Röster inifrån: En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter från SiS-hem i berättelser på YouTube
(2025) SOCK10 20251Sociology
- Abstract (Swedish)
- Med anledning av den negativa bilden av SiS-hem som
skildras i massmedier väcktes ett intresse för att undersöka
ungdomarnas egna perspektiv närmare. Denna uppsats vill
nyansera denna bild och ge en röst åt de ungdomar som vistats
på SiS-hem. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur
ungdomar i videor på YouTube uttrycker sig om vistelse på
SiS-hem. Uppsatsen bygger på en kvalitativ tematisk analys
samt en enklare narrativ analys av elva YouTube-videor. Den
tidigare forskningen på området, Goffmans teorier om totala
institutioner, stigma och intrycksstyrning, Benthams och
Foucaults begrepp panopticon och disciplinär makt samt
Sutherlands teori om differentiella associationer har legat till
grund för analysen. Av analysen... (More) - Med anledning av den negativa bilden av SiS-hem som
skildras i massmedier väcktes ett intresse för att undersöka
ungdomarnas egna perspektiv närmare. Denna uppsats vill
nyansera denna bild och ge en röst åt de ungdomar som vistats
på SiS-hem. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur
ungdomar i videor på YouTube uttrycker sig om vistelse på
SiS-hem. Uppsatsen bygger på en kvalitativ tematisk analys
samt en enklare narrativ analys av elva YouTube-videor. Den
tidigare forskningen på området, Goffmans teorier om totala
institutioner, stigma och intrycksstyrning, Benthams och
Foucaults begrepp panopticon och disciplinär makt samt
Sutherlands teori om differentiella associationer har legat till
grund för analysen. Av analysen framkommer att ungdomar
på YouTube problematiserar vistelsen på SiS-hem, dess
effektivitet och personalens bemötande samt vistelsens
påverkan på ungdomen efter utskrivning. Dessutom använder
ungdomarna sin röst för att sprida kunskap, hjälpa andra i
liknande situationer och kritisera systemet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9201697
- author
- Ernsth Bravell, Matilda LU and Purger, Mia LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK10 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- SiS, Youtube, Tvångsvård, Ungdomar
- language
- Swedish
- id
- 9201697
- date added to LUP
- 2025-06-18 10:31:07
- date last changed
- 2025-06-18 10:31:07
@misc{9201697,
abstract = {{Med anledning av den negativa bilden av SiS-hem som
skildras i massmedier väcktes ett intresse för att undersöka
ungdomarnas egna perspektiv närmare. Denna uppsats vill
nyansera denna bild och ge en röst åt de ungdomar som vistats
på SiS-hem. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur
ungdomar i videor på YouTube uttrycker sig om vistelse på
SiS-hem. Uppsatsen bygger på en kvalitativ tematisk analys
samt en enklare narrativ analys av elva YouTube-videor. Den
tidigare forskningen på området, Goffmans teorier om totala
institutioner, stigma och intrycksstyrning, Benthams och
Foucaults begrepp panopticon och disciplinär makt samt
Sutherlands teori om differentiella associationer har legat till
grund för analysen. Av analysen framkommer att ungdomar
på YouTube problematiserar vistelsen på SiS-hem, dess
effektivitet och personalens bemötande samt vistelsens
påverkan på ungdomen efter utskrivning. Dessutom använder
ungdomarna sin röst för att sprida kunskap, hjälpa andra i
liknande situationer och kritisera systemet.}},
author = {{Ernsth Bravell, Matilda and Purger, Mia}},
language = {{swe}},
note = {{Student Paper}},
title = {{Röster inifrån: En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter från SiS-hem i berättelser på YouTube}},
year = {{2025}},
}