Upplevelsen av delaktighet för autistiska studenter vid studier på universitet och högskola: en intervjustudie
(2025) ATPK62 20251Department of Health Sciences
Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Mer än hälften av alla autistiska studenter lyckas inte fullfölja sin utbildning i högre studier. Trots detta finns det få studier som undersöker vad som påverkar studenternas möjligheter att genomföra sin utbildning.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva erfarenheter av delaktighet vid studier på högskola och universitet för studenter med autismspektrumtillstånd.
Metod: Kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. Fyra autistiska studenter som studerat eller studerar i högre utbildning intervjuades. Analys genomfördes med deduktiv ansats och manifest innehållsanalys.
Resultat: Analysen genererade 13 underkategorier under de arbetsterapeutiska begreppen doing, being, belonging och becoming. Dessa var:... (More) - Bakgrund: Mer än hälften av alla autistiska studenter lyckas inte fullfölja sin utbildning i högre studier. Trots detta finns det få studier som undersöker vad som påverkar studenternas möjligheter att genomföra sin utbildning.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva erfarenheter av delaktighet vid studier på högskola och universitet för studenter med autismspektrumtillstånd.
Metod: Kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. Fyra autistiska studenter som studerat eller studerar i högre utbildning intervjuades. Analys genomfördes med deduktiv ansats och manifest innehållsanalys.
Resultat: Analysen genererade 13 underkategorier under de arbetsterapeutiska begreppen doing, being, belonging och becoming. Dessa var: studieteknikens betydelse för delaktighet, förståelse och kommunikation som grund för delaktighet, anpassningarnas betydelse för framgång i examensuppgifter, vikten av social delaktighet för identiteten, individuella styrkor, när individuella svårigheter hindrar delaktighet, gruppens inflytande, skolans inflytande, individens upplevelse, otillgänglig struktur som hinder för delaktighet, specifika anpassningar, pedagogiskt stöd som barriär och betydelsen av lärarens kompetens.
Slutsats: Erfarenheterna från deltagarna i studien visar framförallt på miljöns betydelse för autistiska studenter att lyckas med sina studier, där stigmatisering, utanförskap och bristande kunskap hos utbildningsinstitutionerna är några av barriärerna som studenterna behöver hantera. (Less) - Popular Abstract
- Background:
More than half of all autistic students do not complete their higher education. Despite this, few studies explore the factors that influence their ability to complete their studies.
Aim:
The aim of this study was to describe experiences of participation in higher education among students with autism spectrum disorder (ASD).
Method:
This qualitative study was based on semi-structured interviews with four autistic students who had studied or were currently studying in higher education. The data were analyzed using a deductive approach and manifest content analysis.
Results:
The analysis generated 13 subcategories organized under the occupational therapy concepts of doing, being, belonging, and becoming. These included: the... (More) - Background:
More than half of all autistic students do not complete their higher education. Despite this, few studies explore the factors that influence their ability to complete their studies.
Aim:
The aim of this study was to describe experiences of participation in higher education among students with autism spectrum disorder (ASD).
Method:
This qualitative study was based on semi-structured interviews with four autistic students who had studied or were currently studying in higher education. The data were analyzed using a deductive approach and manifest content analysis.
Results:
The analysis generated 13 subcategories organized under the occupational therapy concepts of doing, being, belonging, and becoming. These included: the importance of study techniques for participation, understanding and communication as a foundation for participation, the role of accommodations in completing assignments, the importance of social participation for identity, individual strengths, how personal challenges hinder participation, the influence of group dynamics, institutional impact, personal experiences, inaccessible structures as barriers to participation, specific accommodations, pedagogical support as a barrier, and the importance of teacher competence.
Conclusion:
The participants’ experiences highlight the significant role of the environment in enabling autistic students to succeed in higher education. Stigmatization, exclusion, and a lack of knowledge within educational institutions were identified as key barriers that students must navigate. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9203237
- author
- Bjelk, Christel LU
- supervisor
- organization
- course
- ATPK62 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 9203237
- date added to LUP
- 2025-06-30 11:39:17
- date last changed
- 2025-06-30 11:39:17
@misc{9203237, abstract = {{Bakgrund: Mer än hälften av alla autistiska studenter lyckas inte fullfölja sin utbildning i högre studier. Trots detta finns det få studier som undersöker vad som påverkar studenternas möjligheter att genomföra sin utbildning. Syfte: Syftet med studien var att beskriva erfarenheter av delaktighet vid studier på högskola och universitet för studenter med autismspektrumtillstånd. Metod: Kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. Fyra autistiska studenter som studerat eller studerar i högre utbildning intervjuades. Analys genomfördes med deduktiv ansats och manifest innehållsanalys. Resultat: Analysen genererade 13 underkategorier under de arbetsterapeutiska begreppen doing, being, belonging och becoming. Dessa var: studieteknikens betydelse för delaktighet, förståelse och kommunikation som grund för delaktighet, anpassningarnas betydelse för framgång i examensuppgifter, vikten av social delaktighet för identiteten, individuella styrkor, när individuella svårigheter hindrar delaktighet, gruppens inflytande, skolans inflytande, individens upplevelse, otillgänglig struktur som hinder för delaktighet, specifika anpassningar, pedagogiskt stöd som barriär och betydelsen av lärarens kompetens. Slutsats: Erfarenheterna från deltagarna i studien visar framförallt på miljöns betydelse för autistiska studenter att lyckas med sina studier, där stigmatisering, utanförskap och bristande kunskap hos utbildningsinstitutionerna är några av barriärerna som studenterna behöver hantera.}}, author = {{Bjelk, Christel}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Upplevelsen av delaktighet för autistiska studenter vid studier på universitet och högskola: en intervjustudie}}, year = {{2025}}, }