Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Varumärkesmetaforer- ett holistik synsätt på varumärkes kommunikation

Siesing, Carl and Eriksson, Carl (2003)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Uppsatsen har som syfte att utveckla ett ”mind set” för att styra och analysera varumärken i tjänsteföretag. Uppsatsen är en teoretiskuppsats som genom ett ramverkstänkande försöker att skapa detta ”mind set”. Ramverket hämtas från teorier om tjänstemarknadsföring, varumärken och företagskultur. Det uppvisas likheter och skillnader mellan de tre olika teoriområdena. Problemet med tidigare teorier inom området för service och tjänstevarumärken är att de försöker att göra om tjänsten till en produkt. Denna uppsats försöker istället ta hänsyn till de unika företeelser som gäller för tjänster. Uppsatsen lanserar också ett synsätt som gör att företag i sitt varumärkesbyggande bör styra varumärkesidentiteten istället för varumärkesimagen på... (More)
Uppsatsen har som syfte att utveckla ett ”mind set” för att styra och analysera varumärken i tjänsteföretag. Uppsatsen är en teoretiskuppsats som genom ett ramverkstänkande försöker att skapa detta ”mind set”. Ramverket hämtas från teorier om tjänstemarknadsföring, varumärken och företagskultur. Det uppvisas likheter och skillnader mellan de tre olika teoriområdena. Problemet med tidigare teorier inom området för service och tjänstevarumärken är att de försöker att göra om tjänsten till en produkt. Denna uppsats försöker istället ta hänsyn till de unika företeelser som gäller för tjänster. Uppsatsen lanserar också ett synsätt som gör att företag i sitt varumärkesbyggande bör styra varumärkesidentiteten istället för varumärkesimagen på grund av att det är den enda variabel som företaget med säkerhet kan styra. Uppsatsen försöker också visa hur image är ett bättre än positionering för tjänsteföretag som arbetar aktivt med sitt varumärke. Uppsatsen slutsatser är uppbyggda som fem metaforer, som ur ett management perspektiv, tar hänsyn till hela organisationen i varumärkesbyggandet. Detta på grund av att tjänsteföretag har problem med kommunikation eftersom kunden har kontakt med många ur företaget i horisontellt och vertikalt led. Dessa fem metaforer är: Varumärket som produkt, Varumärket som pris, Varumärket som idé, Varumärket som organisation och Varumärket som process. Uppsatsen avslutas med ett resonemang om vilka bestämmningsfaktorer som kan användas för att fastställa inom vilken metafor olika företag befinner sig eller vilken de bör befinna sig. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Siesing, Carl and Eriksson, Carl
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Varumärken, Tjänstemarknadsföring, Företagskultur, Strategi, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1340762
date added to LUP
2003-01-17 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:28:00
@misc{1340762,
  abstract     = {{Uppsatsen har som syfte att utveckla ett ”mind set” för att styra och analysera varumärken i tjänsteföretag. Uppsatsen är en teoretiskuppsats som genom ett ramverkstänkande försöker att skapa detta ”mind set”. Ramverket hämtas från teorier om tjänstemarknadsföring, varumärken och företagskultur. Det uppvisas likheter och skillnader mellan de tre olika teoriområdena. Problemet med tidigare teorier inom området för service och tjänstevarumärken är att de försöker att göra om tjänsten till en produkt. Denna uppsats försöker istället ta hänsyn till de unika företeelser som gäller för tjänster. Uppsatsen lanserar också ett synsätt som gör att företag i sitt varumärkesbyggande bör styra varumärkesidentiteten istället för varumärkesimagen på grund av att det är den enda variabel som företaget med säkerhet kan styra. Uppsatsen försöker också visa hur image är ett bättre än positionering för tjänsteföretag som arbetar aktivt med sitt varumärke. Uppsatsen slutsatser är uppbyggda som fem metaforer, som ur ett management perspektiv, tar hänsyn till hela organisationen i varumärkesbyggandet. Detta på grund av att tjänsteföretag har problem med kommunikation eftersom kunden har kontakt med många ur företaget i horisontellt och vertikalt led. Dessa fem metaforer är: Varumärket som produkt, Varumärket som pris, Varumärket som idé, Varumärket som organisation och Varumärket som process. Uppsatsen avslutas med ett resonemang om vilka bestämmningsfaktorer som kan användas för att fastställa inom vilken metafor olika företag befinner sig eller vilken de bör befinna sig.}},
  author       = {{Siesing, Carl and Eriksson, Carl}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Varumärkesmetaforer- ett holistik synsätt på varumärkes kommunikation}},
  year         = {{2003}},
}