"Jag kan inte leverera mirakel". En kvalitativ studie om samverkan kring unga i riskzon.
(2025) SOCK10 20251Sociology
- Abstract (Swedish)
- Unga i riskzon med ofullständig utbildning löper en större risk att hamna i socialt utanförskap
och kriminalitet än unga med en fullgjord grundskoleutbildning. Skolan är en förebyggande
aktör gällande denna problematik med förutsättningen att det sker i samverkan med relevanta
aktörer som socialtjänst. För att upprätta och etablera samverkan mellan skola och socialtjänst
har Malmö stad utvecklat projektet Hållbara övergångar som fokuserar på unga i riskzon.
Studien skrivs på uppdrag av Malmö stad inom delprojekt 1. Målgruppen för delprojektet
innefattar elever i årskurs 7-9 med kronisk skolfrånvaro. Syftet med studien har varit att
utvärdera samverkan mellan medarbetare i projektet utifrån deras upplevelser och
erfarenheter.... (More) - Unga i riskzon med ofullständig utbildning löper en större risk att hamna i socialt utanförskap
och kriminalitet än unga med en fullgjord grundskoleutbildning. Skolan är en förebyggande
aktör gällande denna problematik med förutsättningen att det sker i samverkan med relevanta
aktörer som socialtjänst. För att upprätta och etablera samverkan mellan skola och socialtjänst
har Malmö stad utvecklat projektet Hållbara övergångar som fokuserar på unga i riskzon.
Studien skrivs på uppdrag av Malmö stad inom delprojekt 1. Målgruppen för delprojektet
innefattar elever i årskurs 7-9 med kronisk skolfrånvaro. Syftet med studien har varit att
utvärdera samverkan mellan medarbetare i projektet utifrån deras upplevelser och
erfarenheter. Metoden har innefattat kvalitativa semistrukturerade intervjuer samt icke-
deltagande observationer. Det empiriska materialet har analyserats utifrån tidigare forskning,
rollteori samt teori om gräsrotsbyråkrati. Den insamlade empirin visade att förutbestämda
roller har en avgörande betydelse i samverkan genom att fastställa rollförväntningar, ställa
krav och fördela ansvar. Samtidigt visade resultatet att det var fördelaktigt att kunna utvidga
professionernas och organisationernas gränser. Projektets unika struktur möjliggjorde för flera
organisatoriska perspektiv, något som framkommit vara fördelaktigt i samverkan för att skapa
ett mer nyanserat analysarbete. Däremot kan olika organisationer innefatta skilda
förklaringsmodeller, språk och riktlinjer vilket kan vara utmanade i samverkan. Resultatet kan
användas för att utveckla projektet samt bidra med en förståelse för hur samverkan kan
struktureras i liknande kontexter. Slutligen belyser studien behovet av en gemensam
förklaringsmodell, både i forskningen och i projektet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9204707
- author
- Leek, Frida LU and Lif Palm, Ellinor LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK10 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Samverkan, unga i riskzon, roller, organisatoriska förutsättningar, förväntningar, team, projekt.
- language
- Swedish
- id
- 9204707
- date added to LUP
- 2025-06-26 19:33:30
- date last changed
- 2025-06-26 19:33:30
@misc{9204707, abstract = {{Unga i riskzon med ofullständig utbildning löper en större risk att hamna i socialt utanförskap och kriminalitet än unga med en fullgjord grundskoleutbildning. Skolan är en förebyggande aktör gällande denna problematik med förutsättningen att det sker i samverkan med relevanta aktörer som socialtjänst. För att upprätta och etablera samverkan mellan skola och socialtjänst har Malmö stad utvecklat projektet Hållbara övergångar som fokuserar på unga i riskzon. Studien skrivs på uppdrag av Malmö stad inom delprojekt 1. Målgruppen för delprojektet innefattar elever i årskurs 7-9 med kronisk skolfrånvaro. Syftet med studien har varit att utvärdera samverkan mellan medarbetare i projektet utifrån deras upplevelser och erfarenheter. Metoden har innefattat kvalitativa semistrukturerade intervjuer samt icke- deltagande observationer. Det empiriska materialet har analyserats utifrån tidigare forskning, rollteori samt teori om gräsrotsbyråkrati. Den insamlade empirin visade att förutbestämda roller har en avgörande betydelse i samverkan genom att fastställa rollförväntningar, ställa krav och fördela ansvar. Samtidigt visade resultatet att det var fördelaktigt att kunna utvidga professionernas och organisationernas gränser. Projektets unika struktur möjliggjorde för flera organisatoriska perspektiv, något som framkommit vara fördelaktigt i samverkan för att skapa ett mer nyanserat analysarbete. Däremot kan olika organisationer innefatta skilda förklaringsmodeller, språk och riktlinjer vilket kan vara utmanade i samverkan. Resultatet kan användas för att utveckla projektet samt bidra med en förståelse för hur samverkan kan struktureras i liknande kontexter. Slutligen belyser studien behovet av en gemensam förklaringsmodell, både i forskningen och i projektet.}}, author = {{Leek, Frida and Lif Palm, Ellinor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Jag kan inte leverera mirakel". En kvalitativ studie om samverkan kring unga i riskzon.}}, year = {{2025}}, }