Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Varför bryr sig ingen om PPM? – en studie av en lågengagerande produkt som kräver engagemang

Lönnberg, Estelle ; Lundberg, Annika and Berg, Caroline (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främst
med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer på
marknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dess
intressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, där
bland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv och
negativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheter
för produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden.
Flera olika anledningar har framkommit... (More)
En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främst
med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer på
marknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dess
intressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, där
bland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv och
negativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheter
för produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden.
Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte är
särskilt högt. Bland annat så menar vi på att marknadsaktörerna misslyckats med att fullt ut göra
slutkunden medveten om den potentiella risk som det medför att inte sköta om sin
premiepensionsplacering. Andra anledningar har identifierats som svårigheten för kunden att
utvärdera produktens funktionalitet, i kombination med en allmänt spridd misstro mot det nya
pensionssystemet. Många respondenter vittnar även om att det inte uppfattas som värt tiden och
besväret att söka efter information och engagera sig i placerandet, vilket innebär att produkten
kan kategoriseras som lågengagerande. Det har även identifierats flera olika möjligheter för att
söka strategiskt omplacera premiepensionsplaceringen i kundens ögon med hjälp av olika typer av
anpassad marknadsföring. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lönnberg, Estelle ; Lundberg, Annika and Berg, Caroline
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Lågengagerande produkter, Pensioner, Inköpsbeslut, Försäkringsmäklare, Nätverk, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1341322
date added to LUP
2007-01-18 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:18:04
@misc{1341322,
  abstract     = {{En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främst
med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer på
marknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dess
intressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, där
bland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv och
negativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheter
för produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden.
Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte är
särskilt högt. Bland annat så menar vi på att marknadsaktörerna misslyckats med att fullt ut göra
slutkunden medveten om den potentiella risk som det medför att inte sköta om sin
premiepensionsplacering. Andra anledningar har identifierats som svårigheten för kunden att
utvärdera produktens funktionalitet, i kombination med en allmänt spridd misstro mot det nya
pensionssystemet. Många respondenter vittnar även om att det inte uppfattas som värt tiden och
besväret att söka efter information och engagera sig i placerandet, vilket innebär att produkten
kan kategoriseras som lågengagerande. Det har även identifierats flera olika möjligheter för att
söka strategiskt omplacera premiepensionsplaceringen i kundens ögon med hjälp av olika typer av
anpassad marknadsföring.}},
  author       = {{Lönnberg, Estelle and Lundberg, Annika and Berg, Caroline}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Varför bryr sig ingen om PPM? – en studie av en lågengagerande produkt som kräver engagemang}},
  year         = {{2007}},
}