I skärningspunkten mellan entreprenad- och upphandlingsrätt : En analys av ÄTA-bestämmelsernas förhållande till principerna om likabehandling och öppenhet i LOU
(2025) LAGF03 20251Department of Law
Faculty of Law
- Abstract (Swedish)
- I entreprenadprojekt är förändringar under kontraktstiden ofta nödvändiga till följd av projektens tekniska komplexitet, långa genomförandetid och de många osäkerhetsmoment som präglar bygg- och anläggningsarbeten. Det är sällan möjligt att i förväg förutse alla arbeten som kommer att behöva utföras. För att hantera behovet av flexibilitet innehåller standardavtalet AB 04 särskilda bestämmelser om så kallade ÄTA-arbeten – ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten. Om ett arbete klassificeras som ett ÄTA-arbete enligt AB 04 är entreprenören skyldig att utföra det, samtidigt som beställaren är skyldig att utge extra ersättning om omfattningen av arbetena ökar.
När en entreprenad upphandlas av en offentlig aktör, såsom en myndighet eller... (More) - I entreprenadprojekt är förändringar under kontraktstiden ofta nödvändiga till följd av projektens tekniska komplexitet, långa genomförandetid och de många osäkerhetsmoment som präglar bygg- och anläggningsarbeten. Det är sällan möjligt att i förväg förutse alla arbeten som kommer att behöva utföras. För att hantera behovet av flexibilitet innehåller standardavtalet AB 04 särskilda bestämmelser om så kallade ÄTA-arbeten – ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten. Om ett arbete klassificeras som ett ÄTA-arbete enligt AB 04 är entreprenören skyldig att utföra det, samtidigt som beställaren är skyldig att utge extra ersättning om omfattningen av arbetena ökar.
När en entreprenad upphandlas av en offentlig aktör, såsom en myndighet eller kommun, kompliceras situationen av att det upphandlingsrättsliga regelverket behöver beaktas. Enligt de grundläggande principerna om likabehandling och öppenhet får ett tilldelat kontrakt som huvudregel inte ändras utan att en ny upphandling genomförs. LOU öppnar dock för möjligheten att genomföra vissa förändringar genom ändrings- och optionsklausuler, under förutsättning att dessa uppfyller krav avseende bland annat klarhet och entydighet. En central fråga blir därmed huruvida ÄTA-bestämmelserna uppfyller kraven enligt LOU.
Av uppsatsens analys framgår att ÄTA-arbeten som föreskrivs av beställaren måste särskiljas från ÄTA-arbeten som föranleds av avvikelser i de förutsättningar som gällde för entreprenaden. Det är endast de tidigare som medför en omfattningsändring i förhållande till förfrågningsunderlaget. De senare syftar uteslutande till att fördela risken mellan parterna och de bör därför inte betraktas som kontraktsändringar i upphandlingsrättslig mening.
Vad gäller föreskrivna ÄTA-arbeten är rättsläget mer osäkert. För att ett tilläggsarbete ska kunna klassas som ett ÄTA-arbete krävs enligt AB 04 bland annat att arbetet står i ett omedelbart samband med kontraktsarbetena och att det inte är av väsentligt annan natur än dessa. Vid en ändamålsenlig tolkning av LOU som beaktar entreprenadrättens särdrag bör dessa kriterier ge tillräcklig klarhet och förutsebarhet för att uppfylla de krav som uppställs. (Less) - Abstract
- In construction projects, changes during the contract period are often necessary due to the technical complexity of the projects, their long duration, and the numerous uncertainties inherent in construction work. Foreseeing all the work that will need to be carried out is rarely possible. To accommodate the need for flexibility, the standard agreement General Conditions of Contract for Building and Civil Engineering Works and Building Services (AB 04) includes specific provisions on alterations and additional work (ÄTA-arbeten). If a task qualifies as ÄTA-arbete under AB 04, the contractor is obliged to perform it, while the client is required to provide additional compensation if the scope of the work increases.
