social delaktighet, sociala färdigheter
- language
- Swedish
- id
- 9184888
- date added to LUP
- 2025-02-12 08:39:49
- date last changed
- 2025-02-12 08:39:49
@misc{9184888, abstract = {{Bakgrund: Hos vuxna personer med autism kan den sociala delaktigheten vara bristfällig. Många söker sig inte till vidareutbildning och har ofta svårt att skaffa eller behålla ett arbete. Detta skapar en risk att hamna i socialt utanförskap. Syfte: att undersöka vilka aktivitetsbaserade interventioner som finns och dess påverkan på aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism. Metod: En allmän litteraturstudie som inkluderar 12 artiklar, kvantitativa, kvalitativa och mixade metoder. Induktiv analys användes där resultaten kodades och likheter och skillnader analyserades. Resultat: Analysen genererade två huvudkategorier; ökad delaktighet och engagemang i samhället och förbättrade färdigheter, samt sex subkategorier; sociala aspekter, arbete och studier samt vardagsaktiviteter och meningsfulla aktiviteter. Resultatet visade en ökad delaktighet hos deltagarna inom samtliga kategorier. Deltagarna visade även förbättrade färdigheter inom föregående kategorier. Exempel på förbättrade färdigheter var framförallt kommunikationsförmåga samt förmåga att organisera och strukturera. Slutsats: Studiens fynd tydliggör att interventioner som använde mentorskap, interaktion med andra med autism och färdighetsträning i rollspel effektivt kan stödja vuxna med autism i svårigheter de upplever i vardagen.}}, author = {{Schill, Emelie and Santesson, Filippa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Aktivitetsbaserade interventioner för att öka aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism}}, year = {{2025}}, }