Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Skillnader mellan könen vad gäller utbildningsmöjligheter i Indien. – Är flickor i Indien fattigare än pojkar, om man mäter fattigdom i utbildningsmöjligheter?

Rayner, Susanne (2007)
Department of Economics
Abstract (Swedish)
I Indien är skillnaderna mellan pojkar och flickor påtagliga. Pojkarna ska försörja familjen när de blir vuxna, medan flickor ska giftas bort, ibland långt innan de har blivit vuxna. Detta märks tydligt på skillnaden i kvantitet skolgång som de får. Pojkars skolgång prioriteras framför flickors och för bara några år sedan skilde det över 20 procentenheter mellan läs- och skrivkunniga kvinnor och män. Det har visserligen blivit bättre på senare år, större och större andel flickor får börja skolan, men det är ändå fortfarande betydligt fler pojkar än flickor som skrivs in i skolan varje år. Genom olika projekt försöker Indiens regering att få bukt på problemet med att alla barn inte får chans att gå i skolan. Ett av projekten, Mahila... (More)
I Indien är skillnaderna mellan pojkar och flickor påtagliga. Pojkarna ska försörja familjen när de blir vuxna, medan flickor ska giftas bort, ibland långt innan de har blivit vuxna. Detta märks tydligt på skillnaden i kvantitet skolgång som de får. Pojkars skolgång prioriteras framför flickors och för bara några år sedan skilde det över 20 procentenheter mellan läs- och skrivkunniga kvinnor och män. Det har visserligen blivit bättre på senare år, större och större andel flickor får börja skolan, men det är ändå fortfarande betydligt fler pojkar än flickor som skrivs in i skolan varje år. Genom olika projekt försöker Indiens regering att få bukt på problemet med att alla barn inte får chans att gå i skolan. Ett av projekten, Mahila Samakhya, startades redan på 1980-talet. Men de flesta andra startades inte förrän en bit in på 2000-talet efter det att en avgiftsfri och obligatorisk skola blev en konstitutionell rättighet. Ett stort mål med dessa projekt är att fler flickor ska få gå i skolan. De arbetar mycket med läger, gratis material och fler kvinnliga lärare för att föräldrar ska känna sig tryggare med att skicka sina döttrar till skolan. Tyvärr motarbetas dessa projekt av både starka traditioner samt religion och läget för kvinnor på arbetsmarknaden. Enligt tradition är kvinnans plats i hemmet eller på familjens jordbruk. Detta syns i statistiken över arbetslöshet bland kvinnor, som ligger på runt 40 % bland kvinnor som avslutat secondary school. Med andra ord kan även kvinnor som får och kan gå i skolan välja att inte göra det på grund av dystra framtidsutsikter. Det krävs att attityd hos gemene man och arbetsgivare förändras och att regeringen fortsätter sitt arbete med flickors skolgång för att flickor i Indien inte ska vara fattigare än pojkar, om fattigdom mäts i utbildningsmöjligheter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Rayner, Susanne
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Indien, utbildning, fattigdom, könsskillnader, Economics, econometrics, economic theory, economic systems, economic policy, Nationalekonomi, ekonometri, ekonomisk teori, ekonomiska system, ekonomisk politik
language
Swedish
id
1335286
date added to LUP
2007-06-04 00:00:00
date last changed
2010-08-03 10:50:23
@misc{1335286,
  abstract     = {{I Indien är skillnaderna mellan pojkar och flickor påtagliga. Pojkarna ska försörja familjen när de blir vuxna, medan flickor ska giftas bort, ibland långt innan de har blivit vuxna. Detta märks tydligt på skillnaden i kvantitet skolgång som de får. Pojkars skolgång prioriteras framför flickors och för bara några år sedan skilde det över 20 procentenheter mellan läs- och skrivkunniga kvinnor och män. Det har visserligen blivit bättre på senare år, större och större andel flickor får börja skolan, men det är ändå fortfarande betydligt fler pojkar än flickor som skrivs in i skolan varje år. Genom olika projekt försöker Indiens regering att få bukt på problemet med att alla barn inte får chans att gå i skolan. Ett av projekten, Mahila Samakhya, startades redan på 1980-talet. Men de flesta andra startades inte förrän en bit in på 2000-talet efter det att en avgiftsfri och obligatorisk skola blev en konstitutionell rättighet. Ett stort mål med dessa projekt är att fler flickor ska få gå i skolan. De arbetar mycket med läger, gratis material och fler kvinnliga lärare för att föräldrar ska känna sig tryggare med att skicka sina döttrar till skolan. Tyvärr motarbetas dessa projekt av både starka traditioner samt religion och läget för kvinnor på arbetsmarknaden. Enligt tradition är kvinnans plats i hemmet eller på familjens jordbruk. Detta syns i statistiken över arbetslöshet bland kvinnor, som ligger på runt 40 % bland kvinnor som avslutat secondary school. Med andra ord kan även kvinnor som får och kan gå i skolan välja att inte göra det på grund av dystra framtidsutsikter. Det krävs att attityd hos gemene man och arbetsgivare förändras och att regeringen fortsätter sitt arbete med flickors skolgång för att flickor i Indien inte ska vara fattigare än pojkar, om fattigdom mäts i utbildningsmöjligheter.}},
  author       = {{Rayner, Susanne}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Skillnader mellan könen vad gäller utbildningsmöjligheter i Indien. – Är flickor i Indien fattigare än pojkar, om man mäter fattigdom i utbildningsmöjligheter?}},
  year         = {{2007}},
}