Belöningssystem - utformning av modell och applicering av denna i banksektorn.
(2003)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Huvudsyftet med uppsatsen är att utforma en modell, vars uppgift är att ligga till grund för analys av belöningssystem. Undersyftet är att applicera modellen på banksektorn. För att uppnå vårt huvudsyfte utgick vi från teori om belöningssystem. Undersyftet uppnåddes genom en kvalitativ studie på de tre bankerna Handelsbanken, SEB och Nordea. Primärdata inhämtades från intervjuer och sekundärdata främst från böcker och artiklar. Vi drar slutsatsen att vår modell fungerar väl som analysverktyg i banksektorn – och sannolikt i andra branscher. Analysen av banksektorn visar att det i den branschen finns en tydlig koppling mellan strategi och belöningssystem, vilket bekräftar det vi utgår från i vår modell. Finansiella aspekter har störst... (More)
- Huvudsyftet med uppsatsen är att utforma en modell, vars uppgift är att ligga till grund för analys av belöningssystem. Undersyftet är att applicera modellen på banksektorn. För att uppnå vårt huvudsyfte utgick vi från teori om belöningssystem. Undersyftet uppnåddes genom en kvalitativ studie på de tre bankerna Handelsbanken, SEB och Nordea. Primärdata inhämtades från intervjuer och sekundärdata främst från böcker och artiklar. Vi drar slutsatsen att vår modell fungerar väl som analysverktyg i banksektorn – och sannolikt i andra branscher. Analysen av banksektorn visar att det i den branschen finns en tydlig koppling mellan strategi och belöningssystem, vilket bekräftar det vi utgår från i vår modell. Finansiella aspekter har störst betydelse. Alla anställda omfattas av belöningssystemen, men åtskillnad görs mellan chefer och medarbetare – chefer har möjlighet till ytterligare eller större belöningar. Detta kan leda till bristande målkongruens. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1339703
- author
- Jonsson, Magnus ; Modig, Daniel and Skarman, Martin
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Belöningssystem, ekonomistyrning, strategi, modell, styrsystem, intern redovisning, banksektorn, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1339703
- date added to LUP
- 2003-01-17 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:36:59
@misc{1339703, abstract = {{Huvudsyftet med uppsatsen är att utforma en modell, vars uppgift är att ligga till grund för analys av belöningssystem. Undersyftet är att applicera modellen på banksektorn. För att uppnå vårt huvudsyfte utgick vi från teori om belöningssystem. Undersyftet uppnåddes genom en kvalitativ studie på de tre bankerna Handelsbanken, SEB och Nordea. Primärdata inhämtades från intervjuer och sekundärdata främst från böcker och artiklar. Vi drar slutsatsen att vår modell fungerar väl som analysverktyg i banksektorn – och sannolikt i andra branscher. Analysen av banksektorn visar att det i den branschen finns en tydlig koppling mellan strategi och belöningssystem, vilket bekräftar det vi utgår från i vår modell. Finansiella aspekter har störst betydelse. Alla anställda omfattas av belöningssystemen, men åtskillnad görs mellan chefer och medarbetare – chefer har möjlighet till ytterligare eller större belöningar. Detta kan leda till bristande målkongruens.}}, author = {{Jonsson, Magnus and Modig, Daniel and Skarman, Martin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Belöningssystem - utformning av modell och applicering av denna i banksektorn.}}, year = {{2003}}, }