Straffprocessen som ett värn i orostider – En analys av regeringsformens immunitetsregel för riksdagsledamöter och straffprocessens demokratiskyddande funktion
(2025) JURM02 20251Department of Law
Faculty of Law
- Abstract
- In this thesis, I have studied the Swedish Constitution through a procedural law lens with the hope of gaining new insights and perspectives on our democracy and our legal system. Chapter 4 of the Instrument of Government provides that the Swedish Parliament must give its consent to the prosecution of a Member of Parliament for acts and statements committed in the exercise of his or her office. That provision not only gives rise to a public law provision on immunity but is also a condition for the prosecutor's power to bring proceedings. The lack of consent by Parliament could be understood as an obstacle to the examination of the case and result in the dismissal of the prosecutor's action by the court. By understanding the immunity... (More)
- In this thesis, I have studied the Swedish Constitution through a procedural law lens with the hope of gaining new insights and perspectives on our democracy and our legal system. Chapter 4 of the Instrument of Government provides that the Swedish Parliament must give its consent to the prosecution of a Member of Parliament for acts and statements committed in the exercise of his or her office. That provision not only gives rise to a public law provision on immunity but is also a condition for the prosecutor's power to bring proceedings. The lack of consent by Parliament could be understood as an obstacle to the examination of the case and result in the dismissal of the prosecutor's action by the court. By understanding the immunity regulation as part of the criminal procedural framework and analyzing the democratic reasons that motivated the introduction of the rule in the first place, I have been able to conclude that the criminal process can serve a democratic-protective function. (Less)
- Abstract (Swedish)
- I den här uppsatsen har jag tittat på den svenska grundlagen genom en processrättslig lins med förhoppningen om nya insikter och perspektiv vad gäller vår demokrati och vårt rättssystem. I regeringsformens fjärde kapitel stadgas att riksdagen ska ge sitt medgivande för att åtal ska kunna väckas mot en riksdagsledamot för gärningar och yttranden som han eller hon har begått under utövandet av uppdraget. Bestämmelsen ger inte enbart upphov till ett offentligrättsligt stadgande om immunitetsskydd, utan är också att betrakta som ett villkor för åklagarens behörighet att väcka åtal. Bristen på ett medgivande från riksdagens sida skulle i det enskilda fallet kunna utgöra ett hinder för en prövning av saken och resultera i att åklagarens talan... (More)
- I den här uppsatsen har jag tittat på den svenska grundlagen genom en processrättslig lins med förhoppningen om nya insikter och perspektiv vad gäller vår demokrati och vårt rättssystem. I regeringsformens fjärde kapitel stadgas att riksdagen ska ge sitt medgivande för att åtal ska kunna väckas mot en riksdagsledamot för gärningar och yttranden som han eller hon har begått under utövandet av uppdraget. Bestämmelsen ger inte enbart upphov till ett offentligrättsligt stadgande om immunitetsskydd, utan är också att betrakta som ett villkor för åklagarens behörighet att väcka åtal. Bristen på ett medgivande från riksdagens sida skulle i det enskilda fallet kunna utgöra ett hinder för en prövning av saken och resultera i att åklagarens talan ska avvisas av domstolen. Genom att förstå immunitetsregeln som en del av det straffprocessuella regelverket samt att analysera de demokratiska bevekelsegrunder som motiverade införandet av bestämmelsen i första taget, så har jag kunnat dra slutsatsen att straffprocessen kan fylla en demokratiskyddande funktion. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9188913
- author
- Jakobsson, Linnea LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- The Criminal Procedure as a Safe-guard in Times of Uncertainty
- course
- JURM02 20251
- year
- 2025
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- straffprocessrätt, straffrätt, konstitutionell rätt, statsrätt, straffprocessens funktion, immunitet, rättssäkerhetsmodellen, brottsbekämpningsmodellen, Herbert Packer, riksdagen, riksdagsledamot, demokrati, criminal procedure, criminal law
- language
- Swedish
- id
- 9188913
- date added to LUP
- 2025-06-09 17:46:17
- date last changed
- 2025-06-09 17:46:17
@misc{9188913, abstract = {{In this thesis, I have studied the Swedish Constitution through a procedural law lens with the hope of gaining new insights and perspectives on our democracy and our legal system. Chapter 4 of the Instrument of Government provides that the Swedish Parliament must give its consent to the prosecution of a Member of Parliament for acts and statements committed in the exercise of his or her office. That provision not only gives rise to a public law provision on immunity but is also a condition for the prosecutor's power to bring proceedings. The lack of consent by Parliament could be understood as an obstacle to the examination of the case and result in the dismissal of the prosecutor's action by the court. By understanding the immunity regulation as part of the criminal procedural framework and analyzing the democratic reasons that motivated the introduction of the rule in the first place, I have been able to conclude that the criminal process can serve a democratic-protective function.}}, author = {{Jakobsson, Linnea}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Straffprocessen som ett värn i orostider – En analys av regeringsformens immunitetsregel för riksdagsledamöter och straffprocessens demokratiskyddande funktion}}, year = {{2025}}, }