Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Från utmätning till förverkande; Om hur 2024 års lagreform förändrat balansen mellan borgenärsskydd och brottsbekämpning

Hjalmarsson, David LU (2025) LAGF03 20251
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
Förverkande och utmätning är två likartade system som idag tillämpar lik-nande presumtionsregler för att ta egendom i anspråk från den enskilde, men med två olika syften. Förverkande i syfte att neutralisera brottsvinster och utmätning i syfte att säkerställa ett effektivt borgenärsskydd. Här finns det risk för en kollision då båda förfarandena i teorin kan bli aktuella parallellt men vilket i praktiken innebär att förverkande trumfar över utmätning.
Propositionen En ny förverkandelagstiftning trädde i kraft den 8 november 2024. Sedan denna lagreform trädde i kraft har förverkandets utrymme utö-kats. I det följande undersöks därför om utmätning i motsvarande grad har trängts tillbaka och om detta har skett i den utsträckning som... (More)
Förverkande och utmätning är två likartade system som idag tillämpar lik-nande presumtionsregler för att ta egendom i anspråk från den enskilde, men med två olika syften. Förverkande i syfte att neutralisera brottsvinster och utmätning i syfte att säkerställa ett effektivt borgenärsskydd. Här finns det risk för en kollision då båda förfarandena i teorin kan bli aktuella parallellt men vilket i praktiken innebär att förverkande trumfar över utmätning.
Propositionen En ny förverkandelagstiftning trädde i kraft den 8 november 2024. Sedan denna lagreform trädde i kraft har förverkandets utrymme utö-kats. I det följande undersöks därför om utmätning i motsvarande grad har trängts tillbaka och om detta har skett i den utsträckning som förverkandeut-redningen (SOU 2021:100) föreslog, en fråga som hittills inte behandlats i doktrinen.
Prop. 2023/24:144 har analyserats i förhållande till SOU 2021:100. Analysen visar att propositionen i huvudsak ansluter till utredningens modell, men med ett starkare skydd för tredje mans egendom. Reformen har medfört att utsökningsbalkens tillämpningsområde i flera avseenden har begränsats till förmån för förverkandelagstiftningen. Denna utveckling har särskilt påver-kat de borgenärer vars fordringar faller utanför ersättningsförfarandet enligt 36 kap. 21–22 §§ BrB. (Less)
Abstract
Forfeiture and enforcement are two comparable systems that today apply similar presumptive rules for seizing property from individuals, albeit for different purposes, forfeiture aims to neutralize the proceeds of crime, while enforcement seeks to ensure effective creditor protection. There is a risk of collision, as both procedures may in theory be applied in parallel, although in practice forfeiture tends to take precedence over enforcement.
The government bill En ny förverkandelagstiftning entered into force on 8 November 2024. Since this bill entered into force, the scope of forfeiture has expanded. The following analysis therefore examines whether enforcement has been correspondingly pushed back, and whether this has occurred to the... (More)
Forfeiture and enforcement are two comparable systems that today apply similar presumptive rules for seizing property from individuals, albeit for different purposes, forfeiture aims to neutralize the proceeds of crime, while enforcement seeks to ensure effective creditor protection. There is a risk of collision, as both procedures may in theory be applied in parallel, although in practice forfeiture tends to take precedence over enforcement.
The government bill En ny förverkandelagstiftning entered into force on 8 November 2024. Since this bill entered into force, the scope of forfeiture has expanded. The following analysis therefore examines whether enforcement has been correspondingly pushed back, and whether this has occurred to the degree proposed by the Swedish Government Official Report 2021:100, a question that has so far not been addressed in legal doctrine.
Government bill 2023/24:144 has been analysed in relation to the Swedish Government Official Report 2021:100. The analysis shows that the draft largely follows the model proposed in the report, but with stronger protec-tion for third-party property. The reform has led to a narrowing of the scope of application of the Enforcement Code in several respects, in favour of the forfeiture legislation. This development has particularly affected creditors whose claims fall outside the compensation procedure set out in Chapter 36, Sections 21–22 of the Swedish Penal Code. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hjalmarsson, David LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20251
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
civilrätt, straffrätt
language
Swedish
id
9190912
date added to LUP
2025-06-23 12:59:34
date last changed
2025-06-23 12:59:34
@misc{9190912,
  abstract     = {{Forfeiture and enforcement are two comparable systems that today apply similar presumptive rules for seizing property from individuals, albeit for different purposes, forfeiture aims to neutralize the proceeds of crime, while enforcement seeks to ensure effective creditor protection. There is a risk of collision, as both procedures may in theory be applied in parallel, although in practice forfeiture tends to take precedence over enforcement.
The government bill En ny förverkandelagstiftning entered into force on 8 November 2024. Since this bill entered into force, the scope of forfeiture has expanded. The following analysis therefore examines whether enforcement has been correspondingly pushed back, and whether this has occurred to the degree proposed by the Swedish Government Official Report 2021:100, a question that has so far not been addressed in legal doctrine.
Government bill 2023/24:144 has been analysed in relation to the Swedish Government Official Report 2021:100. The analysis shows that the draft largely follows the model proposed in the report, but with stronger protec-tion for third-party property. The reform has led to a narrowing of the scope of application of the Enforcement Code in several respects, in favour of the forfeiture legislation. This development has particularly affected creditors whose claims fall outside the compensation procedure set out in Chapter 36, Sections 21–22 of the Swedish Penal Code.}},
  author       = {{Hjalmarsson, David}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Från utmätning till förverkande; Om hur 2024 års lagreform förändrat balansen mellan borgenärsskydd och brottsbekämpning}},
  year         = {{2025}},
}