Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att leva som man lär? Upplevelsen av aktivitetsbalans hos arbetsterapeutstudenter. En intervjustudie.

Holler, Nicole Alexandra LU and Tornhagen, Jennie LU (2025) ATPK62 20251
Department of Health Sciences
Sustainable occupations and health in a life course perspective
Abstract (Swedish)
Bakgrund: Aktivitetsbalans är viktigt för hälsan. Rapporter slår larm om ökad ohälsa bland studenter vid svenska universitet. Höga krav på prestation, lågt inflytande över studiesituationen, hög studiebörda och ansträngd ekonomi påverkade studenters hälsa negativt och skapade aktivitetsobalans. Inom Arbetsterapeututbildningen finns ett brett innehåll i kurserna kring aktivitetsbalans. Författarna undrar om studenterna lever som de lär?
Syfte: Att undersöka upplevelsen av aktivitetsbalans och aktivitetsobalans hos arbetsterapeutstudenter.
Metod: En deskriptiv semistrukturerad intervjustudie med induktiv ansats genomfördes. 13 arbetsterapeutstudenter intervjuades och materialet bearbetades genom kvalitativ innehållsanalys.
Resultat:... (More)
Bakgrund: Aktivitetsbalans är viktigt för hälsan. Rapporter slår larm om ökad ohälsa bland studenter vid svenska universitet. Höga krav på prestation, lågt inflytande över studiesituationen, hög studiebörda och ansträngd ekonomi påverkade studenters hälsa negativt och skapade aktivitetsobalans. Inom Arbetsterapeututbildningen finns ett brett innehåll i kurserna kring aktivitetsbalans. Författarna undrar om studenterna lever som de lär?
Syfte: Att undersöka upplevelsen av aktivitetsbalans och aktivitetsobalans hos arbetsterapeutstudenter.
Metod: En deskriptiv semistrukturerad intervjustudie med induktiv ansats genomfördes. 13 arbetsterapeutstudenter intervjuades och materialet bearbetades genom kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Innehållsanalysen resulterade i tre huvudkategorier och åtta kategorier. Huvudkategorierna var; tiden är en avgörande faktor, vikten av meningsfulla aktiviteter och en önskan om bättre balans, vilket också speglar studiens huvudfynd.
Slutsats: Utbildningen bidrog till insikt och kunskap om aktivitetsbalans. Däremot fanns svårigheter att implementera det i vardagen. Genomgående upplevdes en konstant känsla av tidsbrist till följd av hög studiebörda. Detta medförde att självbelönande och återhämtande aktiviteter bortprioriterades. Måstena tog överhand och de som var föräldrar uttryckte att deras egna behov oftast kom i sista hand. Struktur och rutiner i vardagen var svårt att få till, eftersom kurser och scheman ändrades kontinuerligt. Studiens resultat kan ligga till grund för och inspirera till vidare studier. (Less)
Popular Abstract
Background: Occupational balance is important for health. Alarming reports indicates an increase of ill health among students at Swedish universities. High demands on performance, low influence over the study situation, high study load and strained finances, negatively affected students’ health and created occupational imbalance. Within Occupational Therapy education, there is a wide range of content in the courses on occupational balance. The authors wonder if the students live as they learn?
Aim: To investigate the experience of occupational balance and occupational imbalance among occupational therapy students.
Method: A descriptive semi-structured interview study with an inductive approach was conducted. 13 occupational therapy... (More)
Background: Occupational balance is important for health. Alarming reports indicates an increase of ill health among students at Swedish universities. High demands on performance, low influence over the study situation, high study load and strained finances, negatively affected students’ health and created occupational imbalance. Within Occupational Therapy education, there is a wide range of content in the courses on occupational balance. The authors wonder if the students live as they learn?
Aim: To investigate the experience of occupational balance and occupational imbalance among occupational therapy students.
Method: A descriptive semi-structured interview study with an inductive approach was conducted. 13 occupational therapy students were interviewed, and the material was processed through qualitative content analysis.
Result: The content analysis resulted in three main categories and eight subcategories. Main categories; time being a crucial factor, the importance of meaningful activities, and a desire for better balance.
Conclusion: The education contributed to insight and knowledge about occupational balance. However, there were difficulties in implementing it in everyday life. A constant feeling of lack of time was experienced throughout because of the high study load. This meant that self-rewarding and restful activities were deprioritized. Musts took over and those who were parents expressed that their own needs often came last. Having structure and routines in everyday life was difficult to achieve because courses and schedules were constantly changing. The results of the study can form the basis for and inspire further studies. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Holler, Nicole Alexandra LU and Tornhagen, Jennie LU
supervisor
organization
course
ATPK62 20251
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Occupational therapy, occupational patterns, occupational balance/occupational imbalance, ValMO, occupational therapy program, university students
language
Swedish
id
9200760
date added to LUP
2025-06-18 07:51:19
date last changed
2025-06-18 07:51:19
@misc{9200760,
  abstract     = {{Bakgrund: Aktivitetsbalans är viktigt för hälsan. Rapporter slår larm om ökad ohälsa bland studenter vid svenska universitet. Höga krav på prestation, lågt inflytande över studiesituationen, hög studiebörda och ansträngd ekonomi påverkade studenters hälsa negativt och skapade aktivitetsobalans. Inom Arbetsterapeututbildningen finns ett brett innehåll i kurserna kring aktivitetsbalans. Författarna undrar om studenterna lever som de lär? 
Syfte: Att undersöka upplevelsen av aktivitetsbalans och aktivitetsobalans hos arbetsterapeutstudenter. 
Metod: En deskriptiv semistrukturerad intervjustudie med induktiv ansats genomfördes. 13 arbetsterapeutstudenter intervjuades och materialet bearbetades genom kvalitativ innehållsanalys. 
Resultat: Innehållsanalysen resulterade i tre huvudkategorier och åtta kategorier. Huvudkategorierna var; tiden är en avgörande faktor, vikten av meningsfulla aktiviteter och en önskan om bättre balans, vilket också speglar studiens huvudfynd.
Slutsats: Utbildningen bidrog till insikt och kunskap om aktivitetsbalans. Däremot fanns svårigheter att implementera det i vardagen. Genomgående upplevdes en konstant känsla av tidsbrist till följd av hög studiebörda. Detta medförde att självbelönande och återhämtande aktiviteter bortprioriterades. Måstena tog överhand och de som var föräldrar uttryckte att deras egna behov oftast kom i sista hand. Struktur och rutiner i vardagen var svårt att få till, eftersom kurser och scheman ändrades kontinuerligt. Studiens resultat kan ligga till grund för och inspirera till vidare studier.}},
  author       = {{Holler, Nicole Alexandra and Tornhagen, Jennie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att leva som man lär? Upplevelsen av aktivitetsbalans hos arbetsterapeutstudenter. En intervjustudie.}},
  year         = {{2025}},
}