Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Managementrapport Cardo AB

Jeppsson, Claes ; Hillborg, Kristina ; Rad Firoozabadi, Alexander and Wieselgren, Per (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
En första viktig lärdom har dock varit vår nyvunna förståelse för den komplexitet som präglar en stor internationell koncern. Kommunikation är viktig i ett företag inte minst som bärare av syfte och mål med olika aktiviteter, men även i allmänhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vår interaktion med anställda under genomförandet av detta projektarbete uppmärksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina värderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har på företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla.... (More)
En första viktig lärdom har dock varit vår nyvunna förståelse för den komplexitet som präglar en stor internationell koncern. Kommunikation är viktig i ett företag inte minst som bärare av syfte och mål med olika aktiviteter, men även i allmänhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vår interaktion med anställda under genomförandet av detta projektarbete uppmärksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina värderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har på företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla. Våra lärdomar är att chefen måste vara en generalist som ska kunna operationalisera mål, lösa konflikter, skapa fokus samt kanske viktigast av allt motivera sina anställda. Vad gäller konsult-klientrelationen har vi sett att öppenhet och närhet är viktigt för att skapa förtroende, samt även lärt oss att man som konsult måste kunna lämna ifrån sig sitt projekt när tiden är kommen. Slutligen har vi sett att det är viktigt att ha kompletterande medlemmar i ett team samt vikten av konfliktlösning för den fortsatta arbetsprocessen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Jeppsson, Claes ; Hillborg, Kristina ; Rad Firoozabadi, Alexander and Wieselgren, Per
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Management, kommunikation, projekt, team, individ, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1339744
date added to LUP
2005-01-17 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:24:34
@misc{1339744,
  abstract     = {{En första viktig lärdom har dock varit vår nyvunna förståelse för den komplexitet som präglar en stor internationell koncern. Kommunikation är viktig i ett företag inte minst som bärare av syfte och mål med olika aktiviteter, men även i allmänhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vår interaktion med anställda under genomförandet av detta projektarbete uppmärksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina värderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har på företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla. Våra lärdomar är att chefen måste vara en generalist som ska kunna operationalisera mål, lösa konflikter, skapa fokus samt kanske viktigast av allt motivera sina anställda. Vad gäller konsult-klientrelationen har vi sett att öppenhet och närhet är viktigt för att skapa förtroende, samt även lärt oss att man som konsult måste kunna lämna ifrån sig sitt projekt när tiden är kommen. Slutligen har vi sett att det är viktigt att ha kompletterande medlemmar i ett team samt vikten av konfliktlösning för den fortsatta arbetsprocessen.}},
  author       = {{Jeppsson, Claes and Hillborg, Kristina and Rad Firoozabadi, Alexander and Wieselgren, Per}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Managementrapport Cardo AB}},
  year         = {{2005}},
}