Att söka det sanna – le vrai
(2025) KOVM10 20251Division of Art History and Visual Studies
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats närmar sig svenskt plein-air måleri i Fontainebleau och inom konstnärskolonin Grèz-sur-Loing från slutet av 1800-talet genom längtans lins. Med utgångspunkt i temat nostalgi och apodemialgi – längtan hem och längtan att bort – undersöks landskapsmåleriet och hur det visualiserar teman om natur och modernitet.
Denna tid av exil är en viktig punkt i svensk konsthistoria eftersom den har kommit att symbolisera hur en generation konstnärer tog ett steg tillbaka och aktivt distanserade sig från Kungliga Konstakademin som de tidigare varit en del av genom bildandet av Konstnärsförbundet. I sökandet efter nya infallsvinklar tog de sig till Paris och dess omgivande landsbygd.
Idéhistorikern Karin Johannissons skriver 2001 i sin... (More) - Denna uppsats närmar sig svenskt plein-air måleri i Fontainebleau och inom konstnärskolonin Grèz-sur-Loing från slutet av 1800-talet genom längtans lins. Med utgångspunkt i temat nostalgi och apodemialgi – längtan hem och längtan att bort – undersöks landskapsmåleriet och hur det visualiserar teman om natur och modernitet.
Denna tid av exil är en viktig punkt i svensk konsthistoria eftersom den har kommit att symbolisera hur en generation konstnärer tog ett steg tillbaka och aktivt distanserade sig från Kungliga Konstakademin som de tidigare varit en del av genom bildandet av Konstnärsförbundet. I sökandet efter nya infallsvinklar tog de sig till Paris och dess omgivande landsbygd.
Idéhistorikern Karin Johannissons skriver 2001 i sin essä Nostalgi – en känslans historia om nostalgins och hemlängtans medicinska historia och etablerar den som en känsla belägen i den sinnligt kännande kroppen och orsakas av subjektets avstånd till sin längtans objekt. Analysen föreslår att verk från kolonin inte bara avbildar naturen som ett externt motiv utan konstruerar den som en sensorisk och experimentell zon där konstnärer sökte en "sannare" natur, representativ för vad det postindustriella livet inte var. Genom motiv och visuella ledtrådar synliggörs längtan som både ett estetiskt och kroppsligt fenomen: en dragning av kroppen mot ett annat rum. I spänningen mellan önskan att lämna och önskan att återvända framträder landskapet som både en projektionsyta och en plats för upplevelse.
Avhandlingen omprövar således Grèz-sur-Loing inte bara som en konstnärskoloni utan som en rumslig konstruktion av natur, nation och begär. (Less) - Abstract
- This thesis examines late 19th-century Swedish plein-air painting in Fontainebleau and within the artists’ colony Grèz-sur-Loing through the lens of longing. Drawing on the theme of nostalgia and apodemialgia—longing for home and the longing to leave—it investigates how landscape painting visualizes themes of nature and modernity.
This time of exile is an important point in Swedish art history as it has come to symbolize how a generation of artist took a step away and actively distanced themselves from the Royal Academy of Arts that they had formerly been parts of. Seeking new inputs, they made their way to Paris and it’s surrounding countryside.
The historian of ideas Karin Johannissons writes 2001 in her essay Nostalgia – en känslas... (More) - This thesis examines late 19th-century Swedish plein-air painting in Fontainebleau and within the artists’ colony Grèz-sur-Loing through the lens of longing. Drawing on the theme of nostalgia and apodemialgia—longing for home and the longing to leave—it investigates how landscape painting visualizes themes of nature and modernity.
This time of exile is an important point in Swedish art history as it has come to symbolize how a generation of artist took a step away and actively distanced themselves from the Royal Academy of Arts that they had formerly been parts of. Seeking new inputs, they made their way to Paris and it’s surrounding countryside.
The historian of ideas Karin Johannissons writes 2001 in her essay Nostalgia – en känslas historia of the medical history of nostalgia and homesickness and establishes it as a feeling situated in the sensing body and caused by the subject’s distance to it’s object of longing. The analysis proposes that works from the colony doesn’t merely depict nature as an external motif but constructs it as a sensory and experimental zone in which artists sought a “truer” nature, representative of what the postindustrial life was not. Through motifs and visual cues longing is rendered visible as both an aesthetic and corporeal phenomenon: a pull of the body towards another space. In the tension between the desire to leave and the desire to return, landscape emerges as both a projection surface and a site of experience.
Thus, the thesis reconsiders Grèz-sur-Loing as not only an artists’ colony but as a spatial construction of nature, nation, and desire. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9213752
- author
- Älveby, Hedda LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Nostalgi och längtan i landskapsmotiv från Grèz och Fontainebleu
- course
- KOVM10 20251
- year
- 2025
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Keywords: Grèz, artist colony, longing, landscape painting, plein-air, 19th century, nostalgia, opponentrörelsen, nature, body, neoromanticism, modernity, Nordström, Hill, Larsson, Beck, Lindeström, Ryden, Bergöö, Törnå Nyckelord: Grèz, konstnärskoloni, längtan, landskapsmåleri, friluftsmåleri, 1800-tal, nostalgi, sekelskifte, natur, kropp, senromantik, modernitet, Törnå
- language
- Swedish
- id
- 9213752
- date added to LUP
- 2025-10-17 09:09:56
- date last changed
- 2025-10-17 09:09:56
@misc{9213752, abstract = {{This thesis examines late 19th-century Swedish plein-air painting in Fontainebleau and within the artists’ colony Grèz-sur-Loing through the lens of longing. Drawing on the theme of nostalgia and apodemialgia—longing for home and the longing to leave—it investigates how landscape painting visualizes themes of nature and modernity. This time of exile is an important point in Swedish art history as it has come to symbolize how a generation of artist took a step away and actively distanced themselves from the Royal Academy of Arts that they had formerly been parts of. Seeking new inputs, they made their way to Paris and it’s surrounding countryside. The historian of ideas Karin Johannissons writes 2001 in her essay Nostalgia – en känslas historia of the medical history of nostalgia and homesickness and establishes it as a feeling situated in the sensing body and caused by the subject’s distance to it’s object of longing. The analysis proposes that works from the colony doesn’t merely depict nature as an external motif but constructs it as a sensory and experimental zone in which artists sought a “truer” nature, representative of what the postindustrial life was not. Through motifs and visual cues longing is rendered visible as both an aesthetic and corporeal phenomenon: a pull of the body towards another space. In the tension between the desire to leave and the desire to return, landscape emerges as both a projection surface and a site of experience. Thus, the thesis reconsiders Grèz-sur-Loing as not only an artists’ colony but as a spatial construction of nature, nation, and desire.}}, author = {{Älveby, Hedda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att söka det sanna – le vrai}}, year = {{2025}}, }