Cirkulära anläggningsmaterial - Undersökning av sekundära ballastmaterial inom anläggningsbranschen genom upprättandet av testväg
(2025) In CODEN: LUTVDG/(TVTT-5371)1-268/2025 VTVM05 20251Transport and Roads
- Abstract (Swedish)
- Vid byggnation av vägar och järnvägar i Sverige idag används nästan uteslutande ändliga resurser som bergkross eller naturgrus som ballastmaterial. Det är av stort intresse att undersöka om till exempel återvunnet material och restprodukter från industrier skulle kunna användas i stället. För detta ändamål byggdes en testväg i november 2024 inne på en avfallsanläggning i Helsingborg. Vägen, som fortfarande används idag, bestod ursprungligen av fyra olika cirkulära material i bärlagret; krossad asfalt, krossad betong, slaggrus och ett lokalt finmaterial från Höganäs med produktnamnet Petrit®. Den krossade betongen fick dock bytas ut på grund av för hög fukthalt. Under byggnationen utfördes mätningar med lätt fallvikt (LWD), statisk... (More)
- Vid byggnation av vägar och järnvägar i Sverige idag används nästan uteslutande ändliga resurser som bergkross eller naturgrus som ballastmaterial. Det är av stort intresse att undersöka om till exempel återvunnet material och restprodukter från industrier skulle kunna användas i stället. För detta ändamål byggdes en testväg i november 2024 inne på en avfallsanläggning i Helsingborg. Vägen, som fortfarande används idag, bestod ursprungligen av fyra olika cirkulära material i bärlagret; krossad asfalt, krossad betong, slaggrus och ett lokalt finmaterial från Höganäs med produktnamnet Petrit®. Den krossade betongen fick dock bytas ut på grund av för hög fukthalt. Under byggnationen utfördes mätningar med lätt fallvikt (LWD), statisk plattbelastning och fallvikt (FWD). Materialen har också analyserats i laboratorium med avseende på fukthalt och förekomst av föroreningar och vägens livslängd har uppskattats med hjälp av programmet ERAPave. För att få en bättre förståelse för materialens praktiska tillämpbarhet, genomfördes även en intervjustudie med personer knutna till projektet. Resultaten visar att i FWD- och LWD-mätningen, uppvisade den krossade asfalten mest tillräcklig bärförmåga, i jämförelse med ett jungfruligt referensmaterial bestående av bergkross. Däremot presterade samtliga cirkulära material relativt likartat vid statisk plattbelastningsmätning. (Less)
- Popular Abstract
- During construction of roads and railways in Sweden today, mainly finite resources such as crushed rock or natural gravel, are being used as ballast material. It is of great interest to investigate whether, for instance, recycled materials and residual products from industries could be used instead. For this purpose, a test road was constructed in November of 2024 in a waste facility in Helsingborg. The road, which is still in use today, originally consisted of four different circular materials in the sub-base layer; crushed asphalt, crushed concrete, MSWI slag, and a local fine material from Höganäs with the product name Petrit®. However, the crushed concrete had to be replaced due to excessive moisture content. During construction, light... (More)
- During construction of roads and railways in Sweden today, mainly finite resources such as crushed rock or natural gravel, are being used as ballast material. It is of great interest to investigate whether, for instance, recycled materials and residual products from industries could be used instead. For this purpose, a test road was constructed in November of 2024 in a waste facility in Helsingborg. The road, which is still in use today, originally consisted of four different circular materials in the sub-base layer; crushed asphalt, crushed concrete, MSWI slag, and a local fine material from Höganäs with the product name Petrit®. However, the crushed concrete had to be replaced due to excessive moisture content. During construction, light falling weight deflectometer (LWD), static plate loading and falling weight deflectometer (FWD) measurements were carried out. The materials have also been analysed in laboratory with regards to moisture content and occurrence of contaminants and the life expectancy of the road has been estimated using the program ERAPave. For the purpose of gaining a better understanding of the practical implications of the materials, an interview study with people associated to the project, was carried out as well. Results show that in FWD and LWD testing, the crushed asphalt demonstrated most sufficient bearing capacity with regards to a reference material consisting of crushed rock. Whilst, with regards to static plate loading, all of the circular materials performed relatively similarly. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9193203
- author
- Hargemyr, Fabian and Thuresson, Mattias LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Circular construction materials - Investigation of secondary ballast materials in the infrastruture industry through the construction of a test road
- course
- VTVM05 20251
- year
- 2025
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- asfaltkross, betongkross, slaggrus, tunnelugnskalk, jungfruligt material, testväg
- publication/series
- CODEN: LUTVDG/(TVTT-5371)1-268/2025
- report number
- 404
- ISSN
- 1653-1922
- language
- Swedish
- id
- 9193203
- date added to LUP
- 2025-06-05 08:12:25
- date last changed
- 2025-06-05 08:12:25
@misc{9193203, abstract = {{Vid byggnation av vägar och järnvägar i Sverige idag används nästan uteslutande ändliga resurser som bergkross eller naturgrus som ballastmaterial. Det är av stort intresse att undersöka om till exempel återvunnet material och restprodukter från industrier skulle kunna användas i stället. För detta ändamål byggdes en testväg i november 2024 inne på en avfallsanläggning i Helsingborg. Vägen, som fortfarande används idag, bestod ursprungligen av fyra olika cirkulära material i bärlagret; krossad asfalt, krossad betong, slaggrus och ett lokalt finmaterial från Höganäs med produktnamnet Petrit®. Den krossade betongen fick dock bytas ut på grund av för hög fukthalt. Under byggnationen utfördes mätningar med lätt fallvikt (LWD), statisk plattbelastning och fallvikt (FWD). Materialen har också analyserats i laboratorium med avseende på fukthalt och förekomst av föroreningar och vägens livslängd har uppskattats med hjälp av programmet ERAPave. För att få en bättre förståelse för materialens praktiska tillämpbarhet, genomfördes även en intervjustudie med personer knutna till projektet. Resultaten visar att i FWD- och LWD-mätningen, uppvisade den krossade asfalten mest tillräcklig bärförmåga, i jämförelse med ett jungfruligt referensmaterial bestående av bergkross. Däremot presterade samtliga cirkulära material relativt likartat vid statisk plattbelastningsmätning.}}, author = {{Hargemyr, Fabian and Thuresson, Mattias}}, issn = {{1653-1922}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{CODEN: LUTVDG/(TVTT-5371)1-268/2025}}, title = {{Cirkulära anläggningsmaterial - Undersökning av sekundära ballastmaterial inom anläggningsbranschen genom upprättandet av testväg}}, year = {{2025}}, }