Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att förbjuda gängkriminella föreningar; Bekämpas den organiserade brottsligheten eller är det ett spel för galleriet?

Wandahl, Elin-Sofie LU (2025) LAGF03 20251
Department of Law
Faculty of Law
Abstract
Causing the development of violence in Sweden, organized criminal organizations are considered
being one of societies greatest problems. Fundamental values such as democracy and legal
security are threatened by the organized crime. Requiring governmental actions to fight organized
crime, SOU 2025:2, recommend a change in the Swedish constitution. RF 2 kap. 24§ 2 st.
suggests having following formulation; The freedom of association can be restricted only for
associations which commits serious crime in order to obtain financial or other inappropriate
profits.
Aiming to investigate how the recommended change in the constitution can prevent organized
crime, this thesis analyze if criminal groups can continue their criminal activity... (More)
Causing the development of violence in Sweden, organized criminal organizations are considered
being one of societies greatest problems. Fundamental values such as democracy and legal
security are threatened by the organized crime. Requiring governmental actions to fight organized
crime, SOU 2025:2, recommend a change in the Swedish constitution. RF 2 kap. 24§ 2 st.
suggests having following formulation; The freedom of association can be restricted only for
associations which commits serious crime in order to obtain financial or other inappropriate
profits.
Aiming to investigate how the recommended change in the constitution can prevent organized
crime, this thesis analyze if criminal groups can continue their criminal activity despite an
adjustment. Moreover, this thesis analyzes how the Danish constitution and the verdict against
Loyal to Familia, can be used as advice for the Swedish judiciary.
As a consequence of the suggested change, not including temporary or unstructured criminal
groups, the aspect of crime prevention is non-existent. Hence criminal groups can continue their
criminal activity, despite the suggested change becoming de lege lata. The conclusion of this
thesis is that the suggested formulation of RF 2 kap. 24§ 2 st. is insufficient, considering the
definition of serious crime and other inappropriate profits being ambiguous. Furthermore, the
conclusion is that the suggested change of law can have a normative effect in the society. (Less)
Abstract (Swedish)
Våldsutvecklingen i Sverige kan spåras till de förorts- och stadsdelsbaserade gängen och den
organiserade brottsligheten i landet anses vara ett av samtidens största problem. För att inte skada
grundläggande värden, som demokrati och rättssäkerhet, är det nödvändigt att motverka den
organiserade brottsligheten. Oaktat hur brottslig en verksamhet är, saknas det förutsättningar
enligt svensk gällande rätt att begränsa föreningsfriheten för kriminella sammanslutningar. SOU
2025:2 resulterade i ett förslag till ändring av Regeringsformen 2 kap. 24§ 2 st., vilken stadgar att
föreningsfriheten får begränsas för sammanslutningar som ägnar sig åt allvarlig brottslighet för
att uppnå ekonomisk eller annan otillbörlig vinning.
Syftet med... (More)
Våldsutvecklingen i Sverige kan spåras till de förorts- och stadsdelsbaserade gängen och den
organiserade brottsligheten i landet anses vara ett av samtidens största problem. För att inte skada
grundläggande värden, som demokrati och rättssäkerhet, är det nödvändigt att motverka den
organiserade brottsligheten. Oaktat hur brottslig en verksamhet är, saknas det förutsättningar
enligt svensk gällande rätt att begränsa föreningsfriheten för kriminella sammanslutningar. SOU
2025:2 resulterade i ett förslag till ändring av Regeringsformen 2 kap. 24§ 2 st., vilken stadgar att
föreningsfriheten får begränsas för sammanslutningar som ägnar sig åt allvarlig brottslighet för
att uppnå ekonomisk eller annan otillbörlig vinning.
Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida den föreslagna formuleringen av RF 2 kap. 24§ 2
st. kan förebygga den organiserade brottsligheten och att redogöra för om det föreligger en risk
för att kriminella nätverk fortsatt kan vara verksamma trots en grundlagsändring. Därtill
analyserar uppsatsen vilka lärdomar som kan göras utifrån Danmarks liknande reglering och
domen mot den kriminella sammanslutningen Loyal to Familia.
Avhandlingens slutsats är att den förebyggande aspekten med en grundlagsändring är obefintlig,
eftersom laglydelsen inte omfattar tillfälliga och löst sammansatta nätverk. Följaktligen kan
kriminella nätverk till stor del fortsatt vara verksamma även om den föreslagna laglydelsen blir
de lege lata. Slutsatsen att den föreslagna formuleringen av RF 2 kap. 24§ 2 st. är otillräcklig som
en konsekvens av att de begrepp som omfattas av bestämmelsen är mångtydiga och inte
uttömmande. Emellertid är konklusionen att den föreslagna laglydelsen kan få en normativ effekt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wandahl, Elin-Sofie LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20251
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Statsrätt, Komparativ rätt, Comparative law, Konstitutionell rätt, Föreningsfrihet, Foreningsfrihed, Kriminella sammanslutningar, Organiserad brottslighet, Bandekriminalitet, Regeringsformen, Grundloven, Kriminalrätt, Criminal law, Kriminalpolitik
language
Swedish
id
9189441
date added to LUP
2025-06-23 13:38:03
date last changed
2025-06-23 13:38:03
@misc{9189441,
  abstract     = {{Causing the development of violence in Sweden, organized criminal organizations are considered
being one of societies greatest problems. Fundamental values such as democracy and legal
security are threatened by the organized crime. Requiring governmental actions to fight organized
crime, SOU 2025:2, recommend a change in the Swedish constitution. RF 2 kap. 24§ 2 st.
suggests having following formulation; The freedom of association can be restricted only for
associations which commits serious crime in order to obtain financial or other inappropriate
profits.
Aiming to investigate how the recommended change in the constitution can prevent organized
crime, this thesis analyze if criminal groups can continue their criminal activity despite an
adjustment. Moreover, this thesis analyzes how the Danish constitution and the verdict against
Loyal to Familia, can be used as advice for the Swedish judiciary.
As a consequence of the suggested change, not including temporary or unstructured criminal
groups, the aspect of crime prevention is non-existent. Hence criminal groups can continue their
criminal activity, despite the suggested change becoming de lege lata. The conclusion of this
thesis is that the suggested formulation of RF 2 kap. 24§ 2 st. is insufficient, considering the
definition of serious crime and other inappropriate profits being ambiguous. Furthermore, the
conclusion is that the suggested change of law can have a normative effect in the society.}},
  author       = {{Wandahl, Elin-Sofie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att förbjuda gängkriminella föreningar; Bekämpas den organiserade brottsligheten eller är det ett spel för galleriet?}},
  year         = {{2025}},
}