When a construction... (More) - In construction projects, changes during the contract period are often necessary due to the technical complexity of the projects, their long duration, and the numerous uncertainties inherent in construction work. Foreseeing all the work that will need to be carried out is rarely possible. To accommodate the need for flexibility, the standard agreement General Conditions of Contract for Building and Civil Engineering Works and Building Services (AB 04) includes specific provisions on alterations and additional work (ÄTA-arbeten). If a task qualifies as ÄTA-arbete under AB 04, the contractor is obliged to perform it, while the client is required to provide additional compensation if the scope of the work increases.
When a construction contract is awarded by a public authority, such as a government agency or municipality, the situation is complicated by the need to comply with public procurement law. According to the fundamental principles of equal treatment and transparency, an awarded contract may, as a general rule, not be amended without a new procurement procedure. However, the Public Procurement Act permits certain modifications through predefined modification and option clauses, provided that these clauses meet the requirements of clarity and foreseeability. This raises a central question—both for contracting authorities and contractors—namely, whether the provisions in AB 04 satisfy the conditions set out in the Public Procurement Act.
The thesis concludes that variation work prescribed by the client must be distinguished from work resulting from deviations in the original contractual conditions. Only the former constitutes a change in scope relative to the original procurement documentation. The latter concerns the allocation of risk between the parties and should therefore not be regarded as contract modifications in the sense of procurement law.
Regarding prescribed alterations and additional work, the legal situation is more uncertain. For additional tasks to be classified as ÄTA-arbete under AB 04, they must, among other things, be directly connected to the contracted work and not differ substantially in nature. When the Public Procurement Act is interpreted in a manner that considers the specific characteristics of construction law, these criteria should provide sufficient clarity and predictability to meet the statutory requirements. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9190410
- author
- Dahlén, Arvid LU
- supervisor
- organization
- course
- LAGF03 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Förvaltningsrätt, EU-rätt, Entreprenadrätt, Upphandlingsrätt, LOU, AB 04, ÄTA-arbete, ÄTA-bestämmelser, Ändrings- och optionsklausuler, Fastighetsrätt, 17 kap. 10 § LOU, Likabehandling, Öppenhet
- language
- Swedish
- id
- 9190410
- date added to LUP
- 2025-06-23 12:17:47
- date last changed
- 2025-06-23 12:17:47
@misc{9190410, abstract = {{In construction projects, changes during the contract period are often necessary due to the technical complexity of the projects, their long duration, and the numerous uncertainties inherent in construction work. Foreseeing all the work that will need to be carried out is rarely possible. To accommodate the need for flexibility, the standard agreement General Conditions of Contract for Building and Civil Engineering Works and Building Services (AB 04) includes specific provisions on alterations and additional work (ÄTA-arbeten). If a task qualifies as ÄTA-arbete under AB 04, the contractor is obliged to perform it, while the client is required to provide additional compensation if the scope of the work increases. When a construction contract is awarded by a public authority, such as a government agency or municipality, the situation is complicated by the need to comply with public procurement law. According to the fundamental principles of equal treatment and transparency, an awarded contract may, as a general rule, not be amended without a new procurement procedure. However, the Public Procurement Act permits certain modifications through predefined modification and option clauses, provided that these clauses meet the requirements of clarity and foreseeability. This raises a central question—both for contracting authorities and contractors—namely, whether the provisions in AB 04 satisfy the conditions set out in the Public Procurement Act. The thesis concludes that variation work prescribed by the client must be distinguished from work resulting from deviations in the original contractual conditions. Only the former constitutes a change in scope relative to the original procurement documentation. The latter concerns the allocation of risk between the parties and should therefore not be regarded as contract modifications in the sense of procurement law. Regarding prescribed alterations and additional work, the legal situation is more uncertain. For additional tasks to be classified as ÄTA-arbete under AB 04, they must, among other things, be directly connected to the contracted work and not differ substantially in nature. When the Public Procurement Act is interpreted in a manner that considers the specific characteristics of construction law, these criteria should provide sufficient clarity and predictability to meet the statutory requirements.}}, author = {{Dahlén, Arvid}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{I skärningspunkten mellan entreprenad- och upphandlingsrätt : En analys av ÄTA-bestämmelsernas förhållande till principerna om likabehandling och öppenhet i LOU}}, year = {{2025}}, }