Att låta barnet tala
(2025) SBUM22 20232Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Sjuksköterskor är skyldiga att göra barn delaktiga i samtal och beslut enligt barnkonventionen. Delaktighet innebär att barn har rätt att bli tilldelad adekvat information anpassad efter ålder och mognad, få sin röst hörd och att bli lyssnad på samt ha självbestämmande och inflytande. Barn och ungdomar som får vara delaktig känner glädje, lugn och en känsla av kontroll. Vid bristande delaktighet uppstår känslor av nedstämdhet och rädsla. Tidigare forskning har visat att det finns ett ökat behov och kunskapsluckor gällande sjuksköterskors förmåga att kommunicera, informera och stötta barn, samt hur sjuksköterskor ska tillgodose barnets behov och möjliggöra barnets delaktighet. Syfte: Studiens syfte var att belysa sjuksköterskors... (More)
- Bakgrund: Sjuksköterskor är skyldiga att göra barn delaktiga i samtal och beslut enligt barnkonventionen. Delaktighet innebär att barn har rätt att bli tilldelad adekvat information anpassad efter ålder och mognad, få sin röst hörd och att bli lyssnad på samt ha självbestämmande och inflytande. Barn och ungdomar som får vara delaktig känner glädje, lugn och en känsla av kontroll. Vid bristande delaktighet uppstår känslor av nedstämdhet och rädsla. Tidigare forskning har visat att det finns ett ökat behov och kunskapsluckor gällande sjuksköterskors förmåga att kommunicera, informera och stötta barn, samt hur sjuksköterskor ska tillgodose barnets behov och möjliggöra barnets delaktighet. Syfte: Studiens syfte var att belysa sjuksköterskors upplevelser av att göra barn och ungdomar 6–18 år delaktiga i samtal och beslutsfattandet i sjukhusmiljö. Metod: Sjuksköterskor med minst ett års erfarenhet av pediatrisk vård samt en aktiv anställning på en barn- och ungdomsavdelning eller barnakutmottagning inkluderades (n=10) genom ett bekvämlighetsurval. Semistrukturerade intervjuer genomfördes via videosamtal eller på arbetsplatsen. Analys av data genomfördes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: I analysen framkom ett övergripande tema "Att göra barn och ungdomar är komplext och resurskrävande", samt tre kategorier; "Olika personers medverkan och samspel", "Möjligheter och hinder för barns delaktighet" samt "Delaktighet leder till positiva känslor". Konklusion: Delaktighet är komplext och svårdefinierat, samt påverkas av olika personers inställning och samspel. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9185311
- author
- Larsson, Hanna LU and Norén, My LU
- supervisor
-
- Irén Tiberg LU
- organization
- alternative title
- En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskors upplevelser av att göra barn och ungdomar delaktiga vid samtal och beslutsfattandet i sjukhusmiljö
- course
- SBUM22 20232
- year
- 2025
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Sjuksköterskors upplevelse, barn, delaktighet, samtal och beslut, sjukhusmiljö
- language
- Swedish
- id
- 9185311
- date added to LUP
- 2025-11-24 14:02:57
- date last changed
- 2025-11-24 14:02:57
@misc{9185311,
abstract = {{Bakgrund: Sjuksköterskor är skyldiga att göra barn delaktiga i samtal och beslut enligt barnkonventionen. Delaktighet innebär att barn har rätt att bli tilldelad adekvat information anpassad efter ålder och mognad, få sin röst hörd och att bli lyssnad på samt ha självbestämmande och inflytande. Barn och ungdomar som får vara delaktig känner glädje, lugn och en känsla av kontroll. Vid bristande delaktighet uppstår känslor av nedstämdhet och rädsla. Tidigare forskning har visat att det finns ett ökat behov och kunskapsluckor gällande sjuksköterskors förmåga att kommunicera, informera och stötta barn, samt hur sjuksköterskor ska tillgodose barnets behov och möjliggöra barnets delaktighet. Syfte: Studiens syfte var att belysa sjuksköterskors upplevelser av att göra barn och ungdomar 6–18 år delaktiga i samtal och beslutsfattandet i sjukhusmiljö. Metod: Sjuksköterskor med minst ett års erfarenhet av pediatrisk vård samt en aktiv anställning på en barn- och ungdomsavdelning eller barnakutmottagning inkluderades (n=10) genom ett bekvämlighetsurval. Semistrukturerade intervjuer genomfördes via videosamtal eller på arbetsplatsen. Analys av data genomfördes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: I analysen framkom ett övergripande tema "Att göra barn och ungdomar är komplext och resurskrävande", samt tre kategorier; "Olika personers medverkan och samspel", "Möjligheter och hinder för barns delaktighet" samt "Delaktighet leder till positiva känslor". Konklusion: Delaktighet är komplext och svårdefinierat, samt påverkas av olika personers inställning och samspel.}},
author = {{Larsson, Hanna and Norén, My}},
language = {{swe}},
note = {{Student Paper}},
title = {{Att låta barnet tala}},
year = {{2025}},
}