Hur ska tjänsteleverantörer nå framgång på den svenska IP-telefonimarknaden för företag?
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Vi avser att diskutera varför inte fler svenska företag idag använder IP-telefoni, och vi tänker föreslå ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer på företagsmarknaden för IP-telefoni? Metod: Vi har genomfört nio stycken kvalitativa intervjuer med olika aktörer och kunder i branschen och vi tycker oss med hjälp av dessa ha tillräckligt med material för att besvara vårt syfte. Teoretiska perspektiv: För att förklara och tolka vår empiri har vi använt oss av tre olika slag av teori inom områdena teknologi /standard, produkterbjudande/affärsmodeller och tjänster/relationer. Empiri: Empirin är uppdelad i två avsnitt. Det första för att förklara teknologin bakom IP-telefonin och det andra för att studera marknaden med hjälp av... (More)
- Syfte: Vi avser att diskutera varför inte fler svenska företag idag använder IP-telefoni, och vi tänker föreslå ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer på företagsmarknaden för IP-telefoni? Metod: Vi har genomfört nio stycken kvalitativa intervjuer med olika aktörer och kunder i branschen och vi tycker oss med hjälp av dessa ha tillräckligt med material för att besvara vårt syfte. Teoretiska perspektiv: För att förklara och tolka vår empiri har vi använt oss av tre olika slag av teori inom områdena teknologi /standard, produkterbjudande/affärsmodeller och tjänster/relationer. Empiri: Empirin är uppdelad i två avsnitt. Det första för att förklara teknologin bakom IP-telefonin och det andra för att studera marknaden med hjälp av våra intervjuobjekt. Resultat: IP-telefonins blygsamma utbredning på den svenska företagsmarknaden är dels praktisk, dels marknadspsykologisk då teknologin ännu inte nått full acceptans på marknaden. Ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer har identifierats. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1341742
- author
- Berglund, Markus and Alfengård, Per
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- IP-telefoni, företagsmarknaden, framgångsfaktorer, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1341742
- date added to LUP
- 2006-06-08 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:05:30
@misc{1341742, abstract = {{Syfte: Vi avser att diskutera varför inte fler svenska företag idag använder IP-telefoni, och vi tänker föreslå ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer på företagsmarknaden för IP-telefoni? Metod: Vi har genomfört nio stycken kvalitativa intervjuer med olika aktörer och kunder i branschen och vi tycker oss med hjälp av dessa ha tillräckligt med material för att besvara vårt syfte. Teoretiska perspektiv: För att förklara och tolka vår empiri har vi använt oss av tre olika slag av teori inom områdena teknologi /standard, produkterbjudande/affärsmodeller och tjänster/relationer. Empiri: Empirin är uppdelad i två avsnitt. Det första för att förklara teknologin bakom IP-telefonin och det andra för att studera marknaden med hjälp av våra intervjuobjekt. Resultat: IP-telefonins blygsamma utbredning på den svenska företagsmarknaden är dels praktisk, dels marknadspsykologisk då teknologin ännu inte nått full acceptans på marknaden. Ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer har identifierats.}}, author = {{Berglund, Markus and Alfengård, Per}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hur ska tjänsteleverantörer nå framgång på den svenska IP-telefonimarknaden för företag?}}, year = {{2006}}, }