Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Reklamens roll i ett genussamhälle - En studie med sexualisering inom media i fokus

Jacobsson, Lotta and Bengtsson, Marie (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att kvinnor påverkas av medieidealet i större utsträckning än män. Detta med anledning av tidigt satta könsrollsförväntningar som än idag tydligt framkommer i reklam. Vår studie visar att kvinnor upplever en större rädsla för att inte kunna leva upp till förväntningar skapade av media. Vi märker att män hyllar kvinnliga skönhetsideal samtidigt som de för egen del förhåller sig mer distansierat till ideal satta i reklam.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Jacobsson, Lotta and Bengtsson, Marie
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Attityd, Självuppfattning, Ideal, Genus, Reklam, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1339233
date added to LUP
2007-01-16 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:26:35
@misc{1339233,
  abstract     = {{Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att kvinnor påverkas av medieidealet i större utsträckning än män. Detta med anledning av tidigt satta könsrollsförväntningar som än idag tydligt framkommer i reklam. Vår studie visar att kvinnor upplever en större rädsla för att inte kunna leva upp till förväntningar skapade av media. Vi märker att män hyllar kvinnliga skönhetsideal samtidigt som de för egen del förhåller sig mer distansierat till ideal satta i reklam.}},
  author       = {{Jacobsson, Lotta and Bengtsson, Marie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Reklamens roll i ett genussamhälle - En studie med sexualisering inom media i fokus}},
  year         = {{2007}},
}