Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Issues Management i praktiken : Två skivbolags bemötande av fildelning

Lenander, Petra and Nilsson, Martin (2005)
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.

I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.

Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande... (More)
Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.

I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.

Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angeläget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhällsförändringar, istället för att sträva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelägenheten som dykt upp kan vara så problematisk att den i sin tur kan påverka den tillämpade PR-modellen. För de undersökta skivbolagen skulle detta innebära en förändring från ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.

I skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förståelse för att klyftan mellan konsumenter och skivbolag, vad det gäller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-läge. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lenander, Petra and Nilsson, Martin
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
piratkopiering, upphovsrätt, musikbranschen, Press and communication sciences, Journalistik, media, kommunikation
language
Swedish
id
1331164
date added to LUP
2005-02-10 00:00:00
date last changed
2014-09-04 08:36:09
@misc{1331164,
  abstract     = {{Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.

I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.

Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angeläget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhällsförändringar, istället för att sträva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelägenheten som dykt upp kan vara så problematisk att den i sin tur kan påverka den tillämpade PR-modellen. För de undersökta skivbolagen skulle detta innebära en förändring från ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.

I skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förståelse för att klyftan mellan konsumenter och skivbolag, vad det gäller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-läge.}},
  author       = {{Lenander, Petra and Nilsson, Martin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Issues Management i praktiken : Två skivbolags bemötande av fildelning}},
  year         = {{2005}},
}