Gruppdynamiken i en virtuell värld
(2006)Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Vi människor ingår i ett flertal olika grupper i vårt vardagliga liv då exempelvis våra arbetskamrater utgör en grupp och våra familjer utgör en annan. Med hjälp av Internet och teknikens framsteg har nya mötesplatser framkommit i form av virtuella världar där nya typer av grupper skapas. Här möts gruppmedlemmarna inte ansikte mot ansikte utan har i många fall endast textbaserad kommunikation som hjälpmedel vid interaktionen med andra personer. På dessa mötesplatser umgås människor från hela världen med varandra, löser uppgifter tillsammans eller bara pratar med varandra. Denna interagering förekommer ofta dagligen men det är väldigt sällan dessa människor träffas i fysisk mening. Människor har därmed möjlighet att bygga en... (More)
- Vi människor ingår i ett flertal olika grupper i vårt vardagliga liv då exempelvis våra arbetskamrater utgör en grupp och våra familjer utgör en annan. Med hjälp av Internet och teknikens framsteg har nya mötesplatser framkommit i form av virtuella världar där nya typer av grupper skapas. Här möts gruppmedlemmarna inte ansikte mot ansikte utan har i många fall endast textbaserad kommunikation som hjälpmedel vid interaktionen med andra personer. På dessa mötesplatser umgås människor från hela världen med varandra, löser uppgifter tillsammans eller bara pratar med varandra. Denna interagering förekommer ofta dagligen men det är väldigt sällan dessa människor träffas i fysisk mening. Människor har därmed möjlighet att bygga en gränsöverskridande ställföreträdare som inte behöver vara repliker av dem själva utan de kan agera och bete sig som fristående individer. Ambitionen har varit att undersöka på vilket sätt gruppdynamiken och interaktionen i en virtuell värld påverkats av informationsteknik. För att besvara vårt syfte har vi skapat ett teoretiskt ramverk genom att studera litteratur om gruppdynamik och virtuella världar. Detta ramverk har legat till grund för vår empiriska undersökning som bestått av en deltagande observation av spelet World of Warcraft och av intervjuer med spelare från spelet. Utifrån undersökningen har det framkommit att gruppmedlemmar som interagerar med varandra över Internet kan föra ett anonymt socialt samspel och experimentera med sin identitet på ett sätt som inte går i verkligheten. Det krävs även en tydlig gruppstruktur eftersom kommunikationen endast sker med hjälp av text. Samarbetet kan vara svårare eftersom förmedlingen av synpunkter, åsikter och känslor är begränsade. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1337253
- author
- Lindberg, Andreas and Horvath, Ferenc
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Gruppdynamik, Virtuella världar, World of Warcraft, Informatics, systems theory, Informatik, systemteori
- language
- Swedish
- id
- 1337253
- date added to LUP
- 2006-01-30 00:00:00
- date last changed
- 2010-08-03 10:49:02
@misc{1337253, abstract = {{Vi människor ingår i ett flertal olika grupper i vårt vardagliga liv då exempelvis våra arbetskamrater utgör en grupp och våra familjer utgör en annan. Med hjälp av Internet och teknikens framsteg har nya mötesplatser framkommit i form av virtuella världar där nya typer av grupper skapas. Här möts gruppmedlemmarna inte ansikte mot ansikte utan har i många fall endast textbaserad kommunikation som hjälpmedel vid interaktionen med andra personer. På dessa mötesplatser umgås människor från hela världen med varandra, löser uppgifter tillsammans eller bara pratar med varandra. Denna interagering förekommer ofta dagligen men det är väldigt sällan dessa människor träffas i fysisk mening. Människor har därmed möjlighet att bygga en gränsöverskridande ställföreträdare som inte behöver vara repliker av dem själva utan de kan agera och bete sig som fristående individer. Ambitionen har varit att undersöka på vilket sätt gruppdynamiken och interaktionen i en virtuell värld påverkats av informationsteknik. För att besvara vårt syfte har vi skapat ett teoretiskt ramverk genom att studera litteratur om gruppdynamik och virtuella världar. Detta ramverk har legat till grund för vår empiriska undersökning som bestått av en deltagande observation av spelet World of Warcraft och av intervjuer med spelare från spelet. Utifrån undersökningen har det framkommit att gruppmedlemmar som interagerar med varandra över Internet kan föra ett anonymt socialt samspel och experimentera med sin identitet på ett sätt som inte går i verkligheten. Det krävs även en tydlig gruppstruktur eftersom kommunikationen endast sker med hjälp av text. Samarbetet kan vara svårare eftersom förmedlingen av synpunkter, åsikter och känslor är begränsade.}}, author = {{Lindberg, Andreas and Horvath, Ferenc}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Gruppdynamiken i en virtuell värld}}, year = {{2006}}, }